X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Zauważyłem, że podczas zajęć poświęconych strategii studenci szkół biznesu często odczuwają frustrację. Istnieje bowiem rozbieżność między tym, czego się dowiadują, a tym, czego chcieliby się uczyć. Profesorowie strategii (ze mną włącznie) zazwyczaj uczą myślenia o zagadnieniach strategicznych, zaznajamiając słuchaczy z rygorystycznymi metodami analitycznymi, takimi jak ocena pięciu sił, rysowanie sieci wartości czy określanie pozycji konkurencyjnej.

Studenci wiedzą, że narzędzia te są niezbędne, i pilnie zgłębiają tajniki ich stosowania. Równocześnie zdają sobie sprawę, że nadają się one lepiej do badania istniejącego kontekstu biznesowego niż do wymyślania sposobów, jak go przebudować. Wiedzą, że rewolucyjne strategie są efektem kreatywnego myślenia: przebłysku intuicji, łączenia odmiennych koncepcji, przyjęcia tego, co nieoczekiwane.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Są to słuszne odczucia, co jednak nie oznacza, że powinniśmy porzucić opracowywane latami, skuteczne narzędzia analityczne. Firmy zawsze będą ich potrzebować do badania krajobrazu konkurencyjnego i oceny, jak najlepiej wykorzystywać w nim swoje zasoby i kompetencje. Jako naukowcy poświęcający życie zawodowe rozważaniom na temat strategii musimy jednak przyjąć do wiadomości, że te narzędzia nie wystarczą, aby pomagać ludziom w zrywaniu z konwencjonalnymi sposobami myślenia. Jeśli chcemy uczyć studentów i menedżerów, jak tworzyć przełomowe strategie, musimy ich wyposażać w narzędzia zaprojektowane specjalnie do rozwijania kreatywności.

Jest ich już sporo i często są dostosowane do potrzeb praktyków. W artykule Jak naprawdę myślą stratedzy (HBRP, lipiec–sierpień 2005) Giovanni Gavetti i Jan W. Rivkin zachęcają do wymyślania nowych modeli biznesowych przy użyciu analogii. W książce Mądrzej, szybciej, lepiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016) Charles Duhigg pisze o pobudzaniu do nowatorskiego myślenia przez wprowadzanie do procesów roboczych rozważnie dobieranych kreatywnych „zakłóceń”. W artykule Uwolnij się od stereotypów dotyczących cyklu życia produktów (HBRP, wrzesień 2005) Youngme Moon sugeruje definiowanie produktów od nowa przez śmiałe ograniczanie ich funkcjonalności, zamiast jej rozbudowywania.

Elementem łączącym te podejścia jest cel, który polega na wyprowadzeniu strategii z obszaru wniosków dostarczanych przez narzędzia analityczne, które mamy pod ręką, i wprowadzeniu jej w rejon bardziej oddalony, czyli – używając szczypty akademickiego żargonu – kognitywnie odległy. Podejścia te czerpią inspirację bardziej z przebiegu ludzkich procesów intelektualnych niż ze struktury branż lub modeli biznesowych. Z tego powodu pomagają strategom w kreatywnym skoku poza to, co już istnieje, i w wymyślaniu autentycznie nowych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej. Bierne czekanie na inspirację nie załatwia sprawy.

W tym artykule opisuję cztery metody budowania przełomowej strategii.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wszyscy możemy być innowatorami »

Skrusz barierę przekonania: nie jestem kreatywny 

Hal Gregersen , Clayton M. Christensen , Jeffrey H. Dyer

Jak podnieść poziom kreatywności? To prostsze niż się wydaje.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy