X
Następny artykuł dla ciebie

Pojęcie ETA (estimated time of arrival) oznacza szacunkowy czas dostawy, w którym dany środek transportu dotrze do miejsca docelowego. Grupa Raben opracowała innowacyjny system monitorowania przesyłek w czasie rzeczywistym oparty na tym parametrze i udostępniła go partnerom biznesowym. Jakie korzyści zyskają dzięki temu klienci firmy?

Partnerem materiału jest Raben Group.

Korki na drodze, nieprzewidziane zdarzenia zawsze przekładają się na efektywność firmy logistycznej i jej klientów z rynku B2B. W branży logistycznej czas jest na wagę złota, a informacja o dokładnym terminie dostarczenia przesyłki nierzadko ma krytyczne znaczenie dla odbiorców. Dlatego Grupa Raben przygotowała rozwiązanie IT, które pozwala śledzić przesyłki w czasie rzeczywistym.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

„System nawigacji GPS przekazuje aktualne dane lokalizacyjne kierowców do systemów informatycznych Grupy Raben. Dlatego możemy z dużą dokładnością informować odbiorcę o prognozowanym czasie wykonania usługi” – wyjaśnia Bartosz Kolasiński, kierownik projektu w Grupie Raben. Z kolei Marcin Sobczyński, szef marketingu, dodaje: „Dzięki codziennej komunikacji z klientami oraz odbiorcami przesyłek wiemy, jak ważna jest prosta i uczciwa informacja o czasie dostawy. Oczywiście zdarzają się korki na drodze lub inne sytuacje losowe. Nie da się przecież zaczarować rzeczywistości. Wolimy jednak przekazywać naszym partnerom zgodne z prawdą informacje, aby mogli mieć większą kontrolę nad własnymi operacjami”.

Jeśli dojdzie do zdarzenia, które może wpłynąć na zmianę czasu dostawy (wcześniejszy lub późniejszy niż pierwotnie wyliczony), system automatycznie aktualizuje szacowany termin i przesyła odpowiednią informację na platformę myRaben.com. W momencie składania zlecenia przewozu klient może aktywować powiadomienia o aktualnym miejscu przesyłki wysyłane e‑mailem na wskazane przez niego adresy.

Obszar implementacji

Rozwiązanie zostało wprowadzone w 11 krajach Europy, czyli tam, gdzie Grupa Raben posiada swoje oddziały – w Holandii, Polsce, Niemczech, Rumunii, Czechach, Łotwie, Estonii, na Węgrzech, Ukrainie, w Słowacji i na Litwie. „Wdrożenie systemu następuje stopniowo. Do końca kwietnia tego roku wyposażyliśmy 65 oddziałów Grupy w niemal 5500 urządzeń mobilnych, w tym 4000 tabletów TOUGHBOOK FZ‑N1 Panasonic, a w nadchodzących miesiącach planujemy uruchomić kolejne. Obecnie mamy ponad 70% przesyłek objętych parametrem ETA. Ich liczba rośnie każdego dnia” – twierdzi Klaudyna Polanowska‑Skrzypek, rzecznik prasowy firmy.

ETA jest kalkulowana w momencie rozpoczęcia trasy dostawy oraz za każdym razem, gdy GPS urządzenia mobilnego kierowcy ciężarówki rejestruje zmiany położenia. „Jeżeli kierowca pracuje z aktywnym terminalem i ma zasięg GPS, co pięć minut otrzymujemy pozycję jego terminala i wizualizujemy go na mapie. ETA jest przekazywana klientom Grupy Raben jako dwugodzinne okno dostawy. Aktualizacja do TMS i myT&T następuje wtedy, gdy parametr czasu dostawy zmienił się o 60 minut lub więcej (+/-) w stosunku do poprzedniej kalkulacji” – wyjaśnia Bartosz Kolasiński.

Urządzenia mobilne do szacowania czasu dostawy zostały wyposażone już na etapie produkcji w wymagane przez operatora logistycznego oprogramowanie, m.in. TLME (TISLOG Mobile Enterprise) i MDM (Mobile Device Management). Następnie Raben je zintegrował ze swoimi systemami: TMS (Transport Management System), T&T (Truck & Trace), mapą transportową (PTV), nawigacją transportową (PTV), aplikacją zarządzającą pojazdami (TISLOG), urządzeniem liczącym parametr ETA (xServer) i z archiwum Raben Contman CD3. Dodatkowo urządzenia zostały dostosowane do przepisów prawnych, jakie organy regulacyjne poszczególnych krajów nakładają na operatorów logistycznych. Na przykład w Polsce każde urządzenie zostało wyposażone w aplikację SENT GEO, która pozwala na monitorowanie w sieci towarów akcyzowych.

Dzięki danym przekazywanym przez urządzenia mobilne kierowców do centrum zarządzania dyspozytorzy mogą stale monitorować aktualną pozycję pojazdów, jak również porównywać ją z zaplanowaną trasą i sekwencją punktów na każdej z tras. Otrzymują powiadomienia o możliwych opóźnieniach w dostawie lub odbiorze towaru (Early Warning Mechanism). Te funkcje pozwalają lepiej zarządzać procesem wysyłki i dostawy oraz szczegółowo raportować powyższe procesy. Ponadto terminal dostarcza informacji statystycznych wykorzystywanych operacyjnie, takich jak liczba przesyłek, postojów, przejechanych kilometrów, czas użycia aplikacji, kondycja baterii, liczba zrealizowanych serwisów.

To nie wszystko. Dla kierowców Rabena terminal mobilny jest teraz podstawowym narzędziem w codziennej pracy. Nachylony czytnik kodów kreskowych umożliwia sprawne skanowanie kodów z etykiet podczas całego procesu załadunkowego i transportowego. Urządzenie pozwala również zbierać podpisy potwierdzające dostarczenie towaru i tworzyć elektronicznie dokumenty POD (proof of delivery), które dokumentują dostarczenie przesyłki zgodnie z wykonaniem zleconych przez klienta serwisów. W efekcie zostały ograniczone nakłady pracy związane z obsługą dokumentacji papierowej oraz liczba połączeń głosowych pomiędzy dyspozytorem i kierowcami.

Poza tym urządzenie zapisuje długość i szerokość geograficzną każdego zdarzenia oraz odwzorowuje drogę, jaką przebył samochód ciężarowy w trakcie wykonywania zlecenia, monitorując czas rozpoczęcia/zakończenia trasy, liczbę przejechanych kilometrów, miejsca postojów oraz każdą operację związaną z przesyłką, łącznie z obsługą paletową. Rejestracja wszelkich zdarzeń związanych ze startem/końcem trasy jest wspierana przez narzędzie umożliwiające monitorowanie wyznaczonej strefy (technologia geofencing). Kierowca musi jedynie zadbać o to, aby urządzenie było włączone. Wszelkie elementy związane z kalkulacją odbywają się automatycznie.

Reakcje klientów

Każde rozwiązanie, które poprawia zarządzanie procesami i komunikacją w firmach logistycznych, ma niebagatelne znaczenie. Pomaga szybko przyjmować i wydawać towar, stale go monitorować, dostarczać aktualnych informacji zleceniodawcom oraz lepiej zarządzać własną flotą i procesami w organizacji.

Klienci Rabena i ich końcowi odbiorcy uzyskują dużo większy komfort pracy. Czas oczekiwania na dostawę mogą przeznaczyć na inne czynności i w rezultacie zdynamizować operacje oraz zwiększyć efektywność pracy.

„Klienci bardzo pozytywnie oceniają nasze rozwiązanie. Podkreślają, że dzięki ETA wyprzedzamy konkurencję, ponieważ jako jedyni udostępniamy im aktualne informacje o czasie dostawy przesyłki – wyjaśnia Polanowska‑Skrzypek. – Zaobserwowaliśmy, że coraz więcej osób, zamiast sięgać po telefon i dzwonić do działów obsługi klienta, sprawdza status przesyłki w sieci. Dzięki temu zespoły DOK mogą skupić się na podnoszeniu standardów obsługi w pozostałych obszarach (service excellence)”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Podstawą przewagi konkurencyjnej jest silne przywództwo »

Być liderem dzięki innowacjom 

Rick Lash

Co łączy firmy General Electric, Procter & Gamble oraz IBM? Dbają o rozwój utalentowanych pracowników, którzy w przyszłości staną się ich liderami.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy