X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Sekret wydajnych fabryk: efektywne uczenie się

PREMIUM

(Nr 6, lipiec 2003)

Luk N. Van Wassenhove, Michael A. Lapré  · 12 min

Sekret wydajnych fabryk: efektywne uczenie się

Dążenia producentów do zwiększenia wydajności operacyjnej rzadko dają pożądane wyniki – a niekiedy przynoszą więcej szkody niż pożytku. Nowe badania wyjaśniają tego przyczyny.

Wysiłki, które zmierzają do ograniczenia strat na liniach produkcyjnych nigdy nie ustaną. Często jednak zdarza się tak, że im ciężej menedżerowie pracują nad usprawnianiem procesów produkcyjnych, tym mniej uchwytne stają się wynikające z tego korzyści. Poprawa jakości na jednym odcinku rzadko kiedy przekłada się na wzrost efektywności w całej fabryce, a obniżki kosztów w całej wytwórni zmniejszają się w miarę, jak krzywa uczenia się ulega spłaszczeniu. Z badań nad krzywymi uczenia się wynika, że najskuteczniejszym sposobem podtrzymywania efektywności jest zwiększanie wielkości produkcji – wytwarzanie większej liczby jednostek produktu – ale to nie zawsze jest możliwe ani pożądane. Co więcej, ustaliliśmy, że w pewnych okolicznościach działania, które usprawniają produkcję mogą ograniczyć efektywność w skali całej wytwórni. Zwiększanie wielkości produkcji nasiliłoby ten problem.

Jest jednak pewna nadzieja. W trakcie obszernych badań prowadzonych w belgijskiej firmie przemysłowej N.V. Bekaert S.A., która jest największym na świecie niezależnym producentem drutu stalowego, odkryliśmy, że skuteczność prac nad doskonaleniem procesu produkcyjnego zależy w dużym stopniu od tego, jak się je zaplanuje. Kiedy przeanalizowaliśmy takie prace podjęte w latach 80. i na początku 90. w sztandarowej fabryce Bekaerta w Aalter w Belgii, okazało się, że jedynie około 25% z nich przyniosło korzyści w skali całej fabryki, połowa nie miała żadnego wpływu na wyniki, a co jeszcze ciekawsze, około 25% wywarło ujemny wpływ na globalny wzrost efektywności w tej fabryce. Kiedy szczegółowo przeanalizowaliśmy skuteczne przedsięwzięcia, ustaliliśmy, że charakteryzowały się one dwiema wspólnymi cechami: po pierwsze, przekazywały powszechnie zrozumiałą i możliwą do szerokiego zastosowania wiedzę o procesie; po drugie, wiedzę tę przenoszono także do innych części fabryki – co w żadnym wypadku nie przebiegało w sposób automatyczny. W tym artykule przedstawiamy charakterystykę rozmaitych rodzajów takich prac i wskazujemy, dlaczego w niektórych wypadkach wiedzę rozpowszechniano, a w innych – nie. Jesteśmy przekonani, że nasze ustalenia mogą pomóc producentom lepiej wykorzystywać nakłady ponoszone na zwiększanie efektywnościIndeks górny 1.

Stań się lepszym negocjatorem w życiu prywatnym i zawodowym »

Negocjuj nienegocjowalne 

Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami?
Odkryj przełomowe podejście do negocjacji wykorzystujące ukryte siły emocjonalne i uzyskuj więcej tego, na czym Ci zależy – nawet w konfliktach na pozór niemożliwych do rozwiązania. Negocjuj nienegocjowalne!

...

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy