X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Podejście do ryzyka to ważna kwestia zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i organizacyjnym. I tak obawa przed odwetem może powstrzymywać pracowników przed zgłaszaniem zastrzeżeń. Natomiast gotowość liderów do podejmowania ryzykownych działań wpływa na decyzje dotyczące takich kwestii jak przejęcia i wprowadzanie na rynek nowych produktów. Wcześniejsze badania wykazały, że na preferencje związane z ryzykiem oddziałuje kilka czynników – od cech charakterologicznych, takich jak ekstrawersja, po czynniki sytuacyjne, takie jak nastrój i sposób definiowania problemów. Nowe badanie bierze pod lupę inną zmienną: relacje pomiędzy dwoma rywalami.

Naukowcy prześledzili dane ze wszystkich sezonów zasadniczych ligi NFL (National Football League) w latach 2002–2010, skupiając się na dwóch zagraniach obarczonych wysokim ryzykiem: próbie zdobycia dwóch punktów po przyłożeniu zamiast wykopu za jeden dodatkowy punkt i czwartej próbie pokonania dystansu 10 jardów (ok. 9 m) zamiast wykopu z powietrza w głąb boiska. Na podstawie danych analityków sportowych, wyników wyszukiwań w Google’u i uwag kibiców badacze ocenili zawziętość rywalizacji pomiędzy każdą parą drużyn. Drużyny uznane za silnych antagonistów o 37% częściej niż inne próbowały zdobyć dwa punkty po przyłożeniu i o 7% częściej decydowały się na czwartą próbę zdobycia terenu. W kolejnym eksperymencie – grze towarzyskiej – wzięło udział 137 studentów koledżów. Uczestnicy, którzy sądzili, że ich przeciwnik uczęszcza do koledżu rywalizującego z ich uczelnią, odwracali więcej kart niż inni (co było bardziej ryzykownym, ale i bardziej opłacalnym posunięciem). Ponadto uczestnicy ci mieli mocno podwyższone tętno i koncentrowali się na przejmowaniu inicjatywy (a nie na obronie), co wskazywało na to, że oddziaływały na nich zarówno czynniki fizjologiczne, jak i psychologiczne.

Liderzy firm mogą podsycać lub temperować chęć rywalizacji w zależności od kontekstu – piszą badacze. Gdy sytuacja wymaga odważnych posunięć, „menedżerowie mogą rozważyć: zaprojektowanie zadań, które sprzyjają rywalizacji pomiędzy pracownikami, zaznajomienie nowych pracowników z przypadkami rywalizacji w firmie i regularne podkreślanie konieczności porównywania się z konkurencyjnymi firmami”. I odwrotnie, w sytuacji, w której ważniejsze jest unikanie błędów w pracy, liderzy powinni ograniczyć do minimum bodźce, które prawdopodobnie podsycą rywalizację.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jakie są sposoby zachęcenia pracowników do działania? »

Konkursy – skuteczny pomysł na zmotywowanie zespołu handlowców 

Marta Lenkiewicz PL

Poznaj praktyki, które pozwolą ci zachęcić swoich sprzedawców do większej aktywności i skorygować popełniane przez nich błędy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy