X
Następny artykuł dla Ciebie

Większość ludzi – nawet pracowników firm osiągających wspaniałe wyniki – codziennie poświęca w pracy ogromną ilość energii na działania, za które nikt im nie płaci. Mamy na myśli ochronę własnej reputacji, prezentowanie się od jak najlepszej strony i ukrywanie własnych braków przed sobą i innymi. Nawet my, psychologowie, zaczynamy dopiero dostrzegać skalę tego zjawiska. Uważamy jednak, że jest ono najistotniejszą przyczyną marnotrawstwa zasobów w większości współczesnych przedsiębiorstw.

Co by się stało, gdyby pracownicy nie czuli potrzeby czynienia tych dodatkowych starań? Gdyby, zamiast ukrywać słabości, potrafili swobodnie się do nich przyznawać i wyciągać z nich wnioski? Co by było, gdyby firmy umożliwiały to, tworząc kulturę, w której pracownicy nie uważają błędów za powód do krytyki, lecz za najlepszą okazję do osobistego rozwoju?

Od trzech lat szukamy takich właśnie firm, określanych przez nas mianem organizacji świadomie stawiających na rozwój (deliberately developmental organizations). Pytaliśmy wielu współpracowników z uczelni i firm konsultingowych, specjalistów do spraw kadrowych i menedżerów wyższego szczebla, czy znają jakieś przedsiębiorstwa, które dbają o to, by wszyscy pracownicy bez wyjątku robili postępy, i w tym celu wplatają rozwój osobisty w codzienną pracę. Szukaliśmy firm z całego świata, z sektora publicznego i prywatnego, zatrudniających nie mniej niż stu pracowników i odnoszących sukcesy od co najmniej pięciu lat.

Owocem tych intensywnych poszukiwań jest wyodrębnienie grupy zaledwie około 20 przedsiębiorstw. Z tego niewielkiego grona wyróżniają się dwa podmioty: Bridgewater Associates, firma inwestycyjna ze Wschodniego Wybrzeża, oraz kalifornijskie przedsiębiorstwo Decurion Corporation, będące właścicielem i zarządcą nieruchomości, kin oraz domu spokojnej starości. Oba spełniają założenia naszej definicji organizacji świadomie stawiającej na rozwój od ponad 10 lat. Na szczęście reprezentują bardzo odmienne branże i zgodziły się poddać szczegółowemu badaniu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Matthew Miller

jest wykładowcą i prodziekanem do spraw naukowych w HGSE.

Lisa Laskow Lahey

 Jest kierownikiem projektu badawczego Change Leadership Group w Harvard University Graduate School of Education.

Robert Kegan

Jest psychologiem, profesorem kształcenia dorosłych i rozwoju zawodowego w Harvard University Graduate School of Education w Cambridge w stanie Massachusetts.

Andy Fleming

jest prezesem firmy Way to Grow, INC, LLC (z którą współpracują wszyscy autorzy artykułu), będącej ośrodkiem prac nad teorią i praktyką organizacji świadomie stawiających na rozwój.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy