X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Rewolucja kontrybucji. Pozwól ochotnikom budować twoją firmę

PREMIUM

(Nr 75, maj 2009)

Scott Cook  · 15 min

Wiele gwiazd internetu zawdzięcza swój sukces w dużej części czynnemu i biernemu wkładowi rzeszy ludzi spoza firmy. Najbardziej oczywiste przykłady to profile witryny Facebook, towary sprzedawane w eBay, filmy w serwisie YouTube czy hasła Wikipedii. Mniej ewidentne przykłady to suma informacji o zachowaniach klientów sklepów internetowych, na których bazuje system rekomendacji w witrynie Amazon, i udostępniane przez użytkowników zasoby komputerowe, stanowiące fundament sieci telefonii internetowej firmy Skype. Autor zachęca tradycyjne firmy do wykorzystywania tego nowego źródła wartości przez aktywne budowanie narzędzi, które nazywa systemami kontrybucji użytkowników.

Użytkownikiem może być klient, pracownik, potencjalny kupiec lub osoba bez wcześniejszych związków z firmą. Kontrybucja może mieć formę czynnie oferowanej pracy, doświadczenia lub informacji, jak również biernego lub nawet nieświadomego udziału w postaci danych behawioralnych gromadzonych automatycznie jako efekt uboczny transakcji lub czynności. System to metoda, zazwyczaj wykorzystująca internet, która służy do gromadzenia owego wkładu i automatycznego przekształcania go w zasoby przydatne dla innych. Wartość wytworzona przez taki system dla firmy zależy od tego, jak ocenią ją użytkownicy.

Na podstawie własnych sukcesów i niepowodzeń z wprowadzaniem podobnych systemów oraz wielu innych przykładów autor radzi liderom biznesu, jak mogą katalizować działania prowadzące do budowy systemów kontrybucji użytkowników we własnych przedsiębiorstwach.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy