X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ramowa koncepcja jest nieprzydatna

PREMIUM

(Nr 184, czerwiec 2018)

Carl Schramm  · 8 min

Ramowa koncepcja jest nieprzydatna

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Nauka w wielu szkołach biznesu słabo przekłada się na sukcesy przedsiębiorców. Dlatego nie mają innego wyjścia, jak uczyć się przez działanie.

Wyobraź sobie, że jesteś przedsiębiorcą, który stanął na rozdrożu. Włożyłeś wiele pracy w stworzenie nowej platformy i czujesz, że nadszedł czas, aby wejść z nią na rynek. Jednak członek rady nadzorczej, reprezentujący fundusz venture capital (VC), twierdzi, że na ukończenie prac nad produktem potrzeba jeszcze przynajmniej trzech miesięcy i że zarekomenduje uruchomienie kolejnej transzy finansowania tylko wtedy, gdy zdefiniujesz jasno strategię dotarcia na rynek i przedstawisz plan jej wdrożenia. Czy powinieneś posłuchać tej rady? Bez empirycznych danych na temat przebiegu przedsięwzięć podobnych do twojego nie będziesz wiedział, która droga postępowania jest najlepsza dla twojego start‑upu.

Opierając się na własnych doświadczeniach zdobytych w trakcie uruchamiania firmy z branży oprogramowania, Eric Ries przekonuje czytelników swojej książki The Lean Start‑up (Metoda Lean Startup, Helion, 2012), że projektowanie produktów wspólnie z klientami jest lepszą drogą do sukcesu niż pisanie biznesplanów. Jego sugestia jest dopełnieniem tezy sformułowanej przez Steve’a Blanka i Boba Dorfa w książce The Start‑up’s Owner Manual (Podręcznik startupu, Helion, 2013), głoszącej, że głównym zadaniem każdego start‑upu jest poszukiwanie skalowalnej szansy biznesowej – czyli uczenie się wyłącznie na własnych doświadczeniach w ramach procesu niepodporządkowanego opracowanej zawczasu strategii. Obie książki zalecają przedsiębiorcom stworzenie produktu o minimalnej koniecznej funkcjonalności (minimum viable product) w celu uzyskania opinii klientów tak szybko, jak jest to możliwe.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy