X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Z Jørgenem Vigiem Knudstorpem, prezesem i przewodniczącym rady nadzorczej Lego Group, rozmawia David Champion.

Czy uważa pan, że lojalność klientów wobec marki Lego wynika z przyzwyczajenia?

Myślę, że to coś więcej niż przyzwyczajenie. Kiedy 13 lat temu zostałem prezesem Lego Group, koncern przeżywał poważny kryzys. Ludzie przysyłali do mnie wtedy listy, w których pisali: „Proszę, nie poddawajcie się. Świat bez Lego byłby uboższy”. Gdy klientów łączy z marką emocjonalna więź, są gotowi podjąć wysiłek, aby zdobyć jej produkty, co moim zdaniem oznacza, że dokonują świadomego wyboru. Fakt, że ludzie całymi dniami stoją w kolejce po iPhone’a 7, nie jest efektem nieświadomego, automatycznego działania.

Oczywiście, nie wszystkie produkty są w stanie nawiązać z konsumentem emocjonalną więź. Linie lotnicze i hotele prowadzą programy lojalnościowe, aby zmuszać nas do wierności, gdyż nie darzymy ich uczuciami, które skłaniałyby nas do powtórnego wyboru tego samego usługodawcy. Trudno sobie wyobrazić klientów, którzy uważają się za „ludzi Holiday Inn”. A jeśli przedsiębiorstwo sprzedaje produkt codziennego użytku, taki jak proszek do prania Tide, absolutnie musi się odwoływać do nieświadomego umysłu, ponieważ wyboru detergentów ludzie zazwyczaj dokonują bez zastanowienia.

Jednak w przypadku naszych produktów – które nasuwają takie skojarzenia, jak: zabawa, dzieci, nauka – można mówić o czymś więcej niż tylko o łatwym lub bezpiecznym wyborze. Wybór ten może również wynikać z utożsamiania się z wartościami marki. Oczywiście, dzieci nie uważają się za „ludzi Lego”, po prostu chcą się bawić. Ale mogą wyrosnąć na „ludzi Lego” i mieć własne dzieci. Dużo łatwiej jest przekonać do zakupu rodziców, którzy sami jako dzieci mieli w zwyczaju bawić się naszymi klockami. To jeden z powodów, dla których musimy wkładać więcej pracy w penetrację rynków wschodzących, gdzie prawie zawsze mamy do czynienia z pierwszym pokoleniem użytkowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy