X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przewodzenie talentom w orkiestrze: między gwiazdami a rewolucjonistami

PREMIUM

(Nr 53-54, lipiec - sierpień 2007)

Jerzy Maksymiuk  · 25 min

Sukces coraz większej liczby firm zależy od tzw. ludzi wiedzy – wybitnych, kreatywnych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zarządzanie nimi w tradycyjny sposób – z wykorzystaniem wskaźników, procedur i twardych bodźców motywacyjnych – rzadko prowadzi do osiągnięcia pożądanego wyniku, a wręcz przeciwnie – specjalistów drażni i demotywuje.

Najwybitniejszy polski dyrygent Jerzy Maksymiuk, który kieruje wybitnymi indywidualnościami na co dzień od ponad 40 lat, twierdzi, że klucz w zarządzaniu takimi ludźmi tkwi w wyważonym sterowaniu emocjami – zespołu i lidera. Jednym ze sposobów, który bardzo przemawia do kreatywnych dusz, jest pokazywanie im intensywnych emocji. Pocąc się i gwałtownie gestykulując, Maksymiuk okazuje swoją pasję i szczere zaangażowanie, a tym samym zaraża entuzjazmem wybitnych członków zespołu, którzy te właśnie cechy cenią najbardziej. Swoje zaangażowanie okazuje również, biorąc osobistą odpowiedzialność za efekt pracy zespołu – co czasem oznacza pokrycie z własnej kieszeni kosztów nieudanej sesji nagraniowej. Maksymiuk radzi jednak, by swoje emocje właściwie ukierunkować. Powinny być skierowane na przekazywanie wizji – na jej pokazywanie mimiką, gestem. Jak ognia należy natomiast unikać emocji dotyczących konkretnych osób w zespole.

Słynny dyrygent Polskiej Orkiestry Kameralnej, BBC Scottish Symphony Orchestra i kilkunastu innych orkiestr na świecie, radzi też, by wybitnym jednostkom stawiać realne wymagania, wychwytywać różnice występujące w zespole (np. specyfikę poszczególnych instrumentów) i pokazywać, że się je rozumie i szanuje. Należy też aktywnie wyłapywać rewolucjonistów i poddawać ich presji otoczenia oraz ograniczać możliwości buntu przez przestrzeganie hierarchicznego procesu przekazywania informacji w zespole. Na koniec radzi, by lider zadbał nie tyko o podsycanie energii zespołu, ale też własnej, stale poszukując nowych inspiracji w nieodkrytych obszarach.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy