X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak reagujesz na spiętrzenie zadań, które musisz wykonać? Jeśli nie różnisz się od większości ludzi, zaczynasz pracować dłużej. Jednak w miarę jak rośnie lista rzeczy do zrobienia, ludzie z reguły przestawiają się na inne podejście, które naukowcy nazywają „skłonnością do odhaczania zadań” (task completion bias).

W prostych słowach oznacza to, że nasza uwaga zaczyna skupiać się na zadaniach łatwych do ukończenia – nawet jeśli nie są one istotne. Ilustrację tego zjawiska stanowią wyniki dwuletniego badania z udziałem 90 tysięcy pacjentów szpitalnego oddziału ratunkowego. Autorów badania interesowało to, jak lekarze decydują o kolejności przyjmowania pacjentów. Od lekarzy oczekuje się, że będą przyjmowali pacjentów na podstawie ich stanu zdrowia oraz czasu oczekiwania. I najczęściej te wytyczne były przestrzegane. Jednak w miarę jak rosła liczba pacjentów, niektórzy lekarze zdradzali skłonność do zajmowania się najlżejszymi przypadkami (naukowcy wzięli poprawkę na wiele zmiennych, w tym profil demograficzny pacjentów, ich status ubezpieczeniowy i porę roku). Analiza rachunków za opiekę lekarską wykazała, że lekarze, którzy woleli zajmować się łatwiejszymi przypadkami, byli na dłuższą metę mniej produktywni niż ich koledzy. Tendencję do odhaczania zadań wykazała także zdecydowana większość uczestników późniejszych eksperymentów laboratoryjnych, obejmujących pisanie na klawiaturze, transkrypcję i posługiwanie się programem Word. „Ukończenie zadań wprawia nas w dobry nastrój, co pogłębia nastawienie na krótkookresowe wyniki – piszą badacze. – Jednak gdy wziąć pod uwagę długookresową produktywność, pracownicy, którzy przejawiają skłonność do odhaczania zadań, wypadają zdecydowanie gorzej”.

Stałe zwiększanie efektywności osobistej to jedna z kluczowych umiejętności menedżerskich. »

PRZECZYTAJ TAKŻE: Inwestorzy lubią kupować marzenia »

Czy duże firmy mogą być bardziej przedsiębiorcze od start-upów? 

Jacek Poświata PL

Inwestorzy lubią kupować marzenia. Jakie szanse powodzenia ma taka decyzja i jak sprawa wygląda w porównaniu do „zwykłych” start-upów?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy