X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

W 2016 roku General Electric ogłosił, że przenosi centralę z wieloletniej siedziby na przedmieściach Fairfield w stanie Connecticut do centrum Bostonu. Koncern uznał, że musi dołączyć do grona młodych bostońskich przedsiębiorstw z branży zaawansowanych technologii i zyskać dostęp do utalentowanych pracowników, aby poprawić innowacyjność i cyfrowe kompetencje oraz zagwarantować sobie miejsce w awangardzie wszelkich rodzących się przełomowych technologii.

W wywiadzie dla „Wall Street Journal” ówczesny dyrektor finansowy GE Jeff Bornstein podsumował korzyści z przeprowadzki do Bostonu następującymi słowami: „Tutaj wystarczy zrobić tylko kilka kroków, aby odwiedzić cztery start‑upy. W najbliższej okolicy biura w Fairfield nie mogłem nawet kupić kanapki”.

My już podążamy drogą efektywności. Idziesz z nami? »

8 kroków do wyższej efektywności 

8 kroków do wyższej efektywności. Skup się na tym, co możesz zmienić (i zignoruj całą resztę)
Zewsząd atakują nas porady, jak pracować łatwiej, szybciej i skuteczniej, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Właśnie dlatego dzisiaj problemem nie jest już dotarcie do tych wskazówek, lecz… wybranie tych sprawdzonych, działających sposobów na zwiększenie swojej efektywności.
Ale jak to zrobić? Jakie techniki pozwolą Ci pracować skuteczniej i lepiej wypełniać wyznaczone cele? Jak zdobywać nowe, przydatne umiejętności, które w tym pomogą.

Czołowe miasta od dawna mają nieproporcjonalny wpływ na globalną gospodarkę, ale dzisiaj szczególnie wyraźnie widać oddziaływanie na innowacyjność głównych skupisk utalentowanych kadr, takich jak Boston i San Francisco. W 2017 roku 10 największych amerykańskich centrów technologicznych wygenerowało 58% krajowych patentów. Na świecie podobnie wysokim odsetkiem patentów mogą się pochwalić takie miasta, jak: Tokio, Paryż, Pekin, Shenzhen i Seul. Rosnąca siła tych ośrodków stawia przed dylematem firmy, które w przeszłości umieszczały przywódców i pracowników w podmiejskich parkach przemysłowych. Obecność w mateczniku innowacji ma wielkie znaczenie, ale jest wyjątkowo kosztowna – szczególnie w zatłoczonych, pulsujących innowacjami dzielnicach miast, gdzie pracuje się nad zaawansowanymi technologiami.

Jak firmy mogą czerpać korzyści z tych miejskich pokładów wiedzy i umiejętności? Zaobserwowałem, że przedsiębiorstwa stosują trzy podstawowe metody. Najbardziej radykalna polega na przeniesieniu centrali, jak zrobił koncern GE. Mniej kosztownym sposobem na zbudowanie przyczółku w skupisku talentów, z którego w dodatku można się łatwiej wycofać, jest założenie tam laboratorium innowacji lub innego rodzaju firmowej placówki. Najostrożniejsze podejście sprowadza się do organizowania w takich ośrodkach intensywnych szkoleń wyjazdowych oraz wizyt połączonych z programami zanurzeniowymiIndeks górny 1 (immersion visits) dla menedżerów wyższego szczebla.

Żadna z tych opcji nie wyklucza pozostałych – zwłaszcza że firmy często muszą utrzymywać kontakty z kilkoma ośrodkami – ale każda wiąże się z ryzykiem. Jednak oddziaływanie niewielkiej liczby czołowych miast z całego świata wciąż rośnie, dlatego metody te stanowią dobry plan działania dla przedsiębiorstw, które nie chcą wypaść z gry w skoncentrowanym geograficznie świecie innowacji.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zacznij zadawać właściwe pytania »

Przełomowa innowacja w poszukiwaniu pracy 

Jeffrey H. Dyer

Wykorzystując umiejętności przełomowych innowatorów przy poszukiwaniu pracy możesz odkryć więcej lepszych możliwości.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy