X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Popołudniami częściej postępujemy nieetycznie

PREMIUM

(Nr 145, marzec 2015)

5 min

Doktor Maryam Kouchaki z Harvard University razem ze swoim współpracownikiem Isaakiem H. Smithem z University of Utah pozyskali ochotników do udziału w badaniu, które przedstawili jako eksperyment dotyczący procesu podejmowania decyzji, podczas gdy tak naprawdę zamierzali badać skłonność do nieuczciwego postępowania. Gdy uczestnicy eksperymentu kłamali, mogli zarobić więcej pieniędzy. Badacze zaobserwowali, iż skłonność do mówienia nieprawdy była większa po południu niż rano. Przypisali ten efekt „psychologicznemu wyczerpaniu”, jakiego ludzie doświadczają w miarę upływu czasu w ciągu dnia i które osłabia ich zdolności poznawcze.

Czy codzienne stresy mogą sprawić, że z przerwy obiadowej wracamy jako kłamcy? Czy firmy powinny bardziej uważać na nieetyczne postępowanie pracowników po południu? Pani doktor, jak pani uzasadnia swoje odkrycia?

Nasze wnioski potwierdziły się w czterech eksperymentach. Przesłanie jest oczywiste: prawdopodobieństwo nieuczciwego postępowania po południu wzrastało o 20, nawet do 50%. Popołudniowe spotkania odbywały się w godzinach 15–18, a o tej porze uczestnikom eksperymentu zaczynało brakować zasobów umysłowych koniecznych do zachowania samokontroli. Stopniowo narastające zmęczenie wywołane przez rutynowe czynności może doprowadzić do „moralnej awarii” w organizmie. Nawet osoby o nienagannej moralności nie są w stanie uchronić się przed tym zjawiskiem. Tak naprawdę zaobserwowany przez nas efekt był najsilniejszy właśnie u osób o mniejszych skłonnościach do niemoralnego zachowania. Oznacza to, że osoby wyróżniające się zazwyczaj etycznym postępowaniem były najbardziej podatne na zaobserwowane przez nas negatywne zjawisko.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy