X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Podejmowanie lepszych decyzji

PREMIUM

(Nr 109, marzec 2012)

Thomas H. Davenport  · 9 min

Do tej pory podejmowanie decyzji biznesowych rzadko bywało przedmiotem systematycznych analiz. Być może dlatego firmy dokonały w ostatnim czasie zdumiewająco wielu złych wyborów. W książkach biznesowych można znaleźć wiele koncepcji dotyczących procesu decyzyjnego, ale firmy nie kwapią się z zastosowaniem zawartych w nich zaleceń. Autor artykułu twierdzi, że przyszedł czas, by organizacje skupiły uwagę na podejmowaniu decyzji. Służą temu proponowane przez niego cztery kroki:

▪ sporządzenie listy postanowień, które muszą być podjęte, i ustalenie ich hierarchii;

▪ ocena czynników składających się na proces decyzyjny, czyli tego, kto odgrywa jaką rolę w procesie decyzyjnym, jak często dokonuje się danego wyboru i jakie informacje mogą stanowić jego podstawę;

▪ określenie ról, procesów, systemów i zachowań niezbędnych do podjęcia decyzji; instytucjonalizacja narzędzi decyzyjnych i wsparcia decyzyjnego.

Liderzy firm powinni: stosować różne formuły podejmowania decyzji; wystrzegać się używania analitycznych modeli, których ich menedżerowie nie rozumieją; jasno określać założenia; praktykować „zarządzanie modelami” i – zważywszy, że tylko ludzie mogą wraz z upływem czasu rewidować kryteria decyzyjne – trzymać w odwodzie specjalistów w tej dziedzinie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy