Do tej pory podejmowanie decyzji biznesowych rzadko bywało przedmiotem systematycznych analiz. Być może dlatego firmy dokonały w ostatnim czasie zdumiewająco wielu złych wyborów. W książkach biznesowych można znaleźć wiele koncepcji dotyczących procesu decyzyjnego, ale firmy nie kwapią się z zastosowaniem zawartych w nich zaleceń. Autor artykułu twierdzi, że przyszedł czas, by organizacje skupiły uwagę na podejmowaniu decyzji. Służą temu proponowane przez niego cztery kroki:
▪ sporządzenie listy postanowień, które muszą być podjęte, i ustalenie ich hierarchii;
▪ ocena czynników składających się na proces decyzyjny, czyli tego, kto odgrywa jaką rolę w procesie decyzyjnym, jak często dokonuje się danego wyboru i jakie informacje mogą stanowić jego podstawę;
▪ określenie ról, procesów, systemów i zachowań niezbędnych do podjęcia decyzji; instytucjonalizacja narzędzi decyzyjnych i wsparcia decyzyjnego.
Liderzy firm powinni: stosować różne formuły podejmowania decyzji; wystrzegać się używania analitycznych modeli, których ich menedżerowie nie rozumieją; jasno określać założenia; praktykować „zarządzanie modelami” i – zważywszy, że tylko ludzie mogą wraz z upływem czasu rewidować kryteria decyzyjne – trzymać w odwodzie specjalistów w tej dziedzinie.
Thomas H. Davenport Zasłużony profesor zarządzania i informatyki w Babson College i współzałożyciel International Institute for Analytics.