X
Następny artykuł dla Ciebie

Proces podejmowania decyzji nie zawsze podporządkowuje się naszej woli. Działając impulsywnie, momentami dajemy dojść do głosu emocjom, innym znów razem paraliżuje nas wszechogarniająca niepewność. Kiedy indziej pomysł decyzji pojawia się nie wiadomo skąd, zdumiewając nas swoją trafnością i nagłością olśnienia. Przeciętny człowiek prawdopodobnie nie zdaje sobie sprawy z funkcjonowania mechanizmu podejmowania decyzji, ale dzięki neurofizjologom i psychoneurologom, badającym struktury funkcjonowania mózgu, zaczynamy poznawać coraz więcej tajemnic owego procesu. Odkrycia naukowców być może nie wszystkim przypadną do gustu, na pewno jednak warto o nich wiedzieć.

Mówiąc w dużym uproszczeniu, mózg człowieka jest w zasadzie mózgiem psa pokrytym z wierzchu „ludzką” korą mózgową. Obserwując pracę komórek mózgowych, sposób, w jaki się komunikują i podejmują decyzje, naukowcy ustalili, że w każdej sekundzie życia prymitywne – by nie powiedzieć, zwierzęce – części mózgu (sterujące czynnościami popędowo‑emocjonalnymi) „naradzają się” z warstwami kory ewolucyjnie nowej (odpowiedzialnej za wyższe czynności poznawcze). W konsekwencji wywierają wpływ na decyzje podejmowane w tych ośrodkach.

Gardiner Morse, starszy redaktor Harvard Business Review, opisuje w niniejszym artykule eksperymenty potwierdzające aktywny udział w procesie podejmowania decyzji sterujących emocjami „zwierzęcych” partii ludzkiego mózgu. Jak wynika z przedstawionych tutaj badań, owe partie nie zawsze podlegają naszej kontroli. Potrafią czasami zawładnąć ośrodkami odpowiadającymi za wyższe czynności poznawcze, stając się źródłem decyzji złych, a w najlepszym przypadku – sprzecznych z logiką. Jednocześnie odgrywają ważną rolę w podejmowaniu decyzji racjonalnych. Warto przyjrzeć się bliżej psychologicznemu mechanizmowi podejmowania decyzji, bo im lepiej go zrozumiemy, tym trafniejsze będą nasze wybory.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy