X
Następny artykuł dla Ciebie

Badania pokazują, że gdy ludzie mają dobre relacje ze swoim szefem, odczuwają większą motywację do pracy, osiągają w niej lepsze wyniki i częściej stać ich na dodatkowy wysiłek. Gdy jest inaczej, w firmie mogą dziać się złe rzeczy. Jednak z postrzegania relacji szef‑pracownik jako czysto pozytywnych lub czysto negatywnych wyłania się fałszywa dychotomia; te relacje są często niejednoznaczne.

W wyniku trzech badań z udziałem 952 pracowników i słuchaczy studiów licencjackich naukowcy odkryli, że pracownicy, którzy oceniali swoje stosunki ze zwierzchnikiem jako wysoce ambiwalentne, osiągali w pracy (zdaniem ich przełożonych) gorsze wyniki niż pracownicy, dla których te relacje miały w bardziej jednoznaczny sposób pozytywny lub negatywny charakter. Wprawdzie może się wydawać dziwne, że ludzie, którzy nie lubią swoich szefów, pracują lepiej niż ludzie, którzy mają z nimi niejednoznaczne relacje, ale zgadza się to wynikami wcześniejszych badań poświęconych ambiwalentnym relacjom w kontekście społecznym, które wykazały, że niejednoznaczność pogłębia stres i niepokój. Z tego względu może więc wpływać na jakość pracy.

Badacze twierdzą, że konflikty pomiędzy przełożonymi a podwładnymi nie muszą odbijać się na osiąganych przez nich wynikach; empatia i rady ze strony kolegów lub firmy mogą być skuteczną przeciwwagą. „Liderzy powinni zachęcać pracowników do tego, aby pomagali sobie nawzajem i w tym celu tworzyć środowisko pracy, w którym pracownicy chcący być sobą lub zgłaszający problemy poczują się bezpieczni” – piszą naukowcy. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Siła informacji zwrotnej »

Dwie trzecie menedżerów czuje się niekomfortowo w komunikacji z pracownikami 

Lou Solomon

Wielu menedżerów odczuwa dyskomfort w sytuacjach związanych z okazywaniem słabości.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy