X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Jeśli kiedykolwiek zasiadałeś w radzie nadzorczej, znasz to uczucie. Planowe posiedzenie rady dobiegło końca, a ty wciąż chciałbyś porozmawiać o wielu rzeczach. Jednak na kolejne zebranie musiałbyś czekać całe miesiące. Być może masz pytania dotyczące złożonego problemu technologicznego, w który nie było czasu wgryźć się podczas zebrania, lub musisz porozmawiać o delikatnej kwestii, którą nie mogłeś podzielić się z całą radą. A może po prostu chcesz wiedzieć, jak naprawdę wygląda sytuacja w tej lub innej sprawie. Bez względu na powód czujesz, że nie możesz odłożyć tej kwestii na później, więc robisz to, co zazwyczaj robią członkowie rady w takiej sytuacji: odbywasz zakulisowe rozmowy.

Nieformalne rozmowy mogą być ogromnie cenne. Jeśli zostaną właściwie przeprowadzone, pozwalają grupom ludzi sprawnie i wydajnie pracować ze sobą – wymieniać się opiniami, dzielić się informacjami i wywierać wpływ na innych. Jeśli jednak byłeś kiedykolwiek członkiem rady, wiesz również, że takie rozmowy mogą rodzić problemy. Gdy zostaną przeprowadzone niewłaściwie, mogą sprzyjać wewnętrznym rozgrywkom, spychać na margines członków rady z kluczową wiedzą, zachęcać do niewłaściwych sojuszy i skutkować złymi decyzjami. Zamiast poprawić funkcjonowanie zespołu, mogą uczynić go niewydolnym.

Efektywność finansowa bez tajemnic »

HBRP Tools: EBITDA. Jak zrozumieć wskaźnik efektywności finansowej? 

Jak zrozumieć i obliczyć EBITDA?
Poznaj jeden z najważniejszych wskaźników biznesowych, powszechnie wykorzystywany przez bankowców, firmy inwestycyjne, analityków finansowych, specjalistów od wyceny przedsiębiorstw i menedżerów w korporacjach na całym świecie. Sięgnij po bezcenne źródło praktycznej wiedzy podanej w przystępny sposób!

Zważywszy na to, w jak istotny sposób zakulisowe rozmowy wpływają na wyniki zespołów, można by sądzić, że poświęcono im wiele badań – zwłaszcza w kontekście pracy rad nadzorczych, gdzie stawka jest wysoka. Jednak gdy zaczęliśmy przed trzema laty przyglądać się tym rozmowom w ramach szerszego badania nad funkcjonowaniem rad w kilkudziesięciu organizacjach, zorientowaliśmy się, że nikt nie poświęcił temu zagadnieniu większej uwagi. Poza tym zdumiało nas to, w jak dużym stopniu nieformalne rozmowy niweczą starania o zapewnienie różnorodności – nie pozwalając kobietom i przedstawicielom innych, niedostatecznie reprezentowanych, grup w pełni efektywnie wspomagać radę nadzorczą w jej pracy. Wreszcie zaintrygował nas fakt, że niemal wszyscy zdają się akceptować te rozmowy, traktując je jako koszt obcowania z ludźmi, którzy mają dużo władzy i są bardzo zajęci. Postanowiliśmy więc poddać zakulisowe rozmowy analizie, która łączyłaby w sobie obszerne ankiety z pogłębionymi wywiadami. W trakcie naszego badania dowiedzieliśmy się mnóstwa rzeczy na temat tego, jak rady nadzorcze – a także wszelkie zespoły ludzkie – powinny zarządzać tymi ważnymi bocznymi kanałami komunikacji.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Grupa twoich fanów »

Zależy ci na awansie? Skorzystaj z rad osobistej rady nadzorczej 

Sabina Nawaz

Aby doskonalić się w roli lidera i profesjonalisty, nie możesz polegać wyłącznie na swoim punkcie widzenia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy