X
Następny artykuł dla ciebie

Pasma sukcesów zdarzają się hazardzistom, sportowcom i inwestorom. Nowe badanie, obejmujące artystów plastyków, reżyserów filmowych i naukowców, miało na celu ustalenie, czy zjawisko to dotyczy również twórczych przedsięwzięć. Badacze wzięli pod lupę ceny aukcyjne dzieł 3840 plastyków, recenzje filmów nakręconych przez 6233 reżyserów i cytaty w pracach naukowych, pochodzące z artykułów napisanych przez 20 040 naukowców. Autorzy badania wyszukali największe sukcesy każdej z tych osób i przyjrzeli się rozkładowi owych sukcesów w trakcie trwania ich kariery zawodowej. W przypadku wszystkich trzech profesji prawdopodobieństwo tego, że duże sukcesy będą następowały jeden po drugim, było mniej więcej 1,5 raza wyższe niż prawdopodobieństwo, że ich dystrybucja w czasie będzie dziełem przypadku.

Badacze przyjrzeli się również temu, ile następujących po sobie prac przekraczało medianę pod względem jakości, i odkryli wzorzec, który charakteryzuje się „długimi pasmami skumulowanych w czasie, wspaniałych dokonań”. Ogromna większość przedstawicieli wszystkich trzech zawodów miała w karierze przynajmniej jeden gorący okres, ale powrót na szczyt nie zdarzał się już tak często: dwa okresy twórczej prosperity miało w swoim życiu zawodowym tylko około 30% plastyków i naukowców i 16% reżyserów filmowych.

Najczęściej pasma sukcesów trwają 3,7 roku dla naukowców, 5,2 roku dla reżyserów i 5,7 roku dla artystów plastyków. „Indywidualne kariery z pewnością nie są przypadkowe; cechują je erupcje powstających jedno pod drugim głośnych dzieł” – piszą autorzy badania. Ich ustalenia mogą mieć szczególne znaczenie dla menedżerów, którzy starają się przewidzieć szanse sukcesu pracowników, podejmując decyzje dotyczące rekrutacji i awansów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak uwolnić się z „pułapki sympatyczności” »

Jak kobiety mogą rozwijać i promować swoją osobistą markę? 

Dorie Clark

Jak zrozumienie twoich faktycznych talentów przez innych znacznie zwiększa szanse na uzyskanie ciekawych zleceń i pomaga wyróżnić się na tle konkurencji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy