X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Krótka historia nauki o podejmowaniu decyzji

PREMIUM

(Nr 109, marzec 2012)

Andrew O'Connell, Leigh Buchanan  · 13 min

W połowie ubiegłego stulecia Chester Barnard, wówczas prezes korporacji Bell Telephone, a później Fundacji Rockefellera, wprowadził do amerykańskiego języka biznesu pojęcie decision making – podejmowanie decyzji – przenosząc je do sfery gospodarczej z terminologii stosowanej w instytucjach publicznych. Pojęcie to z czasem zastąpiło w języku angielskim zwroty o węższym znaczeniu, takie jak resource allocation – alokacja zasobów – oraz policy making – kształtowanie polityki – i w konsekwencji spowodowało zmianę sposobu myślenia menedżerów o swojej roli. Niekończące się rozważania w stylu Hamleta odeszły w zapomnienie, ustępując miejsca seriom sprawnie formułowanych konkluzji, po których następują stosowne działania.

Podejmowanie decyzji jako proces kończący się wyborem skutecznego rozwiązania problemu jest odwiecznym dążeniem człowieka, a jego korzenie sięgają początku dziejów, gdy nasi praprzodkowie szukali wskazówek w gwiazdach. Od najdawniejszych czasów ludzie starali się również doskonalić narzędzia służące do podejmowania decyzji. Niezwykle istotną rolę w tym procesie odegrały między innymi: upowszechnienie hindusko‑arabskiego systemu cyfr i wprowadzenie go do algebry oraz teorie wielkich myślicieli – systematyczny empiryzm Arystotelesa, koncepcja nominalizmu Williama Ockhama i jego osiągnięcia w dziedzinie logiki, rozumowanie indukcyjne Francisa Bacona i naukowa metoda poznania Kartezjusza. Dzięki uzyskaniu coraz większej biegłości w zarządzaniu ryzykiem oraz coraz głębszej wiedzy o niuansach ludzkiego zachowania, a także dzięki postępowi w rozwoju technologii nie tylko wspierających, ale też naśladujących procesy poznawcze, w wielu przypadkach podejmujemy decyzje dużo sprawniej niż kiedyś.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy