X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

W 2003 roku indyjski ekolog Narayana Peesapaty dostrzegł gwałtowny spadek poziomu wód gruntowych w stanie Hajdarabad w Indiach. Poddał analizie wykresy opadów, ale nie znalazł żadnego wytłumaczenia. W toku dalszych badań ustalił, że winna temu zjawisku była zmiana profilu upraw rolnych. Wielu rolników porzuciło proso na rzecz ryżu, którego uprawa pochłaniała 60 razy więcej wody. A ze względu na dostęp do mocno subsydiowanej elektryczności rolnicy mogli nieustannie nawadniać ryżowe pola.

Peesapaty starał się wpłynąć na lokalną politykę rolną, naświetlając problem w rządowych raportach, ale bez skutku. Przyjrzał się więc sposobom zwiększenia zapotrzebowania na proso. Postawił na pomysł wytwarzania z prosa „jadalnych sztućców” – rozwiązanie, które mogło przeciwdziałać nie tylko niedoborom wód gruntowych, ale także pladze odpadów z tworzyw sztucznych. Ekolog porzucił etatową pracę, aby zrealizować swój projekt. Zamówienia zaczęły napływać dziesięć lat później, po tym, jak Peesapaty zamieścił w internecie film, który błyskawicznie zdobył dużą popularność. Dwie kampanie crowdfundingowe pozwoliły Peesapaty’emu zgromadzić ponad dwanaście razy większą kwotę, niż zakładał, a pierwsze zamówienia od firm otrzymał w 2016 roku. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy poziom wód gruntowych w indyjskim stanie Hajdarabad unormował się. Jednak wielu rolników wznowiło już uprawy bardziej ekologicznego zboża. A chcąc jeszcze powiększyć jego produkcję, rząd Indii ogłosił rok 2018 Narodowym Rokiem Prosa.

Poznaj sekrety Aliexpress »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Jak widać na przykładzie Peesapaty’ego, do każdego rozwiązania wiodą dwie potencjalne drogi: konwencjonalna (w tym przypadku chodzi o użycie istniejących kanałów do wywarcia wpływu na politykę) i oryginalna. Ta pierwsza służy do tego, aby stawiać czoła codziennym wyzwaniom. Natomiast trudniejsze problemy mogą wymagać podejścia, które odbiega od standardów.

Jako wykładowcy uniwersyteccy od dawna interesujemy się kwestiami koncentrowania uwagi, poszukiwania wzorców (sense‑making), innowacyjności i cyfrowej transformacji. Poświęciliśmy ostatnie dziesięć lat na badania nad dokonaniami twórców nowatorskich koncepcji i inicjatorów zmian (changemakers) w wielu różnych dziedzinach, od przedsiębiorczości przez medycynę po gastronomię. Nasza współpraca z korporacyjnymi klientami obejmowała: prowadzenie warsztatów z zakresu innowacyjności dla członków zarządów, kierowanie szeroko zakrojonymi programami akceleracyjnymi i organizowanie licznych projektów transformacyjnych. Poza tym przepytaliśmy w formie wywiadów i ankiet kilkuset menedżerów wyższego szczebla, którzy uczestniczyli w transformacyjnych przedsięwzięciach. Dzięki tym wysiłkom odkryliśmy powtarzające się wzorce w ewolucji przełomowych idei i opracowaliśmy, złożoną z pięciu części, ramową koncepcję tworzenia innowacji i zapewnienia im trwałego sukcesu.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego wszyscy kopiują? »

Jeżeli nie potrafisz być innowacyjny, kopiuj 

Ndubuisi Ekekwe

Nic tak nie wpływa na wzrost liczby naśladowców, jak udane przedsięwzięcie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy