Charakter innowacji podważających dotychczasowe reguły gry rynkowej nieustannie się zmienia. Kiedyś radykalna zmiana zasad działania odbywała się na poziomie technologii wytwarzania produktów i usług, umożliwiając innowacyjnym firmom zaoferowanie większej wartości dla klienta (na przykład 2,5‑calowe dyski twarde zastąpiły 3,5‑calowe; telewizory LCD wyparły telewizory kineskopowe; bankowość elektroniczna podjęła rywalizację z fizycznymi oddziałami banków). Dziś transformacje odbywają się na poziomie ekosystemów biznesowych.
Dobrym przykładem tego typu zmian jest Internet rzeczy. Każda branża, nawet ta najbardziej tradycyjna (rolnictwo, motoryzacja, lotnictwo, sektor energetyczny), doświadcza rewolucji technologicznej za sprawą instalowania czujników w urządzeniach, połączenia z Internetem i nowego oprogramowania. W tym środowisku sukces będzie kwestią nie tyle wytworzenia lepszych produktów korzystających z technologii cyfrowych, ile wdrożenia strategii dla całego ekosystemu, obejmującego wiele elementów tworzących lepszą propozycję wartości dla odbiorcy.
Zgłębienie i rozszyfrowanie rewolucyjnych zmian na poziomie ekosystemów będzie jednym z najważniejszych wyzwań dla menedżerów w nadchodzącym dziesięcioleciu. Przez ostatnią dekadę w swoich badaniach naukowych, publikacjach i pracy konsultanta koncentrowałem się właśnie na tym, jak tworzyć stabilne strategie rozwoju dla ekosystemów. Nie ma lepszego przykładu na to, że menedżerowie muszą wyjść poza tradycyjne pojmowanie zmiany reguł gry, niż historia firmy Kodak.
Ron Adner Wykładowca strategii i przedsiębiorczości w Tuck School of Business przy Dartmouth College.