X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Tworząc strategię, szefowie są zazwyczaj tak zaabsorbowani konkretami – koncepcjami, liczbami, planami – że na ogół nie uświadamiają sobie, jak często w swoim rozumowaniu posługują się analogiami. Dlatego zapewne nie interesują się przydatną wiedzą – zebraną przez psychologów i naukowców innych dyscyplin – na temat pułapek rozumowania przez analogię. Ci jednak, którzy zwrócą na nie uwagę, będą podejmować lepsze decyzje strategiczne i popełnią mniej błędów.

Supermarkety były inspiracją dla Charlesa Lazarusa, kiedy zakładał sieć sklepów z zabawkami Toys R Us; Intel wylansował swoje procesory zaliczające się do dolnego segmentu rynku, żeby uniknąć losów koncernu hutniczego U.S. Steel; a sieć sklepów z elektroniką użytkową Circuit City utworzyła firmę handlującą używanymi samochodami CarMax, gdyż dostrzegła analogię między obu rynkami. W każdym z tych przykładów przedstawiono podstawowe elementy rozumowania przez analogię: nowy problem lub nową okazję; konkretny wcześniejszy kontekst, który menedżerowie uważają za podobny pod zasadniczymi względami; i rozwiązanie, które warto przenieść z pierwotnych okoliczności do nowych.

Rozumowanie przez analogię jest potężnym narzędziem do zapoczątkowania przełomowych pomysłów. Jednakże gdy opiera się analogie na bardzo powierzchownych podobieństwach, skutki mogą być bardzo groźne (na przykład lekkomyślna dywersyfikacja, oparta na luźnych analogiach, odegrała pewną rolę w katastrofie Enronu). Psychologowie odkryli, że bardzo łatwo można nie dostrzec powierzchowności analogii.

Cztery proste kroki mogą zwiększyć szanse zespołu kierowniczego na skuteczne posługiwanie się analogią: rozpoznać analogię i określić jej cel; dogłębnie poznać źródło analogii; sprawdzić, czy podobieństwo nie jest tylko powierzchowne; zdecydować, czy oryginalna strategia, odpowiednio przekształcona, będzie skuteczna w sektorze docelowym.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy