X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Innowacja w sferze wartości: logika strategii dynamicznego wzrostu

PREMIUM

(Nr 55, wrzesień 2007)

Renée Mauborgne, W. Chan Kim  · 21 min

Dlaczego niektóre firmy potrafią utrzymać wysokie tempo wzrostu, a inne nie? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, profesorowie W. Chan Kim i Renée Mauborgne z instytutu Insead we Francji prowadzili długoletnie badania, które objęły ponad 30 firm z całego świata. Wyniki tych badań wskazują, że strategia wielu firm, które osiągają mniej imponujące wyniki, jest podporządkowana idei uzyskania przewagi nad konkurentami. Zupełnie inaczej podchodzą do wyznaczania strategii dynamicznie rozwijające się firmy. Ambicja dogonienia i prześcignięcia rywali ma dla nich niewielkie znaczenie. Ich uwaga skupia się na tym, by dzięki temu, co autorzy nazywają logiką poszukiwania innowacji w sferze wartości (value innovation), uczynić obecną pozycję rynkową i ofertę konkurencji nieistotnymi.

Logika tradycyjnego wyznaczania strategii i logika poszukiwania innowacji w sferze wartości różnią się w każdym z pięciu podstawowych wymiarów strategicznych. Owe różnice decydują o tym, jakie pytania stawiają sobie menedżerowie. Wiele firm traktuje uwarunkowania branżowe jako rzecz oczywistą i niezmienną. Firmy innowatorzy w sferze wartości (value innovators) prezentują inny sposób myślenia. Po pierwsze, nie traktują rywali jako układu odniesienia i dzięki temu nie nakładają na siebie ograniczeń. Po drugie, stawiają na silne podobieństwa pomiędzy klientami pod względem cenionych przez nich wartości i starają się zaspokoić powszechne potrzeby. Po trzecie, zamiast patrzeć na nowe możliwości rozwoju przez pryzmat posiadanych aktywów i zdolności, wolą zadawać sobie pytanie: „W jakim kierunku poszłaby firma, gdyby miała dopiero wejść na rynek?”.

Niniejszy, należący do klasyki gatunku, artykuł został opublikowany przez HBRw 1987 roku.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Renée Mauborgne

Renée Mauborgne wykłada w Insead strategię i zarządzanie. Jest także prezesem firmy ITM z siedzibą w Fontainebleau, która zajmuje się badaniami nad strategią przedsiębiorstw.

W. Chan Kim

Reprezentuje firmę doradczą Boston Consulting Group w instytucie Insead we Francji jako profesor zarządzania międzynarodowego.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy