X
Następny artykuł dla Ciebie

Gdzie szukać niespodziewanych innowacji

PREMIUM

(Nr 159, maj 2016)

Tony McCaffrey, Jim Pearson

Katastrofę „Titanica” przeżyło 705 z 2200 osób. Wyobraźmy sobie, ilu ludzi mogłoby się uratować, gdyby załoga potraktowała górę lodową jako obiekt niosący ratunek. Pomysł z wykorzystaniem góry jako obiektu ratunkowego jest intrygujący, choć zaskakująco trudny do wykoncypowania. Powodem tego jest błąd poznawczy nazywany fiksacją funkcjonalną, który każe człowiekowi patrzeć na przedmiot tylko w tym kontekście, w jakim jest on zwykle używany. Gdy firmy przystępują do tworzenia innowacji, ich wysiłki często udaremniają fiksacja funkcjonalna i inne błędy poznawcze, które powodują przeoczenie prostych rozwiązań. Aby przezwyciężyć schematy myślowe dotyczące konstrukcji i przeznaczenia przedmiotów, należy zmienić sposób, w jaki definiujemy przedmiot i w jaki postrzegamy jego części składowe. Artykuł prezentuje metody i narzędzia, które mogą pomóc menedżerom w wyszukiwaniu nowatorskich rozwiązań częstych problemów biznesowych – zarówno dzięki wymyślaniu nowych produktów, jak i dzięki znajdowaniu innowacyjnych zastosowań dla produktów już istniejących czy wreszcie dzięki wyprzedzaniu zagrożeń płynących ze strony konkurentów. Proces ten autorzy nazywają „pomysłowością roju”.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy