X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Efekt Pigmaliona w zarządzaniu

PREMIUM

(Nr 76, czerwiec 2009)

J. Sterling Livingston  · 20 min

Większość rodziców doskonale wie, że oczekiwania pedagogów wobec dzieci stanowią samospełniającą się przepowiednię. Jeśli nauczyciel uzna, że dziecko wolno się uczy, ono zaczyna w to wierzyć i jego postępy w szkole rzeczywiście stają się gorsze. Szczęśliwy uczeń, który zostanie uznany przez nauczyciela za bystrego, zaczyna funkcjonować zgodnie z tym przekonaniem i robi wszystko, aby spełnić pokładane w nim nadzieje. Mechanizm ten udowodniono tak wiele razy i w tak rozmaitych okolicznościach, że dziś nikt już nie podaje jego prawdziwości w wątpliwość. Okazuje się, że zjawisko samospełniającego się proroctwa jest równie powszechne w firmach, jak w klasach szkoły podstawowej. Gdy menedżer wierzy, że ma w zespole uzdolnionych podwładnych, to ich wyniki na pewno przewyższą osiągnięcia grupy, której przełożony myśli odwrotnie – nawet jeśli pracownicy obu zespołów mają porównywalne talenty. Inspiracją tytułu niniejszego tekstu, który powstał w 1969 roku, był mityczny rzeźbiarz, twórca posągu kobiety, w którą tchnięto życie. Autor składa również hołd dramatopisarzowi G.B. Shaw, który w swojej sztuce Pigmalion wyraził przekonanie, że sposób, w jaki człowiek traktowany jest przez innych, może go zmienić na lepsze lub na gorsze. Zdaniem Livingstona tworzenie pozytywnych oczekiwań jest zaskakująco trudne, dlatego przedstawia menedżerom pewne wskazówki, jak to robić: poświęć szczególnie dużo uwagi pracownikowi w pierwszym roku jego pracy, ponieważ to właśnie wtedy kształtują się oczekiwania. Upewnij się, że nowo zatrudnieni ludzie dostają się pod skrzydła kompetentnych zwierzchników i ustal wysokie wymagania wobec samego siebie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 96% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy