X
Następny artykuł dla Ciebie

Deklarowanie patriotyzmu gospodarczego przez firmę to zobowiązanie do nieustannego rozwoju i osiągania sukcesów na skalę globalną. Istotne przy tym jest również promowanie Polski na świecie i działalność na rzecz lokalnej społeczności.

Partnerem materiału jest Canpack.

Canpack to spółka o 30‑letniej historii, która z małego, lokalnego producenta opakowań stalowych przeobraziła się w wiodącego gracza na świecie i uchodzi za jedną z największych i zarazem najbardziej innowacyjnych firm w branży opakowań metalowych. Polskie puszki znają wszyscy – CANPACK ma 29 fabryk na czterech kontynentach i jest jedną z niewielu polskich firm o tak bogatym doświadczeniu w zakresie ekspansji zagranicznej. W sumie organizacja zarządzana z Krakowa prowadzi dziś operacje w 18 krajach poza Polską. Jak firma godzi tak dynamiczny rozwój na globalnych rynkach z lokalnym patriotyzmem?

Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy CANPACK, podkreśla, że patriotyzm gospodarczy to nie tylko rzetelne wypełnianie obowiązków podatkowych, wspieranie społeczności, inicjatywy na rzecz ochrony środowiska czy działanie według najwyższych standardów etycznych: „Do tego zagadnienia warto podchodzić szerzej, promując tradycyjne aspekty patriotyzmu gospodarczego i jednocześnie wzbogacając tę koncepcję o nowoczesne elementy. Dlatego też CANPACK z jednej strony angażuje najlepszych polskich specjalistów w rozwój Grupy na świecie, a z drugiej coraz częściej zatrudnia cudzoziemców w Polsce. Takie działania tworzą ogromną wartość dodaną dla rodzimej gospodarki, ponieważ umożliwiają przepływ idei i know how”.

Polska tożsamość

Aby zrozumieć przywiązanie firmy CANPACK do polskich korzeni, warto zagłębić się w jej historię. Sięga ona początków transformacji ustrojowo‑gospodarczej w kraju. W listopadzie 1989 roku amerykańska firma Can Corporation of America Inc. zawiązała z Przedsiębiorstwem Opakowań Blaszanych Opakomet spółkę jonit venture o nazwie Pol‑Am‑Pak. Zajmowała się ona produkcją unowocześnionych opakowań stalowych na żywność i powstała na bazie funkcjonującego wówczas zakładu w Brzesku. Amerykanie zapewnili środki na rozwój firmy. Polsko‑amerykańska współpraca była na tyle owocna, że trzy lata później podjęto decyzję o utworzeniu nowej spółki CAN‑PACK S.A. Tak rozpoczęto produkcję aluminiowych puszek napojowych. Większość akcji objęli w niej Amerykanie, jednak tożsamość firmy zbudowana została wokół jej polskich korzeni.

„Choć na przestrzeni lat staliśmy się międzynarodową korporacją, ze strukturą rozbudowaną w taki sposób, aby zapewnić dostęp do najważniejszych rynków zbytu i finansowania, jak również standardów organizacyjnych, to nadal pozostajemy firmą zarządzaną z Polski” – podkreśla Małgorzata Podrecka. W ciągu trzech dekad Grupa CANPACK wyrosła na globalnego producenta aluminiowych puszek napojowych, opakowań dla przemysłu spożywczego i chemicznego oraz butelek i zamknięć koronowych. Swoją zagraniczną ekspansję firma zaczęła od Europy Środkowo‑Wschodniej. Pierwsza była Ukraina, potem Rumunia. Choć inwestowanie na rynkach wschodzących nie było łatwą drogą, dzięki rosnącemu zaufaniu klientów firma kontynuowała swoją strategię rozwoju na kolejnych, bardziej odległych obszarach.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Mimo że z roku na rok Grupa CANPACK umacnia swoją pozycję na świecie, nadal jest przywiązana do polskich korzeni i chętnie promuje Polskę za granicą. Takie podejście owocuje chociażby okazjonalną współpracą z ambasadami przy organizacji uroczystości upamiętniających patriotyczne wydarzenia. W ten sposób firma wsparła m.in. obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości w New Delhi, koncert z okazji obchodów 100. rocznicy odzyskania niepodległości w Hadze czy bankiet z okazji święta Konstytucji 3 maja w Brazylii. Ponadto CANPACK uczestniczy w misjach gospodarczych organizowanych przez polskie organizacje rządowe, dzieląc się wiedzą zdobytą w procesach inwestycyjnych. Doświadczenia z projektów zrealizowanych na bardzo trudnych, odległych rynkach, takich jak Indie czy Brazylia, stanowią nieocenione źródło wskazówek dla innych przedsiębiorców z Polski.

W trosce o środowisko

Globalne ambicje nie powstrzymują przed lokalną działalnością na rzecz ochrony środowiska. „Kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są dla nas niezwykle istotne, dlatego każda decyzja inwestycyjna jest również analizowana pod kątem środowiskowym. Do produkcji opakowań wykorzystujemy wysokiej jakości materiały. Wdrażamy procesy produkcyjne coraz bardziej przyjazne środowisku. Ponadto podejmujemy szereg inicjatyw na rzecz ochrony środowiska w Polsce, m.in. promując recykling” – mówi Małgorzata Podrecka.

Chcemy być dobrym sąsiadem, dlatego też tam, gdzie Grupa CANPACK prowadzi swoją działalność, staramy się odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności.

Działająca w ramach Grupy CANPACK spółka CP Recycling od ponad 20 lat rozwija system recyklingu puszki w kraju. Dzięki temu obecnie w Polsce udaje się odzyskać ponad 80% tworzywa wykorzystywanego do produkcji puszek, a to wynik wyższy niż średnia europejska. CP Recycling ma również sukcesy w dziedzinie edukacji. Aktywnie kształtuje świadomość ekologiczną dzieci, dorosłych i przedsiębiorców. Inicjuje projekty, których celem jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach wynikających ze zbiórki i odzysku zużytych materiałów opakowaniowych, a także kształtowanie proekologicznych postaw w społeczeństwie.

Jesteśmy partnerem akcji edukacyjnej Every Can Counts (Każda puszka cenna), promującej recykling puszek po napojach poza domem, np. w miejscu pracy, podczas zakupów, podróży czy wypoczynku. Ponadto firma konsekwentnie prowadzi działania ograniczające szkodliwy wpływ działalności produkcyjnej na środowisko. „Inwestujemy w odnawialne źródła energii. Dla przykładu w 2016 roku w fabryce puszek napojowych w Wielkiej Brytanii oraz w Hucie Szkła w Orzeszu zainstalowaliśmy panele fotowoltaiczne. Rok później pojawiły się one również w naszej fabryce w Indiach” – przypomina Małgorzata Podrecka.

Trzeba być dobrym sąsiadem

CANPACK demonstruje swoją obecność w życiu Polaków także poprzez szeroko zakrojone programy sponsoringu sportu dla dzieci i młodzieży. Firma jest obecnie sponsorem trzech akademii sportowych: Akademii Wisły CANPACK, Akademii Hokejowej Cracovii, Akademii CANPACK Okocimski Brzesko. Dzięki temu dzieci i młodzież mogą uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach treningowych, obozach sportowych i turniejach, które są miejscem spotkań całych kibicujących rodzin.

Jak podkreśla wiceprezes: „Chcemy być dobrym sąsiadem, dlatego też tam, gdzie Grupa CANPACK prowadzi swoją działalność, staramy się odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności. Różnorodność oczekiwań jest bardzo duża, stąd nasze wielokierunkowe zaangażowanie”. Liczne inicjatywy Fundacji CAN‑PACK poza sportem obejmują takie obszary, jak: integracja, edukacja, zdrowie i pomoc charytatywna. W Brzesku i okolicach, gdzie mieszczą się fabryka aluminiowej puszki napojowej oraz fabryka puszki stalowej, fundacja dofinansowuje różne wydarzenia, projekty i akcje specjalne.

W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Regiony Nowych Szans VESNA z Gnojnika udało się zrealizować projekt „Proste plecki”. Dzięki temu przeprowadzono diagnozę wad postawy w grupie 150 dzieci z powiatu brzeskiego, a dla ich rodziców zorganizowano zajęcia edukacyjne w zakresie profilaktyki i leczenia wad postawy. Z kolei dofinansowanie dla Stowarzyszenia „W Stronę Tęczy” ze Złotej pozwoliło zorganizować wyjazd podopiecznych Specjalnego Ośrodka Wychowawczego na turnus rehabilitacyjny. Tylko w ubiegłym roku fundacja zaangażowała się w kilkadziesiąt tego typu inicjatyw.

Małgorzata Podrecka podsumowuje: „Działanie na rzecz mieszkańców miast i miasteczek, w których mieszczą się fabryki CANPACK, to coś więcej niż powinność. Wierzymy, że w ten sposób możemy realnie wpływać na jakość życia naszych sąsiadów i kreować lepsze otoczenie”. Grupa do tych wartości przywiązuje szczególne znaczenie, dlatego idee dobrego sąsiedztwa towarzyszą jej nie tylko w Polsce. Obecnie CANPACK realizuje w Indiach bardzo ambitny program Care.Sustain.Renew.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zakupy na fali patriotyzmu 

Joanna Koprowska PL

Patriotyzm gospodarczy ma coraz większy wpływ na wybory zakupowe polskich konsumentów. Dlaczego rośnie znaczenie pochodzenia produktów i usług? I jak ten trend mogą wykorzystać firmy?

Za polskością musi iść jakość 

Tomasz Budziak PL

Nie powinniśmy Polaków namawiać do tego, żeby kupowali polski towar wyłącznie z powodu jego polskości. Bazowanie na pochodzeniu produktu paradoksalnie ogranicza działalność polskich firm.

Ochrona środowiska to konieczność 

Dbanie o środowisko to jeden z kluczowych przejawów patriotyzmu gospodarczego. Pozwala ukierunkować działalność badawczo-rozwojową i inwestycyjną, a przede wszystkim realnie wpływać na życie Polaków.

Bezpieczeństwo lekowe kraju 

Krzysztof Kopeć PL

Krajowy przemysł farmaceutyczny odgrywa kluczową rolę w polskim systemie ochrony zdrowia. Jest także niezmiernie istotny dla naszej gospodarki i ma znaczenie strategiczne z punktu widzenia interesów państwa.

Patriotyzm gospodarczy wpływa na rozwój Polski 

Ochrona klimatu, rosnące wpływy światowych graczy na europejskim rynku, kurczące się zasoby naturalne – to wyzwania, które stoją przed polską gospodarką.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy