X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Dlaczego zyski nie przynoszą dobrobytu

PREMIUM

(Nr 148, czerwiec 2015)

William Lazonick  · 19 min

Dlaczego zyski nie przynoszą dobrobytu

Skupując swoje akcje, firmy manipulują rynkiem kapitałowym i działają na szkodę społeczeństwa.

Po pięciu latach od ogłoszenia końca Wielkiej Recesji korporacje w Stanach Zjednoczonych generują wysokie zyski, a rynek akcji przeżywa rozkwit. Mimo to większość Amerykanów nie odczuwa skutków ożywienia. Beneficjentami wzrostu zysków, jakie osiągają firmy zza oceanu, są niemal wyłącznie osoby o najwyższych dochodach (0,1% ogółu społeczeństwa), a wśród nich – większość wysokich rangą menedżerów w korporacjach. Tymczasem na niższych szczeblach zawodowych dobrych miejsc pracy wciąż ubywa. Nowe szanse zatrudnienia są z reguły niepewne, a proponowane płace – niskie. Imponująca zyskowność korporacji nie przekłada się na powszechną gospodarczą prosperity. Winę za to ponosi w dużym stopniu polityka przeznaczania zysku na wykup akcji własnych (stock buybacks). Można to prześledzić, analizując sytuację 449 spółek z indeksu S&P 500, które były notowane na giełdzie w okresie od początku roku 2003 do końca 2012. W tym czasie 54% zysku tych firm – którego łączna wartość wyniosła 2,4 biliona dolarów – ulokowano w programach wykupu akcji własnych, realizowanych niemal wyłącznie drogą zakupów na wolnym rynku. Dodatkowe 37% zysku pochłonęła wypłata dywidend. Na inwestycje w zdolności wytwórcze lub na podwyżki zarobków pracowników pozostało więc firmom bardzo niewiele pieniędzy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy