X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dlaczego firmy działają nieetycznie

PREMIUM

(Nr 195, maj 2019)

Eugene Soltes, Hui Chen  · 16 min

Dlaczego firmy działają nieetycznie

Miliony fałszywych kont w banku Wells Fargo. Systemowe oszustwo Volkswagena, polegające na fałszowaniu poziomu emisji spalin w autach tego koncernu. Gigantyczna korupcja w państwowym koncernie naftowym Petrobras, która doprowadziła do kryzysu politycznego i gospodarczego w Brazylii. Informacje o tych korporacyjnych skandalach trafiły w ostatnich latach na czołówki mediów, ale niezliczone przypadki podobnych afer nie przedostały się do światowej opinii publicznej.

Według danych Stowarzyszenia Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych (Association of Certified Fraud Examiners), wiadomości o blisko połowie stwierdzonych oszustw nigdy nie pojawiają się w sferze publicznej, a z powodu praktyk niezgodnych z prawem firmy tracą średnio niemal trzy miliony dolarów rocznego przychodu. Co gorsza, spośród trzech tysięcy menedżerów, którzy w 2016 roku wzięli udział w światowym badaniu nadużyć gospodarczych firmy EY (EY’s 2016 Global Fraud Survey), 42% przyznało, że osiągnięcie docelowego wyniku finansowego jest okolicznością usprawiedliwiającą nieetyczne postępowanie. Wszystko wskazuje na to, że skłonność do nadużyć jest wciąż głęboko zakorzeniona w praktykach prywatnych przedsiębiorstw.

Biznes nie istnieje bez strategii. »

Nagminność korporacyjnych nadużyć budzi powszechne zdumienie – tym większe, gdy weźmiemy pod uwagę zawrotne kwoty wydawane przez firmy na kształtowanie etycznych postaw i zgodnego z prawem zachowania, w tym na specjalistyczne szkolenia, gorące linie, czyli telefony alarmowe dla zgłaszających nadużycia, oraz inne systemy opracowane w celu wykrywania i zapobiegania naruszaniu prawa, standardów wyznaczonych przez instytucje nadzoru i zasad postępowania ustanowionych przez firmę. Przeciętna międzynarodowa korporacja przeznacza rocznie kilka milionów dolarów na programy zapewniania zgodności działań z tymi regulacjami (compliance programs), zwane dalej programami zgodności, natomiast w korporacjach z silnie regulowanych branż, takich jak usługi finansowe i przemysł zbrojeniowy, tego rodzaju koszty idą w dziesiątki, a nawet w setki milionów dolarów. Co więcej, we wszystkich tych kalkulacjach rzeczywiste koszty programów zgodności pozostają wciąż mocno niedoszacowane, ponieważ każdego roku szkolenia i innego typu przedsięwzięcia zabierają personelowi firm tysiące cennych godzin pracy.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Niech będzie szybko i prosto »

Dlaczego Twój zespół nie podejmuje ryzyka? 

Ron Ashkenas , Lisa Bodell

Dlaczego nie chcemy ryzykować? Jaka jest tego przyczyna?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy