X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Czy twoja firma dobrze radzi sobie z rozwiązywaniem problemów? Prawdopodobnie całkiem nieźle, jeśli menedżerowie przypominają szefów organizacji, które badałem. Okazuje się, że trudności sprawia im nie tyle rozwiązywanie problemów, ile ustalanie, na czym one polegają.

Do sformułowania takiego wniosku upoważnia mnie badanie, które objęło 106 menedżerów najwyższego szczebla reprezentujących 91 giełdowych i nienotowanych na giełdzie firm z 17 krajów. Aż 85% organizacji zgadzało się albo zdecydowanie zgadzało się ze stwierdzeniem, że ich przedsiębiorstwa słabo sobie radzą z diagnozowaniem problemów, a 87% zgadzało się lub zdecydowanie zgadzało się, że ta ułomność pociąga za sobą znaczne koszty. Tylko mniej niż 10% uczestników uznało, że kwestia ta ich nie dotyczy. Wzorzec jest wyraźny: menedżerowie, z zamiłowaniem do działania, zazwyczaj szybko przechodzą do rozwiązywania problemu, nawet nie sprawdzając, czy rozumieją, na czym on faktycznie polega.

Mija już 40 lat, od kiedy Mihaly Csikszentmihalyi i Jacob Getzels zaprezentowali, jak ogromną rolę w kreatywnym myśleniu odgrywa ujęcie problemu. Znaczenie właściwej diagnozy podkreślali wybitni myśliciele, od Alberta Einsteina po Petera Druckera. Dlaczego więc wciąż mamy z tym trudności?

Po części dlatego, że zwykle nadmiernie komplikujemy proces diagnostyczny. Istniejące metodologie – jak TRIZ1, Six Sigma, Scrum i tym podobne – są bez wątpienia kompleksowe i bywają bardzo skuteczne, gdy są odpowiednio stosowane. Jednak ich ogromna dokładność powoduje, że są zbyt złożone i czasochłonne, by stosować je na co dzień. Tymczasem maksymalna skuteczność w diagnozowaniu problemów nie jest najbardziej potrzebna podczas dorocznego zebrania poświęconego strategii, tylko podczas codziennych spotkań. Poszukujemy zatem narzędzi, które nie wymagają, aby całe przedsiębiorstwo zostało objęte wielotygodniowym programem szkoleniowym.

Jednak nawet kiedy ludzie stosują prostsze metody diagnostyczne, takie jak analiza przyczyn źródłowych i pokrewna technika 5 Why (5 razy „dlaczego?”), często odkrywają, że zamiast stawiać nową diagnozę, coraz bardziej zgłębiają problem, który już rozpracowali. Oczywiście, bywa to pomocne. Ale kreatywne rozwiązania prawie zawsze wynikają z alternatywnego określenia problemu.

Prowadząc badania nad innowacyjnością korporacyjną – często robiliśmy to wspólnie z moim kolegą Paddym Millerem – poświęciłem niemal 10 lat tematyce zmiany ujęcia problemu (reframing). Analizowałem ją najpierw w wąskim kontekście zmian organizacyjnych, a potem bardziej ogólnie. W dalszej części artykułu przedstawiam nowe podejście do diagnozowania problemów, które nie wymaga długiego czasu i – jak się przekonałem – prowadzi zwykle do kreatywnych rozwiązań dzięki wypracowaniu zupełnie odmiennego sposobu postrzegania znanych i uporczywych trudności. Chcąc zaprezentować to zagadnienie w odpowiednim kontekście, wyjaśnię dokładniej, czemu ma ono służyć.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy