X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Crowdsourcing w nowym świetle

PREMIUM

(Nr 177, listopad 2017)

4 min

Gdy w 2012 roku szwajcarska firma Rivella, wytwarzająca napoje bezalkoholowe, zamierzała wypuścić na rynek produkty o nowych smakach, posłużyła się platformą otwartej innowacyjności, aby poprosić konsumentów o sugestie. Otrzymała 800 odpowiedzi. Sortując je, menedżerowie zauważyli, że zwłaszcza jedna z odpowiedzi – propozycja napoju zdrowotnego o smaku imbirowym – pojawiała się nadzwyczaj często.

Po dokładniejszej analizie stwierdzili jednak, że rozgłos, jaki wytworzył się wokół tego pomysłu, był w dużej części zasługą garstki ludzi, którzy starali się gorączkowo nakłonić innych konsumentów do oddawania głosów i zgłaszania uwag. „Była to bardzo mała grupa konsumentów, którzy mobilizowali siebie nawzajem i powodowali duży szum” – mówi Silvan Brauen, który nadzorował napływ sugerowanych innowacji. Pomimo silnego odzewu w sieci firma doszła do wniosku, że napój imbirowy nie podbije rynku, i porzuciła ten projekt.

Szum, o którym mowa, jest przykładem społecznościowej stronniczości (social bias), a z nowego badania dowiadujemy się, że stanowi on czynnik ryzyka, który muszą mieć na uwadze firmy zabiegające o opinie konsumentów w trakcie prowadzenia crowdsourcingu pomysłów na innowacje. Aby zrozumieć, w jaki sposób społecznościowa stronniczość może wypaczać rezultaty crowdsourcingu, Reto Hofstetter, profesor marketingu na uniwersytecie w Lucernie, poddał analizie 87 projektów zgłoszonych przez 18 firm w ciągu 14 miesięcy. Projekty te zostały umieszczone na Atizo 360°, jednej z czołowych europejskich platform otwartej innowacyjności, z której rutynowo korzystają takie organizacje jak BMW i Nestlé. W sumie zespół Hofstettera zbadał 31 114 pomysłów zgłoszonych przez 1917 konsumentów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy