X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Chcesz, by pracownicy dali z siebie wszystko? Graj fair!

PREMIUM

(Nr 13, marzec 2004)

Renée Mauborgne, W. Chan Kim  · 20 min

W odróżnieniu od tradycyjnych czynników produkcji – ziemi, ludzkiej pracy i kapitału – wiedza jest dobrem, którego nie sposób wyegzekwować. Tymczasem budowanie zasobów wiedzy i dzielenie się nimi ma podstawowe znaczenie dla tworzenia innowacji i jest jednym z głównych warunków rozwoju gospodarki opartej na ludzkim intelekcie. Aby stworzyć klimat, w którym pracownicy z własnej woli wykażą się kreatywnością i podzielą się fachową wiedzą, menedżerowie muszą zdobyć ich zaufanie – a tego nie da się osiągnąć przy użyciu tradycyjnych narzędzi zarządzania.

Autorzy artykułu przez ponad dziesięć lat badali związki pomiędzy zaufaniem, dzieleniem się pomysłami i wynikami firm. Starali się dociec, dlaczego szefowie lokalnych oddziałów firm tak niechętnie informują o wszystkim swoich przełożonych z centrali, i przyglądali się procesom wymiany informacji, jakie zachodzą w zespołach badawczo‑rozwojowych, spółkach joint venture, wspólnych przedsięwzięciach z dostawcami i podczas restrukturyzacji firm. Ich analizy pozwoliły znaleźć wytłumaczenie, dlaczego ludzie opierają się zmianom nawet wtedy, gdy nowe rozwiązania gwarantują im bezpośrednie korzyści.

W każdym badanym przez nich przypadku decydował o tym czynnik, który autorzy określają mianem „uczciwego podejścia”. Jego istotą jest sprawiedliwy sposób podejmowania i wykonywania decyzji. Recepta na uczciwe podejście jest prosta: włącz pracowników w podejmowanie decyzji, które bezpośrednio ich dotyczą; wytłumacz, dlaczego podjęte decyzje są takie, a nie inne, i wyjaśnij, czego firma oczekuje od pracowników w związku z wprowadzaniem zmian. Uczciwe podejście może wydawać się „delikatną” kwestią, ale ma ono kapitalne znaczenie dla zdobycia zaufania pracowników i uwolnienia ich inicjatywy. Bez niego trudno liczyć na to, że ludzie będą chętnie ze sobą współpracować i że zasypią zarząd pomysłami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Renée Mauborgne

Renée Mauborgne wykłada w Insead strategię i zarządzanie. Jest także prezesem firmy ITM z siedzibą w Fontainebleau, która zajmuje się badaniami nad strategią przedsiębiorstw.

W. Chan Kim

Reprezentuje firmę doradczą Boston Consulting Group w instytucie Insead we Francji jako profesor zarządzania międzynarodowego.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy