X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Poznaj pięć strategii, które pomogą ci podsycać ciekawość w sobie i swoich pracownikach z korzyścią dla efektywności i kreatywności całej organizacji.

Większość przełomowych odkryć i niezwykłych wynalazków w całej historii człowieka – od użycia krzemienia w celu rozpalenia ognia po autonomiczne samochody – ma wspólną cechę: jest efektem ciekawości. Dążenie do wyszukiwania nowych informacji i doświadczeń oraz do eksplorowania nowych możliwości stanowi podstawową ludzką cechę. Najświeższe badania w tej dziedzinie zwracają uwagę na trzy ważne wnioski dotyczące ciekawości w kontekście biznesowym.

Po pierwsze, ciekawość pracowników ma dużo większy wpływ na wyniki firm, niż wcześniej zakładano. Dzieje się tak, ponieważ podsycanie jej na wszystkich szczeblach pomaga przywódcom i ich podwładnym dostosowywać się do niepewnych warunków rynkowych i zewnętrznej presji. Kiedy coś wzbudza naszą ciekawość, myślimy bardziej racjonalnie i głębiej zastanawiamy się nad decyzjami. Tworzymy też bardziej kreatywne rozwiązania. W dodatku ciekawość pozwala przywódcom zdobywać większy szacunek wśród podwładnych oraz inspiruje pracowników do nawiązywania z kolegami relacji silniej opartych na zaufaniu i bardziej sprzyjających współpracy.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Po drugie, dokonując niewielkich zmian w strukturze organizacji oraz w sposobach zarządzania pracownikami, przywódcy mogą zachęcać ich do okazywania ciekawości i doskonalić firmy pod tym względem. Dotyczy to każdej branży i każdego rodzaju pracy – zarówno kreatywnej, jak i rutynowej.

Po trzecie, chociaż przywódcy mówią, że cenią dociekliwe umysły, tak naprawdę większość ogranicza ciekawość u swoich ludzi z obawy, że zwiększy ona ryzyko i obniży wydajność pracy. W przeprowadzonym przeze mnie badaniu, które objęło ponad trzy tysiące pracowników z całego spektrum przedsiębiorstw i branż, tylko około 24% respondentów stwierdziło, że stale odczuwa w pracy zaciekawienie, a mniej więcej 70% przyznało, że zadawanie w pracy większej liczby pytań utrudniają liczne bariery.

W tym artykule opiszę bardziej szczegółowo korzyści z przejawiania ciekawości oraz czynniki hamujące jej wykorzystanie w miejscu pracy. Przedstawię również pięć strategii, które przywódcy mogą stosować, aby osiągać wysoki zwrot z inwestycji we wzbudzanie ciekawości u pracowników i u samych siebie.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zadawać odpowiednie pytania? »

5 pytań, które liderzy powinni zadawać sobie przez cały czas 

James E. Ryan

Zadawanie dobrych pytań nie jest łatwym zadaniem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy