X
Następny artykuł dla Ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Sztucznej inteligencji towarzyszy obietnica, że będzie ona podejmowała decyzje lepiej i szybciej, niż potrafią to robić ludzie – nawet ci inteligentni. Wyższość AI jest bezdyskusyjna, gdy chodzi o wybór najlepszego rozwiązania problemu w rodzaju: „Którą drogą powinienem wrócić do domu?” lub „Jak powinienem zorganizować łańcuchy dystrybucji?”. Czy jednak w sytuacjach decydujących o życiu lub śmierci sztuczna inteligencja również zdałaby egzamin?

Jestem psychologiem społecznym, który prowadzi badania nad technologią, ale w trakcie nauki w koledżu pracowałem w przedsiębiorstwie zajmującym się poszukiwaniami geofizycznymi. Szukaliśmy gazu ziemnego w zamarzniętych lasach północnej Kanady. Od większości baz dzieliła nas daleka droga, a na miejscu było bardzo zimno. Do wielu stanowisk mogliśmy dotrzeć tylko helikopterem.

Pewnego zimowego popołudnia pilot przebywający w jednej z baz przekazał nam drogą radiową złe wiadomości: nad trasą naszego planowanego przelotu rozpętała się burza, wyraźnie pogarszając widoczność i czyniąc lot niebezpiecznym. Szef mojej brygady, Ian, musiał podjąć trudną decyzję: Czy powinien ryzykować nasze życie, nalegając na lot podczas burzy, czy kazać nam przenocować na mroźnym pustkowiu bez jedzenia i dachu nad głową? Postanowił nie ruszać się z miejsca. Wprawdzie doskwierało nam zimno, ale miałem pełne zaufanie do decyzji Iana, który przez wiele lat pracował przy gaszeniu wielkoobszarowych pożarów i znał się na sztuce przetrwania jak nikt. Zawierzyłem mu – dosłownie – moje życie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy