Harvard Business Review Polska

Destrukcyjna siła innowacji

Harvard Business Review Polska, 159 maj 2016 r.

Cena: 125 zł (w tym 5% VAT)
Dodaj do koszyka

Wiele firm koncentruje się tak mocno na klientach, że rozwój produktów i usług podporządkowuje zaspokajaniu zmieniających się oczekiwań rynku. Przedsiębiorstwa te skupiają się na innowacji stopniowej, nie poświęcając uwagi nowym i przełomowym rozwiązaniom. W efekcie dają się zaskoczyć destrukcyjnym innowacjom, zmieniającym zupełnie zasady gry rynkowej. Przekonały się o tym boleśnie takie firmy, jak Nokia i Kodak, które przespały pojawienie się smartfonów i fotografii cyfrowej. Aby nie podzielić ich losu, warto wiedzieć, jak sobie radzić z wielkimi wybuchami rynkowymi albo - jeszcze lepiej - samemu podpalać lont.

Tematyce przełomowych innowacji poświęcamy znaczącą część bieżącego wydania HBRP. Zaczynamy od artykułu "Czym jest przełomowa innowacja", którego autorzy wyjaśniają, na czym polega klasyczny przełom rynkowy, i podpowiadają, jak się zachować, gdy do niego dojdzie. Co robić, gdy świat biznesu cierpi na zalew pomysłów na nowe produkty, usługi i modele biznesowe? Kluczem do przełomowych innowacji jest krytyczny osąd, a nie gra wyobraźni, o czym piszemy w artykule "Krytycyzm dźwignią innowacyjności".

Gdy firmy przystępują do tworzenia innowacji, ich wysiłki są stale podkopywane przez błędy poznawcze, które powodują przeoczenie kluczowych idei. Jak uporać się z tą kłopotliwą skłonnością, podpowiadamy w artykule "Gdzie szukać niespodziewanych innowacji".

Na innowacyjnych produktach swoją strategię opierają też laureaci konkursu "Globalni Liderzy Przyszłości". W tekście "Jak polskie firmy podbijają nowe rynki" przedstawiamy przykłady świadczące o tym, że nie trzeba być wielką korporacją, by osiągnąć sukces poza granicami kraju. Te nieduże polskie firmy, podbijając zagraniczne rynki, szeroko korzystają z dobrodziejstw Internetu, jako globalnego kanału komunikacji. Należy jednak pamiętać o tym, że sieć niesie ze sobą nie tylko szanse, ale i zagrożenia. Przekonała się o tym boleśnie wytwórnia filmowa Sony Pictures, gdy stała się obiektem najbardziej niszczycielskiego ataku hakerskiego w historii biznesu. O tym, jak radzić sobie z kryzysem typowym dla ery Internetu, mówi prezes firmy Michael Lynton. Zagrożeń płynących z sieci nie doceniali też marketingowcy bezskutecznie próbujący dotrzeć do klientów za pośrednictwem Facebooka lub Twittera. W artykule "Marka w mediach społecznościowych" pokazujemy, jak nawiązać kontakt z klientami w mediach społecznościowych, nie narażając marki na erozję wartości.

Zachęcam też Państwa do lektury pozostałych artykułów i życzę sukcesów w przełamywaniu barier, nie tylko międzykulturowych.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"


STRATEGIA

Czym jest przełomowa innowacja
Czym jest przełomowa innowacja
Clayton M. Christensen, Michael Raynor, Rory McDonald

Twórca teorii przełomów rynkowych i dwaj inni autorzy prostują błędne przekonania dotyczące tej teorii. Objaśniają, na czym polega klasyczny przełom rynkowy. Wyjaśniają, że jeśli menedżerowie nie wyciągną z tej teorii prawidłowych wniosków, mogą dokonać niewłaściwych wyborów strategicznych.

Przejdź do sklepu

do góry

NOWATORSKIE POMYSŁY

Krytycyzm dźwignią innowacyjności
Krytycyzm dźwignią innowacyjności
Roberto Verganti

Dzięki skutecznym metodom pobudzania kreatywności, takim jak design thinking i crowdsourcing, firmy potrafią łatwo i stosunkowo tanio pozyskiwać nowatorskie pomysły. Aby stwierdzić, które idee rzeczywiście mają potencjał, menedżerowie potrzebują nowych kryteriów ich oceny.

Przejdź do sklepu

do góry

KOGNIWISTYKA

Gdzie szukać niespodziewanych innowacji
Gdzie szukać niespodziewanych innowacji
Tony McCaffrey, Jim Pearson

Katastrofę "Titanica" przeżyło 705 z 2200 osób. Ilu ludzi mogłoby się uratować, gdyby załoga potraktowała górę lodową jako obiekt niosący ratunek? Aby przezwyciężyć schematy myślowe dotyczące przedmiotów, należy zmienić sposób, w jaki go definiujemy.

Przejdź do sklepu

do góry

ORGANIZACJE

Przełom rynkowy inaczej
Przełom rynkowy inaczej
Joshua Gans

Przyjęcie nowej technologii wymaga dokonania fundamentalnych zmian w podstawowych operacjach - w sposobie wytwarzania i dystrybucji produktów. Gdy organizacyjny model zmienia się wraz z oczekiwaniami i upodobaniami klientów, podręcznik taktyk często zawodzi.

Przejdź do sklepu

do góry

BADANIA

Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Krzysztof Rybiński, Andrzej Wodecki, Mariusz Smoliński, Paweł Kubisiak

Wyniki badań prowadzonych w ramach think tanku Poland, Go Global! pokazują, że nie trzeba być gigantem, by odnaleźć się na globalnym rynku. Małe i średnie firmy nie muszą obawiać się obcych rynków, pod warunkiem, że znajdą wyróżniki, które pozwolą im na skuteczną rywalizację.

Przejdź do sklepu

do góry

BRANDING

Marka w mediach społecznościowych
Marka w mediach społecznościowych
Douglas Holt

Kiedy powstawały media społecznościowe, wieszczono, że zapoczątkują złoty wiek brandingu. Firmy utopiły miliardy dolarów w produkcji treści, licząc na to, że ich marki zyskają wielu zwolenników. Niestety, tak się nie stało. Niektóre marki straciły na znaczeniu.

Przejdź do sklepu

do góry

WYWIAD

Zostawili spaloną ziemię
Zostawili spaloną ziemię
wywiad Adiego Ignatiusa z Michaelem Lyntonemr

W 2014 roku wytwórnia filmowa Sony Pictures stała się obiektem najbardziej niszczycielskiego ataku hakerskiego w historii biznesu. Hakerzy ukradli i ujawnili całemu światu bardzo poufne dane. Prezes wytwórni opowiada, jakie wnioski wyciągnął z kryzysu, i udziela rad innym menedżerom.

Przejdź do sklepu

do góry

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Bądź odporny na zmiany nie tylko klimatyczne
Bądź odporny na zmiany nie tylko klimatyczne
Andrew Winston

Ekstremalne warunki pogodowe i deficyt zasobów mogą mieć wpływ na zyski przedsiębiorstw i globalny dobrobyt. Aby zminimalizować te zagrożenia, firmy muszą dokonać wielkiego zwrotu.

Przejdź do sklepu

do góry

GIEŁDA

Jak prowizorka stała się najlepszym rynkiem regionu
Jak prowizorka stała się najlepszym rynkiem regionu
Jacek Socha

25 lat temu, 16 kwietnia 1991 roku, odbyła się pierwsza w powojennej Polsce sesja giełdowa. O początkach polskiego rynku papierów wartościowych opowiada Jacek Socha, współtwórca Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz jej przewodniczący w latach 1994-2004.

Przejdź do sklepu

do góry

WSPÓŁPRACA

Stwórz dobry wirtualny team
Stwórz dobry wirtualny team
Keith Ferrazzi

Rośnie popularność zespołów wirtualnych, których członkowie znajdują się w różnych miejscach. Odległość geograficzna może utrudniać komunikowanie się i współdziałanie. Jeśli jednak wirtualne grupy są dobrze zarządzane, mogą osiągać lepsze wyniki niż zespoły zajmujące wspólne biuro.

Przejdź do sklepu

do góry

BEZPIECZEŃSTWO

Jak się bronić przed hakerami?
Jak się bronić przed hakerami?
Marcin Dudek

Średniej wielkości firma doradcza Compass zezwoliła pracownikom na korzystanie z prywatnych urządzeń w pracy. Organizacja została jednak zaatakowana przez hakerów, którzy uzyskali dostęp do danych przedsiębiorstwa. Czy powinna powrócić do firmowego sprzętu dla wszystkich pracowników?

Przejdź do sklepu

do góry

REFLEKSJE

Kinga Baranowska
Kinga Baranowska

Himalaistka, zdobywczyni dziewięciu z czternastu ośmiotysięczników, na które wspięła się bez używania butli z tlenem. Dzieli się z nami swoimi refleksjami na temat największych wyzwań, z jakimi zmierzyła się w życiu.


do góry



· HBRP na tabletach
Czytaj HBRP na tabletach

HBRP nr 159
maj, 2016

HBRP nr 159, maj 2016 HBRP nr 159, maj 2016

HBRP nr 158
kwiecień, 2016

HBRP nr 158, kwiecień 2016 HBRP nr 158, kwiecień 2016

HBRP nr 157
marzec, 2016

HBRP nr 157, marzec 2016 HBRP nr 157, marzec 2016

HBRP nr 156
luty, 2016

HBRP nr 156, luty 2016 HBRP nr 156, luty 2016

HBRP nr 154-155
grudzień-styczeń, 2015

HBRP nr 154-155, grudzień-styczeń 2015 HBRP nr 154-155, grudzień-styczeń 2015

HBRP nr 153
listopad, 2015

HBRP nr 153, listopad 2015 HBRP nr 153, listopad 2015

HBRP nr 152
październik, 2015

HBRP nr 152, październik 2015 HBRP nr 152, październik 2015

HBRP nr 151
wrzesień, 2015

HBRP nr 151, wrzesień 2015 HBRP nr 151, wrzesień 2015

HBRP nr 149-150
lipiec-sierpień, 2015

HBRP nr 149-150, lipiec-sierpień 2015 HBRP nr 149-150, lipiec-sierpień 2015

HBRP nr 148
czerwiec, 2015

HBRP nr 148, czerwiec 2015 HBRP nr 148, czerwiec 2015

HBRP nr 147
maj, 2015

HBRP nr 147, maj 2015 HBRP nr 147, maj 2015

HBRP nr 146
kwiecień, 2015

HBRP nr 146, kwiecień 2015 HBRP nr 146, kwiecień 2015

HBRP nr 145
marzec, 2015

HBRP nr 145, marzec 2015 HBRP nr 145, marzec 2015

HBRP nr 144
luty, 2015

HBRP nr 144, luty 2015 HBRP nr 144, luty 2015

HBRP nr 142-143
grudzień-styczeń, 2014

HBRP nr 142-143, grudzień-styczeń 2014 HBRP nr 142-143, grudzień-styczeń 2014

HBRP nr 141
listopad, 2014

HBRP nr 141, listopad 2014 HBRP nr 141, listopad 2014

HBRP nr 140
październik, 2014

HBRP nr 140, październik 2014 HBRP nr 140, październik 2014

HBRP nr 139
wrzesień, 2014

HBRP nr 139, wrzesień 2014 HBRP nr 139, wrzesień 2014
· E-NEWSLETTER
Podaj adres e-mail: