Prowadzenie własnego biznesu w formule franczyzy systematycznie zyskuje coraz większą popularność wśród polskich przedsiębiorców. Od pojawienia się tego modelu biznesowego w Polsce, czyli po 1989 roku, liczba sieci franczyzowych w Polsce stale rośnie, od 2012 roku przekraczając pułap 1000 zarejestrowanych systemów. Nic dziwnego: przystąpienie do sieci franczyzowej to szansa na stabilny wzrost biznesu. Dzięki realizacji działalności gospodarczej pod szyldem franczyzodawcy ryzyko prowadzenia działalności na własny rachunek zauważalnie się zmniejsza. Znana marka zapewnia rozpoznawalność już na starcie, a co za tym idzie – większą liczbę klientów oraz mniejsze szanse na finansową porażkę.

Obecność coraz większej liczby podmiotów franczyzowych można dziś zauważyć nie tylko w statystykach, ale i w polskiej przestrzeni publicznej – szyldy sieci franczyzowych spotykamy właściwie na każdym kroku. To m.in. popularne sieci barów szybkiej obsługi, takie jak McDonald’s, PizzaHut, TelePizza, czy sklepy Żabka. Ale czym tak naprawdę jest ten model biznesowy?

Franczyza opiera się na umowie, w wyniku której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawa i obowiązki związane z prowadzeniem działalności według jego koncepcji. Dzięki temu franczyzobiorcy mogą korzystać ze znaku handlowego, nazwy handlowej, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy, doświadczenia, a także z pomocy techniczno‑handlowej franczyzodawcy. Kupując licencję franczyzową, franczyzobiorca zobowiązany jest do uiszczania stałych opłat franczyzowych.

Ten model popularny jest zwłaszcza w gastronomii i w branży spożywczej – i to właśnie w tych sektorach rozwija się zdecydowanie najdynamiczniej.

Dowiedz się więcej o działalności opartej na franczyzie, systemach franczyzowych, które odnoszą sukcesy na współczesnych rynkach, oraz rozwiązaniach, dzięki którym franczyzodawcy – tacy jak firma Popeyes – prowadzą efektywną współpracę z franczyzobiorcami.

Dochodowe partnerstwo 

Analiza sieci franczyz działających w Polsce pokazuje, że rynek ten jest coraz bardziej dojrzały.

Postawiłam na współpracę z franczyzobiorcami 

Cheryl Bachelder, prezes firmy gastronomicznej Popeyes, zdecydowała się postawić w centrum uwagi franczyzobiorców. Co zyskała dzięki tej strategii?

Sport, zabawa i zysk 

Współcześni konsumenci poszukują oryginalnych i ciekawych form spędzania czasu wolnego. Nic dziwnego, że ośrodki sportowe z wyposażeniem najwyższej klasy przyciągają coraz więcej osób.

Mentalność założyciela to dar, który należy pielęgnować 

Firmy takie jak IKEA, Nike, czy Starbucks odnoszą sukcesy dzięki zachowaniu mentalności założyciela.

Co należy wiedzieć, myśląc o założeniu własnej firmy? 

Czy założyciele firm muszą być omnibusami w dziedzinie zarządzania?

Spójne doświadczenie pracowników 

O wizji restauracji McDonald’s oraz jej wpływie na doświadczenie pracowników opowiadają Adam Pieńkowski, prezes firmy, oraz Renata Prys, dyrektor HR.

Jak zwiększyć szanse nowego przedsięwzięcia na sukces 

Uruchamiając przedsięwzięcie, trudno wyeliminować wszystkie czynniki ryzyka. Zacznij od zmierzenia się z tymi, które mogą zniszczyć wartość projektu.

Jak w drodze na szczyt zachować ducha firmy? 

Duch małej firmy powstaje z setek relacji, które z czasem zyskują na sile.