X
Następny artykuł dla ciebie

Zrównoważona moda, czyli nasza wspólna odpowiedzialność

Jaki wpływ na ekologiczną modę ma konsument? Czy istnieją tylko interesy globalne, czy może wygrywa suma indywidualnych decyzji? Czy pomiędzy potrzebami firm i otoczenia jest szansa na nić porozumienia i współpracę? Dlaczego zrównoważona moda to odpowiedzialność wspólna: producenta, marki i konsumenta?

Partnerem materiału jest LPP.

W branży odzieżowej zachodzi wiele złożonych procesów, przez pryzmat których możemy zobaczyć całą gamę wyzwań stojących przed współczesną gospodarką. Jest to istotny punkt obserwacji, który może inspirować zarówno producentów, jak i konsumentów do działania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju. Dziś to już pewne - aby w pełni urzeczywistnić wizję mody przyjaznej środowisku, potrzebna jest edukacja i zaangażowanie obu stron – zarówno biznesu, jak i klienta.

W obliczu obecnych wyzwań rolą idei zrównoważonego rozwoju staje się odpowiadanie na realne problemy współczesnych gospodarek. Zrównoważony rozwój opiera się na wartościach, które przynoszą nie tylko długofalowe korzyści producentom czy klientom, ale i całemu otoczeniu. Może to być zarówno oszczędność energetyczna, mniejsze zużycie wody, mniejsze jej zanieczyszczenie czy malejąca ilość odpadów poprodukcyjnych. Zrównoważona produkcja i konsumpcja stają się koniecznymi do wdrożenia ideami, odpowiadającymi na najpilniejsze wyzwania w obszarze ochrony klimatu czy środowiska naturalnego.

Eko moda

Ekologiczna moda to zdecydowanie coś więcej niż tylko wykorzystanie odpowiednich tkanin. Droga produktu od projektu do rąk klienta prowadzi przez wiele etapów – od produkcji, przez dystrybucję i sprzedaż. W każdym z tych etapów ważna jest świadomość wpływu na środowisko wszystkich procesów. Niebagatelne znaczenie ma wybór źródła i rodzaju materiałów. Dla przykładu, LPP w swojej ofercie sukcesywnie poszerza wachlarz produktów z linii ekologicznej, czyli tych przyjaznych środowisku lub wykonanych w zrównoważonym procesie. Dzisiaj w markach Mohito i Reserved udział produktów z „zieloną” metką przekracza już 20%. Wszystkie materiały wykorzystywane w linii Eco Aware pochodzą z certyfikowanych źródeł. W kolekcjach swoich pięciu marek firma wykorzystuje nie tylko bawełnę organiczną, ale także TencelTM Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, organiczny len czy włókna z recyklingu, np. poliester pozyskany z butelek. Spółka inspiruje także pracowników do ekologicznego podejścia do mody poprzez organizację szkoleń dla projektantów i kupców z zakresu sustainable design, tak by już na etapie koncepcji stosować rozwiązania bardziej przyjazne środowisku.

Standardy pracy

W trakcie produkcji natomiast biura przedstawicielskie firmy dbają o zabezpieczenie standardów pracy w fabrykach, którym powierzany jest proces produkcyjny. W tym celu spółka opracowała Kodeks Postępowania, który określa wymagania, jakie stawiane są dostawcom w zakresie warunków zatrudnienia. Jest to podstawowe narzędzie upowszechniania wartości i standardów LPP, uwzględniające zapisy konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy i „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”. Podpisanie dokumentu przez dostawcę jest warunkiem rozpoczęcia współpracy z LPP. Kodeks dotyczy spraw socjalnych, wyznacza standardy BHP i zobowiązuje dostawców do dbałości o środowisko naturalne. Od 2013 roku polski producent odzieży zainwestował już ponad 20,5 mln zł w kontrolę łańcucha dostaw.

Zrównoważone rozwiązania w logistyce

Ze względu na skalę działalności szczególnie istotna w tym zakresie jest realizacja zamówień w e‑commerce – dlatego zakupy online marek Reserved i Mohito wysyłane są do klientów w kartonach pochodzących z recyklingu. To rozwiązanie pozwoliło na całkowitą eliminację wykorzystywanej do tej pory folii zewnętrznej. Kartony są też wykonane w taki sposób, aby mogły być powtórnie wykorzystane podczas ewentualnego zwrotu towaru. Ponadto, mając świadomość, jaki wpływ wywiera na środowisko nadprodukcja plastiku, gdański producent przystąpił do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment, w ramach której zobowiązał się, że od 2025 roku będzie wykorzystywał tylko takie plastikowe opakowania, które w 100% nadają się do ponownego użycia, recyklingu lub są możliwe do kompostowania. Najszybszym działaniem w związku z tą decyzją było zastąpienie toreb foliowych płatnymi torbami papierowymi z recyklingu. Ponowne wykorzystanie tego surowca pozwala na znaczne ograniczenie zużycia wody i energii przy jego produkcji. Zmiana rozpoczęła się we wrześniu br. we wszystkich salonach w Polsce. Rozwiązanie to ma również zachęcić klientów do korzystania na zakupach z toreb wielokrotnego użytku zamiast płatnej torby papierowej.

Zrównoważona konsumpcja

O ile sami producenci są ważnymi inicjatorami zmian w branży odzieżowej - w końcu w dużym stopniu to od ich podejścia zależy, czy moda na ekologię będzie ponadczasowa – o tyle nie zapominajmy, że to, co tworzą, jest odpowiedzią na głosy klientów. Ich potrzeby, oczekiwania, podejście i decyzje zakupowe mają niebagatelny wpływ na to, jak szybko i jak bardzo moda staje się „zielona”. Przestrzeganie zasad zrównoważonej konsumpcji oznacza przyjęcie przez klientów odpowiedzialności za dokonywane zakupy w taki sposób, aby zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko. Klient, który zadaje sobie przed zakupem pytania: czy faktycznie potrzebuję tego wyrobu, czy jestem w stanie go czymś zastąpić lub dodatkowo go do czegoś wykorzystam, aby wydłużyć jego cykl życia, to konsument koncentrujący swoją uwagę na zrównoważonym zakupie. Decydując się na „zielone” wybory, pokazuje producentom, że docenia cechy zrównoważonej produkcji i świadomie napędza rozwój eko oferty na rynku.

Odpowiedzialność klienta nie kończy się jednak na samym zakupie. Produkt najwięcej czasu spędza w rękach konsumentów, a to przecież od nich zależy co będzie się z nim dalej działo. - Za nawet 70% śladu węglowego, jaki powstaje w całym cyklu życia produktu, odpowiada właśnie klient, czyli każdy z nas. Warto jednak pamiętać, że już proste, codzienne czynności mogą to zminimalizować. W trosce tak o garderobę, jak i o środowisko możemy łatwo wydłużyć cykl życia tego, co kupujemy poprzez proste codzienne czynności, np. czytanie metek z zaleceniami od producenta. Zanim zdecydujemy się pożegnać z niepotrzebnymi już ubraniami, zastanówmy się, co z nimi najlepiej zrobić – przerobić na ciuch w nowej odsłonie czy może oddać potrzebującym – mówi Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.

Wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków. Każdy z nas swoimi codziennymi wyborami wpływa na całokształt otoczenia. Pytanie więc, jak Ty możesz przyczynić się do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko? Odpowiedź sprowadza się do 3 prostych zasad.

  1. Kupuj odpowiedzialnie.

  2. Korzystaj mądrze.

  3. Zamiast wyrzucać produkt, pozwól mu żyć drugim życiem.

Jeśli nie wiemy, jak nadać naszej odzieży drugie życie - w 50 salonach marek należących do LPP znajdują się pojemniki na używane ubrania z dowolną metką, które następnie trafiają do potrzebujących znajdujących się pod opieką Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta - organizacji prowadzącej noclegownie dla bezdomnych w całej Polsce. Lista salonów, w których można oddać ubrania znajduje się tutaj.

PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w Polsce - jak działa? »

Nowe oblicze CSR w Polsce 

Joanna Socha PL

Organizacje badające społeczną odpowiedzialność biznesu w Polsce nie mają wątpliwości: coraz więcej rodzimych firm stara się prowadzić swoją działalność w odpowiedzialny sposób – z troską o otoczenie i z dbałością o środowisko.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy