X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Żółte tablice – jakie są przywileje ich posiadania?

1 min

Żółte tablice – jakie są przywileje ich posiadania?

Charakterystyczne tablice rejestracyjne koloru żółtego stanowią znak rozpoznawczy samochodów zabytkowych, wyróżniając je na tle wszystkich pojazdów poruszających się po polskich drogach. Przywilej ich posiadania przysługuje właścicielom samochodów zabytkowych, czyli takich, które mają co najmniej 25 lat lub są unikatowe. Trzeba jednak pamiętać, że choć status zabytku przynosi właścicielowi klasyka pewne korzyści, to stoi za nim też wiele warunków, którym trzeba będzie sprostać.

Argument na plus

W momencie, gdy Twój samochód stanie się wedle prawa zabytkiem, będzie przysługiwać Ci możliwość zawierania krótkoterminowych umów ubezpieczeniowych bez konieczności zachowania ciągłości ubezpieczenia. W praktyce znaczy to tyle, że możesz wykupić ubezpieczenie tylko wtedy, gdy ochrona będzie Ci rzeczywiście potrzebna. Może ona trwać 3 miesiące lub pół roku, ale nie krócej niż miesiąc. Jest to niewątpliwie zaletą, jako że pojazdy zabytkowe zazwyczaj nie są normalnie eksploatowane, przez znaczną część roku stoją w garażu, a opuszczają go tylko na zloty czy zjazdy organizowane dla pojazdów zabytkowych. Jeśli chcemy więc jeździć oldtimerem tylko w lecie a zimą nie mamy w planach pokazywać go światu, wykupujemy polisę na taki właśnie czas. Takie praktyki są popularne m.in. na zachodzie Europy, gdzie wykupić można Classic car insurance – ochronę klasycznego pojazdu, dostosowaną do potrzeb jego właściciela. Coraz częściej tego typu oferty pojawiają się także w Polsce, dzięki czemu możemy ubezpieczyć pojazd, oszczędzając przy tym najwięcej jak to możliwe. Szczegóły pod adresem https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic‑car‑insurance/.

Na co trzeba być przygotowanym?

W momencie, gdy konieczna będzie wymiana którejś z części samochodu, ciężko będzie zdobyć oryginał. Z biegiem czasu coraz trudniej jest dotrzeć do pozostałych egzemplarzy pojazdu takiego jak nasz, szczególnie wtedy, gdy jego produkcja zakończyła się pół wieku temu albo i jeszcze dawniej. A trzeba pamiętać, że aby auto mogło cieszyć się mianem zabytku musi posiadać co najmniej 75 proc. oryginalnych części, dlatego większa ingerencja w to co jest pod maską nie wchodzi w grę.

Właściciel pojazdu zabytkowego nie może wprowadzać w nim żadnych zmian na własną rękę. Do każdej naprawy wymagana jest zgoda konserwatora zabytków. Jest to bardzo kłopotliwe, gdyż zgodę może wydać tylko Wojewódzki Konserwator Zabytków, właściwy dla województwa, w którym zarejestrowano dany pojazd. Jeśli więc samochód ulegnie awarii kilkaset kilometrów od województwa, w którym dokonano rejestracji pojazdu, trzeba będzie na miejscu czekać na oficjalną zgodę na naprawę lub przetransportować go na lawecie do miejsca stałego pobytu i tam przeprowadzić naprawę.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy