X
Następny artykuł dla ciebie

Każdy lider chciałby poświęcać więcej czasu na myślenie strategiczne. Jak podają badania, 97% menedżerów wyższego szczebla uważa działania w tym obszarze za kluczowe dla sukcesu organizacji. Jednocześnie 96% liderów przyznaje, że brakuje im czasu na myślenie o strategii firmy. Co odpowiada za tak znaczące rozbieżności między deklarowanymi przez nich celami a działaniami? Jakie kroki powinni podjąć, aby nadać priorytet temu, co uznają za tak ważne?

Jednym z powodów, dla których tak trudno znaleźć czas na myślenie o strategii, są zachęty wprowadzane – często nieświadomie – przez firmy. Nawet specjaliści wyższego szczebla znajdują się pod kulturową presją długich godzin pracy, co – jak ustalili naukowcy – niejednokrotnie wykorzystywane jest jako wskaźnik lojalności i wydajności we współczesnej gospodarce. Badania wykazały, że pracownicy, którzy pracują ponad 50 godzin tygodniowo, zarabiają o 6% więcej niż ich współpracownicy, którzy trzymają się bardziej regularnych godzin pracy.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Przywiązując się na stałe do biurka, z całą pewnością odpowiesz na więcej e‑maili. Rzadko kiedy jest to jednak recepta na innowacyjne myślenie o strategii. W istocie, jak ujawniają badania, osoby, które pracują ponad 50 godzin tygodniowo, są mniej wydajne. Z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Stanforda wynika, że tym, co faktycznie napędza twórcze myślenie, jest aktywność, np. spacer w ciągu dnia pracy. W środowisku korporacyjnym - które nagradza za nieustanną fizyczną obecność - takie zachowanie może być jednak źle widziane, a nawet karane.

Kolejna bariera ograniczająca myślenie strategiczne może mieć charakter wewnętrzny. Jak pokazują badania, bycie zapracowanym jest w Stanach Zjednoczonych oznaką statusu społecznego. Silvia Bellezza z Columbia Business School wraz z zespołem ujęła to w ten sposób: „Mówiąc innym, że jesteśmy zajęci i nieustannie pracujemy, sugerujemy, że się o nas zabiega”. Poza całkiem realnymi wymogami, jakie narzuca realizacja harmonogramów, jest jeszcze jedna zachęta skłaniająca do tego szaleństwa: zapracowanie jest oznaką sukcesu zawodowego. Kadra kierownicza może więc nieświadomie przeciwstawiać się pokusie krótszego czasu pracy, aby utrzymać poczucie własnej wartości na właściwym poziomie.

Niezależnie od powodów zapracowania warto poznać sposoby, dzięki którym możesz przeciwstawić się zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej presji oraz stworzyć wolną przestrzeń do myślenia strategicznego.

Po pierwsze myślenie strategiczne niekoniecznie musi zajmować dużo czasu; niepotrzebne są do tego urlopy czy wyjazdowe sesje kierownictwa. Jak powiedział mi ekspert ds. wydajności David Allen, kiedy przeprowadzałam z nim wywiad do mojej książki Stand Out: „Dobry pomysł nie wymaga czasu, tylko przestrzeni… Wpadnięcie na innowacyjny pomysł lub podjęcie decyzji nie zabiera czasu, ale jeśli brakuje przestrzeni psychicznej, osiągnięcie tego celu, choć możliwe, nie będzie optymalne”.

Nawet mając ograniczony czas i taką samą liczbę obowiązków, znacznie łatwiej będzie ci się myśleć strategicznie, jeśli oczyścisz przestrzeń, wykonując proste działania. Może to być np. spisanie zaległych zadań w jednym miejscu, aby zrobić ich selekcję lub nie zapomnieć o nich.

Po drugie warto, abyś miał świadomość, na co właściwie poświęcasz czas. Na początku tego roku rozpoczęłam trwający miesiąc eksperyment monitorowania swojej pracy - co pół godziny rejestrowałam, co robię. Nie było to łatwym zadaniem, ale uzyskane dane okazały się bezcenne, ponieważ dzięki nim zrozumiałam, gdzie i jak spędzam czas. Być może istnieją zadania, które uda się połączyć, opóźnić lub zlecić na zewnątrz, a tych kilka godzin, które dzięki temu zyskasz, będziesz mógł poświęcić na myślenie o strategii.

Biznes nie istnieje bez strategii. »

I wreszcie, kiedy uświadomisz sobie ukryty w naszej kulturze schemat „zapracowany = ważny”, łatwiej będzie ci z niego zrezygnować i przyjąć sposób działania, który sprzyja głębokiemu myśleniu strategicznemu. Taką alternatywną wizję głosi Derek Sivers, przedsiębiorca i autor, który twierdzi, że „zapracowanie pojawia się wtedy, kiedy jest się zdanym na łaskę kalendarza innych osób”.

Idąc dalej, należałoby uznać, że źródłem autentycznego statusu jest zdolność przeciwstawienia się temu szaleństwu. W jednym z wywiadów Sivers powiedział: „Śmieszy mnie, kiedy ludzie zaczynają e‑maila, pisząc: ‘Wiem, że jesteś pewnie bardzo zajęty’, podczas gdy ja zwykle szokuję ich, odpowiadając: ‘Nie, jestem zajęty’… Brzmi to, jakbym powiedział: ‘Nie, nie muszę niczego dla nikogo robić, więc nie robię niczego, czego nie chcę... Mam czas”. Jeśli zmienisz sposób myślenia o byciu zapracowanym – od wyznacznika statusu po oznakę zniewolenia – może być ci łatwiej powiedzieć „nie” niekończącym się zobowiązaniom (od telefonów z prośbą o aktualizację postępów po rozmowy informacyjne), które codziennie lądują na twoim biurku.

Zapewne w najbliższym czasie nie będziesz mieć mniej obowiązków. Wspinając się po szczeblach kariery, a także biorąc pod uwagę globalny wzrost konkurencji, oczekiwania wobec twojej osoby będą rosły – zarówno jeśli chodzi o pracę, jak i o wyniki. Jeśli więc nie podejmiesz odpowiednich działań, to strategia – pomimo zapewnień o jej znaczeniu – spadnie na sam dół twojej listy rzeczy do zrobienia.

Jeśli zdasz sobie sprawę z czynników, które stoją na drodze do zajęcia się strategią, i podejmiesz kroki na rzecz wprowadzenia myślenia strategicznego do codziennej pracy, uda ci się zrealizować cel, który uważasz za szczególnie istotny. Podobnie jak 97% innych liderów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak opracować efektywną strategię? »

Twoje plany strategiczne zapewne nie są strategiczne. Prawdopodobnie nie są nawet planami 

To częsty obrazek: grupa menedżerów wyjeżdża na dwa dni poza firmę, aby wypracować „plan strategiczny”. Ciężko pracują, po czym wracają do domu. Ale czy rzeczywiście udaje się im opracować plan strategii?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy