Zgrany zespół

X
Następny artykuł dla ciebie

Odkrywcy, przewodnicy, łącznicy i strażnicy

PREMIUM

Suzanne M. Johnson Vickberg, Kim Christfort

Odkrywcy, przewodnicy, łącznicy i strażnicy

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Organizacje są rozczarowane efektami pracy zespołów. Słyszymy to od wielu klientów, którzy zmagają się z trudnymi wyzwaniami, od planowania strategicznego po zarządzanie zmianą.

Jednak nasze badania pokazują, że wina na ogół nie leży po stronie członków zespołu. Odpowiedzialni są raczej przywódcy, ponieważ nie potrafią skutecznie wykorzystywać różnorodności stylów pracy i punktów widzenia. Dotyczy to nawet liderów usytuowanych na najwyższych szczeblach hierarchii firm. Niektórzy menedżerowie po prostu nie zdają sobie sprawy, jak ogromne różnice istnieją między ich pracownikami; inni nie wiedzą, jak zarządzać tymi różnicami i wynikającym z nich napięciem, lub nie rozumieją, jak brzemienny w skutki bywa brak zarządzania nimi. W efekcie część najlepszych pomysłów pozostaje niewysłuchana lub niezrealizowana, na czym cierpią wyniki firmy.

Aby pomóc przywódcom odzyskać utracone korzyści, firma Deloitte stworzyła system Business Chemistry („Chemia biznesu”), który służy do odkrywania czterech podstawowych stylów pracy członków personelu i powiązanych z nimi strategii osiągania wspólnych celów. Nie nadawały się do tego istniejące testy osobowości, które nie zostały stworzone do analizowania relacji w miejscu pracy i skupiały się zbyt mocno na osobistej introspekcji. Dlatego skonsultowałyśmy się z antropologiem Helen Fisher z Rutgers University, której badania nad chemią mózgu w związkach uczuciowych rzucają światło na style życia ludzi oraz interakcje. Na podstawie jej ustaleń opracowałyśmy listę istotnych dla biznesu ludzkich cech i priorytetów, które można obserwować w środowisku pracy lub które wynikają z zachowań pracowników. Następnie firma specjalizująca się w przygotowywaniu ankiet pomogła nam stworzyć kwestionariusz, który przetestowałyśmy i udoskonaliłyśmy, przeprowadzając badania na trzech niezależnych próbach, obejmujących po ponad tysiąc specjalistów każda. I wreszcie nawiązałyśmy współpracę z biologiem molekularnym Lee Silverem z Princeton, aby modele statystyczne, których używa on do badania populacji genetycznej, zaadaptować do wyszukiwania wzorców w danych na temat naszej populacji biznesowej. Zamierzałyśmy – przy użyciu stosowanych przez niego narzędzi matematycznych – wyodrębnić praktykowane style pracy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy