X
Następny artykuł dla ciebie

Polacy siedzą średnio ponad 5 godzin dziennie, odżywiają się w pośpiechu i niezdrowo, z pracy i do pracy dojeżdżają samochodami… finalnie na ruch pozostaje im niewiele czasu. Żyjemy i pracujemy w komfortowych warunkach, które ograniczają naszą aktywność do minimum – jednak to sytuacja pozornie dla nas korzystna, bowiem bez ruchu jakość naszego życia drastycznie się obniża.

Partnerem materiału jest Benefit Systems.

Z badań MultiSport Index wynika, że 19% dorosłych Polaków ćwiczy nawet 5 razy w tygodniu – to świetny wynik, zwłaszcza jeśli uwzględnimy rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie ruchu. Dorośli, czyli osoby między 18 a 64 rokiem życia, powinni tygodniowo przeznaczać co najmniej 150 minut na wysiłek fizyczny o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut na wysiłek o wysokiej intensywności. Tymczasem wciąż 64% Polaków podejmuje aktywność fizyczną minimum raz w miesiącu, a 36%. w ogóle nie jest aktywna. – Wśród aktywnych Polaków wzrasta świadomość korzyści wynikających z ruchu. Obecnie to właśnie zdrowie mobilizuje aż 43% z nas do ćwiczeń i jest najczęstszym powodem podejmowania aktywności. Natomiast dla prawie 1/3 osób ważna jest w sporcie przyjemność i relaks, a dla 14%. możliwość poprawy wyglądu i sylwetki – i co ciekawe, w tych dwóch grupach przeważają osoby przed 30 rokiem życia – mówi Emilia Rogalewicz z Benefit Systems.

Zdrowie pracownika

50% dorosłych Polaków spędza w pozycji siedzącej ponad 5 godzin dziennie, około 14 mln choruje na nadciśnienie tętnicze, ok. 3 mln cierpi na cukrzycę, a sam stres to ponad 77 tysięcy utraconych dni aktywności zawodowej (Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dane z 2013 roku). – Coraz więcej dorosłych osób zapada na choroby cywilizacyjne spowodowane stylem życia. Jeśli dodamy do tego stres, który przeżywamy np. w pracy, nasz organizm doznaje prawdziwego spustoszenia. Obecnie w Europie stres jest drugim najczęściej zgłaszanym problemem zdrowotnym powiązanym z pracą. Doświadcza go co czwarty pracownik – wyjaśnia Emilia Rogalewicz. Jednym ze sposobów na zniwelowanie negatywnych skutków siedzącego trybu życia i przeciwdziałanie złemu samopoczuciu jest aktywność fizyczna, którą np. we Francji lekarze przepisują pacjentom na receptę. Sport jest bowiem ważnym elementem leczenia niefarmakologicznego, m.in. nadciśnienia i depresji.

Aktywność załogi

– Od kilkunastu lat rozwijamy program MultiSport, który wspiera aktywność fizyczną pracowników. Obecnie z oferty korzysta ponad milion pracowników, a wpiera ich ponad 16 tys. pracodawców, dla których zdrowy tryb życia załogi jest ważnym aspektem polityki zatrudnienia. Z naszych badań wynika, że 78%użytkowników dzięki karcie ćwiczy częściej, a 68% przyznaje, że korzysta z nowych form treningów. To dane, które nabierają szczególnego znaczenia w kontekście statystyk obrazujących problem bezruchu i jego negatywnego wpływu na zdrowie i samopoczucie – dodaje Emilia Rogalewicz. Karty sportowe pozostają jednym z najpopularniejszych świadczeń pozapłacowych w Polsce. Wielu pracodawców pogłębia działania wspierające aktywność załogi, gdyż oprócz kart sportowych, coraz częściej oferują miejsca do ćwiczeń w biurach, wspierają sportowe drużyny firmowe, zapewniają także środki finansowe na amatorskie starty w zawodach. Działania takie nie tylko sprzyjają poprawie kondycji pracowników, ale również umożliwiają poprawę relacji w zespołach, zwiększają motywację, uczą współpracy i mierzenia się z własnymi słabościami. Dodatkowo według Health Enhancement Research Organization (HERO) to właśnie sport i dobre odżywianie podnoszą produktywności ludzi nawet o 25%, obniżają absencję o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, a także pozytywnie wpływają na wzrost zaangażowania (zmiana o ok. 15%)Indeks górny 1 .

Po pracy czas na sport

Badania naukowe potwierdzają, że sprawność fizyczna wydłuża i podnosi poziom jakości życia bardziej niż inne czynniki, takie jak dostęp do opieki medycznej czy uwarunkowania genetyczne. - Odpowiednio dobrany wysiłek fizyczny, uprawiany regularnie, wpływa dobrze na samopoczucie, a przede wszystkim redukuje negatywne skutki siedzącego stylu życia, ryzyko wysokiego ciśnienia tętniczego oraz chorób serca, nadwagi i otyłości, problemów z układem kostnym, a także depresji – wyjaśnia Emilia Rogalewicz. – Zanim stwierdzimy, że aktywność nie jest dla nas, zdajmy sobie sprawę z tego, że żaden lek nie zastąpi ruchu. Cieszy zatem fakt, że coraz więcej Polaków ćwiczy i korzysta z możliwości, jakie dają takie programy jak MultiSport. Zdecydowanie wielką siłą napędową tej zmiany jest rosnąca świadomość pracodawców w zakresie aktywności fizycznej i właściwej profilaktyki zdrowotnej pracowników – dodaje Rogalewicz.

https://pdfs.semanticscholar.org/fbd1/6d9f3a7f805f417fbda1f95ee10afa193168.pdf (dostęp 7.08.2019 r.)

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zadbaj o zdrowie zanim będzie za późno »

Pracujesz do późna, jesteś przemęczony? Oto, co powinieneś zrobić 

Elizabeth Grace Saunders

Czujesz, że masz opóźnienia, więc sądzisz, że ograniczenie czasu pracy mogłoby jedynie pogorszyć sytuację? To błąd.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy