X
Następny artykuł dla ciebie

Najlepszy pracownik w twoim zespole chce odejść. Choć bardzo ci na nim zależy, nie wiesz, czy zatrzymywać go za wszelką cenę, czy zaakceptować jego decyzję i pozwolić mu bez dodatkowego stresu realizować swoje plany.

Zarządzasz grupą specjalistów osiągających świetne wyniki. Zespół złapał właściwy rytm, a jego członkowie zgrali się na tyle, że dobrze sobie radzą z wyzwaniami i dotrzymywaniem terminów. I nagle kluczowa osoba w zespole ogłasza, że zamierza odejść.

Łatwo założyć, że zatrzymanie jej będzie najlepszą opcją dla zespołu, firmy, a także dla ciebie. Naturalnie natychmiast zaczynasz zastanawiać się, jak zmienić decyzję tego cennego pracownika. Awansować go? Albo przynajmniej dać mu podwyżkę? A może większy zakres obowiązków zachęciłby go do pozostania?

Od ponad 10 lat pracuję jako coach kadr zarządzających. W tym czasie nie raz przekonałam się, że jeśli menedżer traktuje pracownika po ludzku, z empatią i świadomością tego, co dla niego dobre, przyzwolenie na odejście z firmy może się okazać znacznie lepszym rozwiązaniem dla pracownika (i firmy) niż jego pozostanie.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

W pierwszej kolejności warto szczerze porozmawiać z pracownikiem o tym, co skłoniło go do szukania nowych możliwości. Dyskusja ta powinna koncentrować się na jego aspiracjach oraz możliwościach, jakimi dysponuje menedżer. W przypadku podwyżki czy awansu istnieje szansa znalezienia rozwiązania mającego minimalny wpływ na zespół.

Jednak jeśli powód chęci rezygnacji z pracy znajduje się poza kontrolą menedżera, korzystanie z zachęt finansowych lub perspektywy awansu jest krótkoterminowym rozwiązaniem większego problemu i jedynie odsunięciem w czasie ewentualnych kosztów związanych z rekrutacją i przeszkoleniem następcy. Nieodniesienie się do zastrzeżeń pracownika może spowodować spadek jego morale i wydajności, co z kolei negatywnie wpłynie na otoczenie. W takim przypadku najlepiej będzie, jeśli wszystkie strony zgodzą się na odejście.

Po drugie nieznane kryje w sobie szansę. Nawet jeśli początkowo nie będziesz traktować zmiany w zespole jako czegoś pozytywnego, odejście pracownika stworzy przestrzeń, która umożliwi pozostałym rozwój i wykazanie się dzięki ponownemu określeniu roli, jaką chcą odgrywać. To również naturalny moment, aby zatrudnić nowe osoby, które mogą wnieść świeżą perspektywę, a także aby zastanowić się nad innymi kierunkami i możliwościami działania.

I wreszcie – traktowanie pracowników z empatią i docenianie ich jako ludzi, a nie tylko jako pracowników, ma pozytywny wpływ na pozostałą część zespołu. Z przeprowadzonego w 2015 r. badania Gallupa wynika, że „pracownicy, którzy mają poczucie, że ich szef inwestuje w nich jako ludzi, częściej wykazują zaangażowanie” w pracę. A jest to zachowanie, które ma silny związek z efektami biznesowymi, takimi jak wydajność, innowacyjność i rentowność.

Niezależnie od tego, czy korzyści te się urzeczywistnią, jeśli pracownik zdecyduje się odejść, pokażesz swój stosunek, jaki masz względem zespołu. Zamiast traktować sytuację jak potencjalną katastrofę przedstaw ją w optymistycznym świetle. Ciesz się z rozwoju odchodzącego pracownika. Wyjaśnij możliwości, jakie otwierają się przed zespołem. Dostrzeż emocjonalny i praktyczny wpływ, jaki to na niego wywrze. Z otwartością, współczuciem i szacunkiem odpowiadaj na pytania dotyczące powodów odejścia, dlaczego nie dało się przekonać pracownika do pozostania, oraz jak wpłynie to na zespół.

Skorzystaj z mojego doświadczenia z Chadem, którego mentorką byłam w poprzedniej firmie. Obejmując stanowisko szefowej zespołu, którego zadaniem było inspirowanie i wdrażanie kreatywnych pomysłów, wiedziałam, że Chad będzie idealnym partnerem, który mi w tym pomoże. Był jednorożcem: idealnie łączył w sobie kompetencje projektanta graficznego i programisty ze zdolnością do innowacyjnego rozwiązywania problemów i poczuciem humoru. Jednocześnie był kimś, na kim mogłam polegać, wiedząc, że będzie moim osobistym głosem rozsądku. Przez następne 18 miesięcy nasz zespół wykonał wspólnie niesamowitą pracę. Ale wtedy Chad przyszedł do mnie z wiadomością, która groziła wywróceniem do góry nogami wszystkiego, co osiągnęliśmy: otrzymał ofertę pracy z innej firmy.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

Wydawało się, że nie mogło to nastąpić w gorszym momencie. Był moim jedynym programistą, a znajdowaliśmy się w środku opracowania produktu edukacyjnego z terminem, którego nie mogliśmy przekroczyć. Trudno byłoby w dalsze prace włączyć kogoś nowego, aby je sfinalizować. Byłam pewna, że bez niego projekt się rozsypie.

Ale Chad ufał mi na tyle, że powiedział mi o ofercie, zanim ją przyjął. Miałam poczucie, że muszę również uwzględnić jego potrzeby. Zastanawiając się nad punktem widzenia Chada, uznałam, że jego działanie miało sens. Choć pracowaliśmy razem nad innowacyjnym projektem, potrzebował bardziej złożonych wyzwań i społeczności specjalistów w jego dziedzinie, którzy pomogliby mu w rozwoju. Po rozmowie o dostępnych opcjach, negocjacjach na temat stanowiska i wynagrodzenia stało się jasne, że nie jestem w stanie zaproponować mu tego, czego potrzebuje, i jego najlepszą opcją było przyjęcie oferty.

Wspólnie podzieliśmy się z zespołem tą trudną wiadomością, przechodząc razem przez proces podejmowania decyzji oraz umożliwiając członkom zespołu zadawanie pytań na temat wpływu, jaki to będzie na nich miało. Wyraziłam swoje przekonanie, że odejście Chada będzie okazją do określenia nowych kierunków rozwoju naszej pracy. Wykazałam też gotowość wsparcia wszystkich w procesie zmiany, poświęcając im czas na pogłębione rozmowy rozwojowe oraz umożliwiając wypróbowanie nowych ról i projektów.

Perspektywa nowych możliwości oraz przyszłego potencjału zelektryzowała zespół. Przeprowadziliśmy reorganizację i postanowiliśmy zająć się częścią zadań, które wcześniej odłożyliśmy. Kilku członków zespołu podjęło nowe obowiązki. Osoby, które do nas dołączyły, miały strategiczne znaczenie dla zespołu, którym się stawaliśmy.

Od dawna uważałam, że bycie menedżerem jest rolą na całe życie. Obejmując ją, zapewnia się wsparcie, rozwój i opiekę osobom, które przechodzą przez proces podejmowania części spośród najważniejszych dla siebie decyzji – tych, które dotyczą ich kariery.

Co stało się z zespołem, gdy odszedł Chad? Część osób awansowała na stanowiska kierownicze. Część zdobyła nowe umiejętności. Inni dowiedzieli się czegoś na swój temat, co zmieniło bieg ich kariery. A gdzie jest dziś Chad? Pracuje nad własną przyszłością, a ja mu w tym towarzyszę, oferując mentoring, coaching, a często po prostu słuchając.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zatrzymać pracowników w organizacji? »

13 symptomów tego, że twój pracownik chce odejść 

Peter Hom , Timothy Gardner

Pracownik – tak jak partner w związku – wysyła sygnały nadchodzącego kryzysu. Na co zwrócić uwagę?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy