Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Zasiać ziarno odpowiedzialności

· · 2 min

Wspierając plantatorów i ucząc ich efektywnego zarządzania plantacją, firma Nespresso otrzymuje kawę najwyższej jakości. Michał Proszewski, dyrektor generalny Nespresso w Polsce, tłumaczy, w jaki sposób wspieranie lokalnych społeczności tworzy wspólną wartość dla biznesu i otoczenia.

Partnerem materiału jest Nespresso.

Jak wygląda współpraca Nespresso z plantatorami i społecznościami lokalnymi?

Wysoka jakość kawy Nespresso jest rezultatem naszych wyborów, a nie dziełem przypadku. W poszukiwaniu najwyższej jakości kawy stworzyliśmy w 2003 roku program zrównoważonego rozwoju Nespresso AAA Sustainable Quality™. Dzięki programowi współpracujemy bezpośrednio z 70 000 farmerami z 12 krajów, wspieramy ich w prowadzeniu plantacji, wraz ze społecznościami lokalnymi inwestujemy w infrastrukturę, która służy pozyskiwaniu ziarna o stabilnej, wysokiej jakości. Oferujemy także wiele rozwiązań, które zapewniają plantatorom i ich rodzinom pewną przyszłość, na przykład prekursorski fundusz emerytalny dla farmerów. Efektem programu AAA jest też dbałość o środowisko – zależy nam, by farmerzy uprawiali kawowce i obrabiali ziarno z poszanowaniem otaczającej ich natury. Dzięki na przykład nowo zbudowanemu spółdzielczemu młynowi w kolumbijskim miasteczku Jardin nasi farmerzy nie dokonują obróbki ziaren na swoich plantacjach, tylko oddają je do młyna. Nie tylko zredukowaliśmy zużycie wody o 63% i wyeliminowaliśmy problem zanieczyszczania wody w trakcie obróbki, ale przyczyniliśmy się też do oczyszczenia lokalnej rzeki, z której mieszkańcy znów mogą korzystać.

Jakie efekty przynosi program zrównoważonego rozwoju Nespresso AAA Sustainable Quality™?

Celem programu AAA, który powstał 14 lat temu, jest wspieranie farmerów poprzez: inwestycje w infrastrukturę służącą produkcji kawy, wypłacanie bonusów za dostarczanie najwyższej jakości ziaren, wdrażanie dobrych praktyk rolniczych, udzielanie dofinansowań do plantacji, jak też zapewnianie plantatorom szkoleń, które pomagają im optymalizować uprawę kawowców. Plantatorzy są też stale wspierani przez naszych agronomów. To jedyna w swoim rodzaju sieć ponad 350 specjalistów, którzy pracują i mieszkają na plantacjach. To oni wspierają plantatorów we wdrażaniu standardów AAA przy uprawie kawowców i pozyskiwaniu kawy. Przez te 14 lat trwania programu badaliśmy oczywiście jego efektywność. Przykładowo farmerzy z Kolumbii, którzy są nim objęci, podwoili ilość pozyskiwanej kawy, która spełnia bardzo wysokie wymagania jakości Nespresso. A to przełożyło się na wzrost ich przychodów o 17%. To materialna korzyść, ale są też niematerialne. Spółdzielczy młyn wodny, który przy współpracy lokalnej społeczności zbudowaliśmy w miasteczku Jardin, w kolumbijskiej prowincji Antioquia, pozwala farmerom oszczędzić w czasie zbiorów około pięciu godzin dziennie. Ten czas mogą przeznaczyć dla rodziny, na rozwijanie swoich pasji czy pracę na rzecz społeczności.

Czy i w jaki sposób współpracują państwo z innymi organizacjami (firmami, organizacjami pozarządowymi lub rządem) w zakresie tworzenia wartości wspólnej i co ta współpraca przynosi?

Ogromny wkład w obecny kształt programu AAA miała organizacja Rainforest Alliance, z którą współpracujemy od początku jego powstania, czyli od 14 lat. Razem stworzyliśmy założenia, które określają nasze odpowiedzialne podejście do pozyskiwania kawy, przy jednoczesnej trosce o farmerów, ich rodziny, społeczności lokalne i środowisko. Nasze długotrwałe relacje partnerskie przynoszą bardzo dobre efekty dla wszystkich stron programu, a finalnie także dla konsumenta, który cieszy się aromatyczną filiżanką dobrej kawy. Tak rozumiemy tworzenie wartości wspólnej, które jest niezbędne do budowania zrównoważonej przyszłości firmy i zapewnienia realizacji obietnicy, jaką składamy jako marka Nespresso – pozyskiwania i oferowania najwyższej jakości kawy. Obecnie 80% kawy Nespresso jest pozyskiwane w ramach naszego programu AAA, z czego około 40% posiada certyfikat Rainforest Alliance. Logo tej organizacji wkrótce trafi na opakowania kaw pochodzących z certyfikowanych przez nią plantacji. Logotyp ten jest rozpoznawalny wśród milionów ludzi na całym świecie, dlatego wierzymy, że także nasi konsumenci dostrzegą znaczenie programu Nespresso AAA Sustainable Quality™.