Magazyn

Zarządzanie zespołami
Najnowsze wydanie

Nr 163, wrzesień 2016

Zarządzanie zespołami

Zwycięskie zespoły

Gdy przed olimpiadą w 1980 roku trener Herb Brooks przygotowywał hokejową reprezentację Stanów Zjednoczonych do konfrontacji z niezwyciężoną drużyną radziecką, wpajał zawodnikom potrzebę pełnego zaangażowania i poczucia przynależności do zespołu. Doprowadziło to do zaskakującego zwycięstwa, uznanego później za największe wydarzenie w historii hokeja.

Czy w podobny sposób można kształtować pracowników? Jest to coraz trudniejsze, gdyż współczesne kadry są zupełnie różne od tych z przeszłości. Czy w takich warunkach sukces zespołów może wciąż̇ zależeć od ponadczasowych zasad współpracy grupowej? Praktyka pokazuje, że tak, ale potrzebne jest metodyczne podejście.

Zachęcam Państwa do lektury i życzę trwałych sukcesów zespołowych na przekór niestabilnemu i zmieniającemu się otoczeniu.

Witold Jankowski
redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 163, wrzesień 2016

Trendy

Zadowolenie klienta jest ważniejsze od samego produktu

PREMIUM

Satysfakcja klientów jest wypadkową oczekiwań i tego, w jakim stopniu produkt je zaspokaja.

Zalety oryginalnych nazw stanowisk pracy

PREMIUM

Niektóre organizacje widzą w nazwach stanowisk pracy szansę wykazania się kreatywnością.

Duża władza przeszkadza w pracy zespołowej

PREMIUM

Ludzie posiadający dużą władzę z reguły wykazują nadmierną pewność siebie, deprecjonują dokonania innych i zbierają należne im laury.

Sektory gospodarki doceniane przez fundusze inwestycyjne

PREMIUM

W ostatnich latach wykształciły się ramy instytucjonalne wspierające działanie inwestorów private equity, coraz bardziej upodobniając nasz kraj do państw Europy Zachodniej.

Sprzedawco, jakim prognostą jesteś

PREMIUM

Prognozowanie przychodów jest jednym z najbardziej elementarnych zadań ekipy handlowej, ale opanowanie tej umiejętności może być trudne.

Nie przeceniaj wrodzonych zdolności

PREMIUM

Gdy patrzymy na ludzi lub ich dokonania przez pryzmat naturalnych zdolności, mamy skłonnośc do zawyżania ocen.

Niewykorzystany potencjał starszych pracowników

PREMIUM

Polskie firmy nie potrafią korzystać z wiedzy idoświadczenia starszych pracowników.

Rabaty w sieci: kto ciągnie ceny na dno

PREMIUM

W około 30% przypadków ceny produktów sprzedawanych przez Internet w USA są niższe od proponowanych cen minimalnych.

Temat numeru

Tajniki skutecznej pracy zespołowej

PREMIUM

Zespoły są coraz bardziej zróżnicowane, rozproszone, zmienne. Choć mierzą się z całkiem nowymi wyzwaniami, ich sukces wciąż zależy od kilku podstawowych kwestii.

Sposób na irytujące problemy

PREMIUM

Liderzy powinni wiedzieć, jak sprzyjać współpracy w warunkach, gdy role są nieokreślone, cele często się zmieniają, a kultury organizacyjne cechuje różnorodność.

Wojciech Sachanowicz: Współpraca od ogółu do szczegółu

PREMIUM

W firmie budowlanej będącej generalnym wykonawcą dużych projektów biurowych współpraca z partnerami reprezentującymi różne branże jest wpisana w codzienność.

Jak być liderem odziedziczonego zespołu

PREMIUM

Większość liderów nie może liczyć́ na luksus budowania zespołu od podstaw. Dlatego potrzebują rady na temat najlepszego sposobu przejęcia istniejących grup pracowników i poprawy ich efektywności.

Maciej Nuckowski: Przejęcie zespołu wymaga zapału i konsekwencji

PREMIUM

Menedżer powinien być rodzajem bufora między pracownikami a wyższą kadrą zarządzającą.

Zapobiegaj konfliktom w zespole

PREMIUM

Konflikty w zespole mogą tworzyć wartość lub ją niszczyć. Poznaj najskuteczniejszą metodę radzenia sobie z konfliktami.

Artykuł

Jak inteligentne produkty z dostępem do sieci zmieniają przedsiębiorstwa

PREMIUM

Nowe zdolności inteligentnych, skomunikowanych produktów redefiniują̨ działalność podstawowych pionów funkcyjnych firmy.

Fuzje i przejęcia: zrób to dobrze

PREMIUM

Od 70 do 90% transakcji fuzji i przejęć kończy się całkowitym fiaskiem. Autor artykułu zna powód tych porażek.

Mariusz Golec: Przejęcia to nie tylko szansa, ale też wyzwanie

PREMIUM

Transakcje fuzji i przejęć kończą się sukcesem, jeżeli towarzyszą im szacunek do przejmowanej organizacji oraz spójna wizja rozwoju.

Słabe strony empatii

PREMIUM

Menedżerowie mogą zapobiegać negatywnym skutkom empatii i promować te działania, które wywierają̨ na nią korzystny wpływ, używając kilku prostych strategii.

Anna Rulkiewicz: Organizacja powinna umieć zarządzać empatią

PREMIUM

Odpowiednie zarządzanie empatycznymi zachowaniami powinno być stałym elementem w firmach, w których dużą wagę przywiązuje się do wysokiej jakości obsługi klienta.

Zostań własnym adwokatem

PREMIUM

Wielu menedżerów nie potrafi dostrzec i wykorzystać szansy objęcia lepszego stanowiska, okazji do zmiany stanu wywołującego dyskomfort czy do zapewnienia sobie należnego uznania za dodatkową pracę.

Badanie

Polski kapitał wychodzi poza Europę

PREMIUM

Z badań wynika, że choć coraz więcej firm z polskim kapitałem przejawia aktywność na rynkach Azji i Ameryki Północnej, a nawet Afryki, to głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Europa.

Krzysztof Koszela: Na wodach błękitnego oceanu

PREMIUM

Zastosowaliśmy strategię typową dla koncepcji błękitnego oceanu.

Leszek Michnowski: Kłopotliwe różnice kulturowe

PREMIUM

Jednym z największych wyzwań jest zarządzanie ludźmi pochodzącymi z zupełnie odmiennych kręgów kulturowych.

Amadeusz Kowalski: Warto inwestować w ludzi i dystrybucję

PREMIUM

Jeśli ekspansja ma przynieść dobre rezultaty, trzeba zadbać o wyspecjalizowany produkt dobrej jakości oraz racjonalnie wybrać rynki docelowe.

Roy Subramoney: Kluczem do sukcesu jest jakość

PREMIUM

Prowadzenie działalności biznesowej na rynku austarlijskim generuje wiele wyzwań.

Wiktoria Brzozowska: Polskie, czyli europejskie

PREMIUM

Eksport produktów na kolejne rynki jest naturalnym kierunkiem rozwoju.

Wojciech Kot: Od początku na wodach międzynarodowych

PREMIUM

Elementem budującym przewagę na zagranicznych rynkach jest szybkość działania.

Marek Moczulski: Najważniejszy jest odpowiedni partner

PREMIUM

Nie mając przedstawicielstwa w danym kraju, warto zadbać o pozyskanie odpowiednich partnerów biznesowych.

Jak to zrobiłem

Jak wygrywać, łamiąc reguły, nawyki i stereotypy

PREMIUM

Trzy główne firmy branży piwowarskiej stoją przed poważnym wyzwaniami. Grupa Żywiec postanowiła poradzić sobie z nimi nową strategią marketingową, obalającą branżowe niektóre.

Jak się przygotować do roli prezesa

PREMIUM

Czy do nowej roli da się przygotować? Jaką strategię wybrać?

Studium przypadku

Artur Adamczyk: Zachowaj umiar

PREMIUM

Lepsze wyniki osiągają zespoły pracujące w stresie o umiarkowanym natężeniu.

Krzysztof Kowalski: Postaw na fakty

PREMIUM

Dobra informacja zwrotna powinna być przedstawiona w taki sposób, aby każdy ją zrozumiał.

Andrzej Maciejewski: Unikaj niedopowiedzeń

PREMIUM

Częsta przypadłość polskich przedsiębiorców to bazowanie na zufaniu do własnych pracowników niezależnie od ich rzeczywistych kompetencji.

Refleksje

Agnieszka Holland: Przez kamerę widzi się więcej

Wielka gwiazda hollywoodzka i aktor z teatru prowincjonalnego w Polsce mają tę samą wielkoduszność, te same lęki.

Raport: Leasing

Leasing wypracowuje 3,14% polskiego PKB

Leasing w Polsce z produktu niszowego ewaluował do rangi jednej z głównych form finansowania biznesu.

Leasing – bezpieczeństwo, wygoda, mobilność

Produkty finansowe z serwisem to trend na rynku leasingu samochodów osobowych w Polsce.

Sposób na proste finansowanie inwestycji czy coś więcej

Leasing z powodzeniem jest wykorzystywany do finansowania transportu ciężkiego, maszyn drogowych i kolejowych, taboru kolejowego oraz zwykłych maszyn i urządzeń.

Nowoczesne finansowanie w praktyce leasingodawców

Sposób finansowania firmowych aut powinien być dostosowany do specyfiki działalności danego podmiotu.

Raport: Innowacje

Innowacja tworzy przewagę

PREMIUM

Firmy, które postawią na rozwój innowacyjnych technologii, wygrają rywalizację o zdobycie rynku.

Rzeczywistość coraz bardziej cyfrowa

Szacuje się, że w 2020 roku stopień ucyfrowienia światowej gospodarki sięgnie 25%.

Cyfrowa medycyna zmienia model opieki zdrowotnej w Polsce

Cyfryzacja i Internet mogą zrewolucjonizować opiekę zdrowotną.

Pozostałe

Bariera trudna do pokonania dla CFO

PREMIUM

CFO patrzą na biznes przede wszystkim przez pryzmat marż i kosztów, często nie dostrzegając szans.

Przewaga dzięki synergii

Bydgoszcz staje się kluczowym punktem na logistycznej mapie Polski.

Konferencja 3D na zdrowie

Firmy zajmujące się organizacją wydarzeń promocyjnych sięgają po coraz bardziej wyszukane narzędzia.

Do końca roku firmy mogą liczyć na duże oszczędności

Firmy coraz częśćiej szukają możliwości wypracowania dodatkowych środkówlub wprowadzenia rozwiązań mających na celu wygenerowanie oszczędności.

Smartfony zmieniają zakupy i płatności

Rynek płatności online rozwija się w zawrotnym tempie. Generuje to nowe możliwości, ale także wyzwania.