Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-58-grudzień-2007-Zarządzanie sobą

Nr 58, grudzień 2007

Zarządzanie sobą

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Klasyka HBR

Czas menedżera: kto go kradnie?

Artykuł

Jak oszczędzać na emeryturę w kolejnych dekadach życia
Już dziś zaplanuj swoją emeryturę
Jaka jest twoja historia?
Odwaga jako umiejętność
Przywództwo oparte na autentyczności
Skąd się biorą genialni eksperci?

Skąd się biorą genialni eksperci?

| Edward T. Cokely, Michael J. Prietula, K. Anders Ericsson

Według obiegowych opinii, geniusza nie można wychować, trzeba się nim urodzić. Badania naukowe mówią jednak co innego: mistrzowska biegłość w jakiejś dziedzinie jest w głównej mierze efektem długich lat intensywnych ćwiczeń pod okiem wytrawnego i pełnego poświęcenia nauczyciela, a nie kwestią wrodzonego talentu, z którym człowiek przychodzi na świat. Nie chodzi tu bynajmniej o zwykłe ćwiczenia – osiągnięcie wybitnych wyników czy prawdziwej wirtuozerii wymaga bowiem nieustannego przekraczania granicy własnych możliwości, dążenia do coraz większej biegłości, mimo psychicznego i fizycznego dyskomfortu wywołanego pierwszymi nieudanymi próbami. Tego rodzaju żelazna dyscyplina to klucz do tajemnicy geniuszu we wszystkich dziedzinach, nie wyłączając zarządzania i przywództwa w biznesie.

»
Obudź w sobie na nowo pasję do pracy
Zarządzaj swoją energią, a nie czasem

Komentarz

Najlepsze praktyki

Inteligencja kulturowa

Inteligencja kulturowa

Elaine Mosakowski, P. Christopher Earley

W dynamicznym i coraz bardziej zróżnicowanym otoczeniu gospodarczym menedżerowie stykają się ze zwyczajami, nawykami, gestami i przekonaniami charakterystycznymi dla odrębnych kulturowo grup współpracowników. Odmienność kulturowa jest immanentną cechą naszego świata, wynika z oczywistych różnic między narodami, firmami, zawodami i regionami. Kontakty z ludźmi należącymi do innych kręgów kulturowych wymagają spostrzegawczości i zdolności adaptacyjnych. Należy jednak podkreślić, że ludzie o wysoko rozwiniętym zmyśle obserwacji i doskonałej umiejętności przystosowywania się do warunków zewnętrznych niekoniecznie osiągają sukcesy towarzyskie w swoim kręgu kulturowym.

»

Z innej perspektywy

Jak zbudowałem markę Piotr Rubik

Jak zbudowałem markę Piotr Rubik

Piotr Rubik

Artyści i gwiazdy estrady mogą nauczyć menedżerów, jak skutecznie budować i promować własną markę. Na polskim rynku spektakularny sukces w budowaniu własnej marki w bardzo krótkim czasie odniósł Piotr Rubik, kompozytor, dyrygent, producent, a ostatnio także wykonawca swoich utworów. W ciągu kilku lat z osoby niezbyt atrakcyjnej fizycznie i drugoplanowej (autor muzyki do znanych przebojów) stał się jednym z najbardziej rozpoznawanych twórców muzyki popularnej. Wypromował własny styl, łączący muzykę klasyczną i popularną. W samym tylko 2006 roku sprzedano 700 tysięcy płyt sygnowanych nazwiskiem Piotra Rubika. Charakterystyczna blond fryzura i szczupła sylwetka, a także melodyjna muzyka, wykonywana z pasją i energią przez orkiestrę, złożyły się na szeroko rozpoznawaną wizytówkę Piotra Rubika. Dzięki determinacji, świadomemu działaniu i odrobinie szczęścia udało mu się zbudować jedną z najmocniejszych marek na polskim rynku muzycznym. W niniejszym tekście opowiada, jak to zrobił.

»

Wypowiedzi liderów

Skąd się biorą cenne rady

Raport

Jak zgromadzić kapitał na przyszłą emeryturę

Jak zgromadzić kapitał na przyszłą emeryturę

Emerytura to dziś dla coraz większej liczby ludzi na całym świecie czas realizacji marzeń, odkrywania ciekawych pasji, angażowania się w działalność społeczną lub charytatywną, a nawet poznawania nowych profesji. Wydatnie przyczyniają się do tego odkrycia współczesnej medycyny, dzięki którym starsi ludzie mogą dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem oraz aktywnością fizyczną i umysłową. Aby jednak ten czas wolny od obowiązków zawodowych mógł przynieść satysfakcję, trzeba się do niego dobrze przygotować. Metodycznego podejścia wymaga zwłaszcza gromadzenie i inwestowanie kapitału w poszczególnych dekadach życia. Nie mniej ważne jest także psychiczne przygotowanie się do emerytury. Dla wielu ludzi rozstanie się z pracą zawodową może być bowiem bolesnym i trudnym przeżyciem. Raport powstał przy współpracy Banku Millennium i Amplico AIG Life.

»