X
Następny artykuł dla ciebie

Pojęcie atrakcyjnej lokalizacji biura zyskało w ostatnich latach nowe znaczenie. Jednocześnie najemcy coraz bardziej doceniają wagę komfortu pracowników dla zmniejszania rotacji kadr i zwiększania ich motywacji. Dziś zarządzanie biurem wymaga w znacznie większym stopniu niż kiedyś zatroszczenia się o wygodę poszczególnych pracowników.

Partnerem materiału jest Vastint.

Mantra powtarzana przez wszystkie osoby z branży nieruchomości brzmiała tradycyjnie: „lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja”. Za tym hasłem kryć się miała najprostsza recepta na stworzenie atrakcyjnego biura, w którym chcieliby pracować poszukiwani specjaliści. Za taką idealną lokalizację przyjęło się uważać tzw. centralny obszar biznesu, który często – choć nie zawsze – znajduje się niemal w geograficznym środku miasta. Tradycyjnie w tych obszarach sytuowały swoje siedziby firmy doradcze i duże organizacje finansowe. Chociaż centra miast w dalszym ciągu są uważane za dobry adres, w ostatnich latach pojęcie atrakcyjnej lokalizacji stało się bardziej złożone. Wiele przedsiębiorstw świadomie wybiera na swoje siedziby biura położone dalej od centrum, które również oferują wiele zalet. Warto bliżej się im przyjrzeć, zwłaszcza w dobie rynku pracownika, kiedy firmy starają się zatrzymać najbardziej utalentowanych specjalistów. I często robią to dzięki temu, że zapewniają im atrakcyjną przestrzeń do pracy.

Wygoda dojazdu

Parki biznesowe, położone dalej od centrum, konsekwentnie przebijają się ze swoją ofertą do świadomości najemców, zdobywając coraz większą popularność. W rezultacie kampusy nie są już wyłącznie domeną najemców z sektora technologicznego i R&D. Przyciągają także firmy motoryzacyjne, farmaceutyczne, media. W ostatnich latach kompleksy z wiodącą funkcją biurową stały się ulubioną lokalizacją firm świadczących zaawansowane usługi dla biznesu.

Dlaczego najemcy decydują się na biura poza ścisłym centrum miasta? Biuro w śródmieściu sporo kosztuje. Dla najemców szukających dużych powierzchni biurowych wysokie stawki mogą stanowić poważną barierę. Dlatego parki biznesowe są bardzo dobrą alternatywą – czynsz rzędu kilkunastu euro dla firm, które nie potrzebują flagowych lokalizacji i optymalizują koszty, jest kuszący.

Ponadto, wbrew powszechnemu przekonaniu, lokalizacja poza ścisłym centrum miasta wcale nie musi wiązać się z trudnościami komunikacyjnymi. Parki biznesowe często znajdują się w pobliżu autostrad lub głównych dróg i są doskonale skomunikowane z najważniejszymi punktami miasta. W godzinach szczytu są obsługiwane przez dużą liczbę autobusów i pociągów. Kiedy weźmiemy pod uwagę zatłoczone tramwaje lub ciągłe korki w centrum miasta, dojazd na jego obrzeża bywa na pewno wygodniejszy, a często i szybszy.

Śródmiejskie lokalizacje przegrywają z przedmieściami, gdy chodzi o miejsca parkingowe. W wielkich miastach brakuje zdecydowanie ich brakuje”. To bolączka osób dojeżdżających do pracy samochodami. Zdobywające coraz większą popularność rowery nie rozwiązują problemu, a pracodawcy nie zawsze mogą lub po prostu nie decydują się na wynajęcie wystarczającej liczby miejsc parkingowych, które zaspokoiłyby potrzeby wszystkich zainteresowanych. Kwestia ta ma mniejsze znaczenie w przypadku parków biznesowych, gdzie dostępność powierzchni parkingowych nie stanowi aż tak odczuwalnego problemu.

Atrakcyjna przestrzeń

Niezależnie od lokalizacji nowoczesne biurowce oferują zbliżony standard wykończenia. Niemal wszystkie posiadają także odpowiednie ekologiczne certyfikaty, takie jak LEED czy BREEAM, wpływające na koszty eksploatacji i komfort środowiska pracy. Tym, co rożni poszczególne budynki, jest efektywność i funkcjonalność oferowanej powierzchni biurowej. Duże kompleksy są dobre dla najemców, którzy w chwili podpisania umowy najmu nie mają pewności, jak szybko będą się rozwijać. Ze względu na etapowość procesu realizacji tych projektów firmy mogą bez przeszkód i niemal bez ograniczeń powiększać przestrzeń swoich biur, bez konieczności zmiany adresu siedziby. Co więcej, możliwość dowolnego kształtowania rozpiętości budynku, wynikająca z dużych rozmiarów terenu kampusu, łączy się z relatywnie większymi metrażami poszczególnych kondygnacji. Najemcy nie muszą się także obawiać, że ich wielkopowierzchniowe biuro zostanie rozlokowane na kilku piętrach. Dodatkowo częsty brak słupów nośnych w świetle planu piętra daje doskonałe możliwości w planowaniu aranżacji biur.

Dziś atrakcyjna lokalizacja to już nie tylko adres w centrum miasta. Kluczowe znaczenie ma bowiem bliskość sklepów, restauracji czy przychodni zdrowia. Wielu użytkownikom biur zależy, aby znajdowały się one w tętniącej życiem okolicy. Tymczasem dzielnice biurowe w centrach miast często wymierają po godzinach pracy. Dlatego deweloperzy coraz częściej projektują swoje budynki tak, aby tworzyły one przestrzeń publiczną, z której korzystać mogą zarówno pracownicy danego budynku, jak i okoliczni mieszkańcy.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Samodzielne biurowce wtapiają się w istniejącą tkankę miasta i korzystają z jego infrastruktury, natomiast parki biznesowe są małymi miastami z własnym otoczeniem i zapleczem, połączone więziami społecznymi i koegzystencją poszczególnych firm. Skala projektów, która obejmuje z reguły kilka budynków, pozwala na wprowadzenie znacznie większej liczby usług i udogodnień, niż ma to miejsce w pojedynczych biurowcach. Wachlarz usług, w miarę powstawania kolejnych etapów inwestycji, może być modyfikowany i wzbogacany zgodnie z oczekiwaniami rosnącej liczby najemców. Wszystko po to, aby zapewnić im dostęp do najważniejszych usług, dzięki czemu wiele codziennych spraw będą mogli załatwić na miejscu, w przerwie lub po wyjściu z biura.

Zielone enklawy

Z myślą o potrzebach współczesnych firm i wszystkich powyższych trendach powstała koncepcja Business Garden, czyli nowoczesnych, przyjaznych środowisku i pracownikom kompleksów biurowych, które błyskawicznie zyskały przychylność najemców. W Polsce „Biznesowe Ogrody” powstały już w Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu, a w regionie CEE dodatkowo są realizowane w Rydze, Wilnie i Bukareszcie. Wszystkie te inwestycje zaprojektowano zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa. Nacisk na wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań technologicznych i proekologicznych pozwala na budowanie funkcjonalnych biurowców, szczególnie cenionych przez tych najemców, dla których są ważne komfort i długoterminowe koszty utrzymania siedziby.

Flagowy przykład Business Garden to kompleks zlokalizowany na poznańskim Marcelinie, w osi łączącej lotnisko Ławica ze ścisłym centrum miasta. Pierwszy etap inwestycji został oddany w 2015 roku i błyskawicznie zdobył kilka prestiżowych branżowych nagród, m.in. tytuły Najlepszego Projektu Biurowego dla sektora BPO/SSC oraz Prime Property Prize 2015 w kategorii Inwestycja Roku. Inwestycja cały czas rośnie – na początku 2019 roku, po oddaniu drugiego etapu, osiągnie całkowitą wielkość 86 tysięcy mkw. powierzchni, stając się największym tego typu kompleksem w Poznaniu.

Komfort przede wszystkim

Znaczenie odpowiedniej przestrzeni do pracy stale rośnie. Zwłaszcza dziś, kiedy firmy podkreślają trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy. Najbardziej poszukiwani pracownicy są na wagę złota, przez co organizacjom zależy na ich zatrzymaniu. W realizacji tego celu pomóc może stworzenie odpowiedniej przestrzeni do pracy, która pozwalałaby wykonywać codzienne obowiązki bez poczucia dyskomfortu. Warto zwrócić uwagę, że troska o dobrostan pracowników nie może ograniczać się wyłącznie do prób wyeliminowania z ich otoczenia czynników stresogennych oraz zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób. Powinna także koncentrować się na poprawie jakości środowiska, w którym pracownicy przebywają. W związku z tym należy zadbać o aranżację biur, która optymalizuje ich układ i ergonomię. Takie podejście sprawia, że pracownicy mogą poczuć się lepiej zarówno w wymiarze emocjonalnym, jak i fizycznym, przez co lepiej koncentrują się na zadaniach i skuteczniej współpracują z innymi członkami swoich zespołów.

Filip Springer, reportażysta i recenzent architektury, w swojej książce Księga zachwytów tak pisze o warszawskim kompleksie Business Garden: „Jednak tym, co zachwyca w tym miejscu niemal tak samo jak architektura, jest wewnętrzny ogród. (...) Dzięki temu wszystkiemu cały kompleks zyskał trzecie wnętrze – niezwykle przyjazne, dające wytchnienie pracującym tu ludziom i całkowicie otwarte na gości”. Te otwarte, ale dające wytchnienie od zgiełku zielone dziedzińce kompleksów są centrum wydarzeń mającym na celu zapewnienie poczucia dobrostanu pracowników.

Ogrody w kompleksach biurowców zajmują większość powierzchni wewnętrznych dziedzińców. Dzięki nim budynki są zatopione w zieleni. Pracownicy mogą wyjść z pomieszczeń biurowych na świeże powietrze, otworzyć się na innych użytkowników i realizować swoje zdania w najlepszym otoczeniu. Jest to więc swego rodzaju przedłużenie biura. W Poznaniu w ogrodach powstały obiekty małej architektury, do których można się przenieść z pracą lub odpocząć w czasie przerwy. Miejsca do siedzenia są różnorodne, aby każdy znalazł dla siebie wygodną przestrzeń: ławki, leżaki, stoliki kawiarniane na tarasie; można usiąść bezpośrednio na trawie lub znaleźć miejsce w cieniu. Dzięki otwarciu przestrzeni pracownicy mogą się w ogrodach integrować: spotkać, pracować, rozmawiać i odpoczywać. Przeniesienie pracy przy komputerze lub spotkań zespołów do ogrodu to wizja, którą można z powodzeniem i przyjemnością wprowadzić w życie. Obcowanie z przyrodą uspokaja i rozwija kreatywność, zwiększa zadowolenie z pracy.

Omawiając możliwości dbania o kondycję w kompleksach Business Garden, nie sposób nie wspomnieć o rozwiązaniach przyjaznych rowerzystom, jakie wprowadzono w tych biurowcach. Dla cyklistów posiadających własny rower lub korzystających z miejskich wypożyczalni są organizowane cykliczne wydarzenia wypełnione szeregiem atrakcji. W kilku miastach w Polsce regularnie odbywa się przejazd Masy Krytycznej, która integruje rowerzystów oraz podkreśla znaczenie tego środka transportu. Wydarzenia takie jak pikniki rowerowe to ciekawy sposób spędzania czasu wolnego i możliwość zapoznania się z ofertą producentów rowerowych, zadbania o jednoślad oraz poznania zasad bezpiecznego przemieszczania się nim. Na odwiedzających pikniki czekają często dodatkowe atrakcje. Dwa razy do roku w ogrodach kompleksów biurowych Business Garden jest organizowana edycja BikeDAY – na wiosnę, aby pomóc rozpocząć sezon kolarski i zadbać o dwa kółka, oraz jesienią, gdy pracownicy mogą przekazać rowery do przeglądu i odpowiednio je przygotować na sezon zimowy. Tego dnia pracownicy przyjeżdżają gromadnie na jednośladach, a dodatkowe atrakcje i sportowa rywalizacja pomiędzy uczestnikami BikeDAY tworzą przyjemną piknikową atmosferę w środku dnia pracy.

Kompleksy Business Garden to jedne z pierwszych obiektów biurowych w Polsce, w których tak wcześnie położono nacisk na satysfakcję i ogólny komfort pracownika.

Organizator BikeDAY, Vastint Polska, otrzymał certyfikat „BikeSpot”, będący wyróżnieniem dla miejsc przyjaznych rowerzystom. Pracownicy Business Garden bez przeszkód i z przyjemnością dojeżdżają do pracy (i nie tylko) rowerami i dzięki temu są bardziej zadowoleni, dbają o środowisko naturalne. Pracowników korzystających z rowerów będzie przybywać, dlatego integracja i wspieranie cyklistów to bardzo ważny element funkcjonowania w naszych miastach i miejscach pracy.

W trosce o pracownika

Kompleksy Business Garden to jednocześnie jedne z pierwszych obiektów biurowych w Polsce, w których tak wcześnie położono nacisk na satysfakcję i ogólny komfort pracownika. To aspekty przestrzeni do pracy, które w dzisiejszych warunkach należą do szczególnie istotnych dla działów HR. Zabudowa i wyposażenie ogrodów zachęcają do aktywności fizycznej i umysłowej. W Business Garden Poznań w czasie wolnym można zagrać w plenerowe szachy. Strefa relaksu jest wyposażona w tablice do gry w koszykówkę i siatkówkę oraz przestrzeń do gry w boule. Wszędzie pracownicy mogą korzystać z bezpłatnego sprzętu sportowego, np. rakietek do gry w badmintona. Roślinność została tak dobrana, aby przebywanie w ogrodach naprawdę relaksowało.

Inwestor, Vastint Poland, jest pionierem we wdrażaniu rozwiązania, które stanowi uzupełnienie oferty biurowej, zwiększając komfort pracowników i wprowadzając klimat gościnności w miejscu pracy. Vastint w ramach programu Hospitality starannie dobiera operatorów punktów usługowych, tak by najemcy Business Garden mogli załatwić wiele codziennych spraw na miejscu, w przerwie lub po wyjściu z biura. Pracownicy raz do roku wypełniają ankietę, która pozwala im ocenić jakość oferowanych usług i modyfikować je, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Business Garden ma być czymś więcej niż miejscem pracy – ma integrować pracowników, zachęcać ich do aktywności i przyciągać także w czasie wolnym, co wpływa na poprawę ich ogólnego samopoczucia i przynosi pozytywne skutki. Nasuwa się analogia do proekologicznego podejścia na rynku nieruchomości. Początkowo tylko liderzy byli skłonni przechodzić skomplikowaną procedurę „zielonych” certyfikatów. Obecnie zrównoważone budownictwo przestało już być ekstrawagancją deweloperów, lecz stało się punktem wyjścia w decydowaniu o komercjalizacji biurowców przez społecznie odpowiedzialnych najemców.

Podobnie dbanie o dobrostan ma szansę przekształcić się z modnego trendu w stałą praktykę. Deweloperzy będą zmuszeni wspierać pracodawców w staraniach i tworzyć przestrzeń pracy oraz jej najbliższe otoczenie w taki sposób, aby użytkownicy mieli zapewnione poczucie równowagi między życiem zawodowym i osobistym. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że to tylko kwestia czasu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Negatywne emocje prowadzą do wypalenia zawodowego »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy