X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Zaczynasz nową pracę? Przejmij kontrolę nad procesem swojego wdrożenia

Susan Peppercorn  · 4 min

Zaczynasz nową pracę? Przejmij kontrolę nad procesem swojego wdrożenia

Anna była zachwycona, kiedy zaproponowano jej stanowisko menedżera produktu w rozwijającej się firmie biotechnologicznej. Poświęciła sporo czasu na poszukiwania pracy, znalazła firmę i stanowisko, które zdawało się idealnie do niej pasować. Doszła do etapu rozmów kwalifikacyjnych i mądrze negocjowała. Kiedy już jednak została zatrudniona i rozpoczęła w pierwszym miesiącu pracy proces wdrażania, nagle poczuła, że opuszcza ją pewność siebie. Wydawało się jej, że nie pasuje do kultury firmy, nie była pewna, z kim powinna budować relacje i nie wiedziała, na czym faktycznie polegała jej rola. Zaczęła się zastanawiać, czy ma kwalifikacje do tej pracy, o którą tak usilnie zabiegała.

Jako coach pracujący z menedżerami wyższego szczebla spotkałam się z wieloma liderami takimi jak Anna. Kiedy pracowałyśmy nad jej okresem przejścia, stało się jasne, że choć była podekscytowana nową pracą, to sam proces wdrożenia nie przebiegał dobrze. Niestety to powszechne zjawisko. Z badania McKinsey wynika, że prawie połowa procesów objęcia stanowiska przez nowego menedżera kończy się niepowodzeniem w ciągu dwóch lat.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Fakty są takie, że jeśli chcesz osiągnąć sukces w nowej pracy, nie możesz polegać jedynie na wdrożeniu, który przygotuje dla ciebie firma. Musisz przejąć kontrolę nad własnym procesem integracji. Oto jak to zrobić:

Rozwijaj kontakty na wszystkich szczeblach

Jedną z wyraźnych trudności związanych z podjęciem pracy w nowej firmie jest ograniczona sieć kontaktów wewnętrznych. To typowe wśród nowych pracowników, którzy początkowo koncentrują się głównie na relacjach z bezpośrednim przełożonym oraz podwładnymi, chociaż inne osoby w całej organizacji mogą mieć równie decydujący wpływ na ich karierę.

Relacje poziome różnią się w zależności od branży, ale posłużmy się przykładem. Dyrektorka marketingu podlega członkowi zarządu, który odpowiada też za inne obszary, a ten z kolei raportuje do dyrektora marketingu całej korporacji. Dyrektorka musi zrozumieć, jak linia produktów, za którą odpowiada, wpisuje się w ogólną strategię marketingową, a także szersze cele innych osób na jej szczeblu w tym łańcuchu zależności. Dążenie do poznania nie tylko bezpośredniego przełożonego, ale również innych osób postawionych wyżej w hierarchii i na tym samym szczeblu umożliwi jej lepsze zrozumienie priorytetów organizacji.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Warto więc, aby wcześniej zorientować się, które osoby w firmie mają kluczowe znaczenie dla twojej roli, a następnie bezpośrednio je poznać. Na przykład, jeśli zatrudniono cię jako osobę z zewnątrz, do twoich interesariuszy będą należeć klienci, partnerzy biznesowi, dostawcy oraz branżowi liderzy opinii. Identyfikując te osoby, możesz im zadać kilka pytań:

  • Z jakimi najważniejszymi problemami biznesowymi będziesz mieć do czynienia w ciągu najbliższego roku/dwóch lat?

  • Jak nasze działy mogą współpracować, aby zrealizować te plany?

  • Co wcześniej układało się dobrze między naszymi działami i co powinniśmy kontynuować?

  • Co powinniśmy zmienić, aby zwiększyć efektywność?

  • Jak możemy się komunikować, aby zapewnić optymalną współpracę?

  • Z jakich zasad powinienem sobie zadawać sprawę, w miarę jak mój zespół będzie pracować nad realizacją tych celów?

  • Z kim jeszcze powinienem porozmawiać? Czy możesz mi pomóc się z skontaktować się z tymi osobami?

Zrozum swoją rolę oraz sposób oceny

Z moich obserwacji wynika, że częstym błędem, jaki popełniają menedżerowie wyższego szczebla w nowych sytuacjach zawodowych lub kierowniczych, jest zakładanie, że wiedzą, na czym powinny polegać ich najważniejsze cele i jak najlepiej komunikować się ze swoim nowym przełożonym oraz zespołem kierowniczym.

Przypominam sobie ekstrawertycznego klienta, pracownika uczelni, który opowiadał mi, jak wchodził niezapowiadany do gabinetu swojego nowego, niezwykle introwertycznego szefa za każdym razem, kiedy chciał z nim o czymś porozmawiać. Spowodowało to natychmiastowy konflikt stylów komunikacji. Choć pozornie mogło to wydawać się niczym wielkim, ostatecznie doprowadziło do tego, że mojemu klientowi nie przedłużono kontraktu. W pierwszym miesiącu pracy w firmie poświęć trochę czasu, aby zadać szefowi następujące pytania:

  • W jaki sposób chciałbyś udzielać i otrzymywać informacje zwrotne i być na bieżąco?

  • Jakie są twoje najważniejsze cele w tym roku i jak mają się one do strategicznych celów firmy?

  • Jakie dwie lub trzy najważniejsze rzeczy powinienem osiągnąć w ciągu roku i jak będzie się je mierzyć?

  • Co powinienem osiągnąć w ciągu najbliższych sześciu miesięcy?

  • Jak konkretnie mogę ci pomóc w odniesieniu sukcesu?

JAK ODNALEŹĆ SIĘ W NOWEJ ROLI? Sięgnij po praktyczne wskazówki »

PAKIET START MENEDŻERA: krok 2. Poradnik początkującego menedżera 

Obejmując po raz pierwszy w życiu stanowisko menedżerskie nie uśmiecha Ci się kluczenie we mgle ani ciągłe zgadywanie, co robić, by nie potknąć się już na pierwszych zadaniach w nowej roli.
Pora zadziałać już na początku tej drogi, sięgając po praktyczne rozwiązania i wiedzę, która nie pozwoli Ci na niepożądany falstart. 

Określ wczesne sukcesy

Inwestując swój czas w rozmowy kwalifikacyjne z tobą, rekrutujący cię menedżer prawdopodobnie będzie przekonany, że zatrudnił najlepszą osobę na to stanowisko. Może ci to dać poczucie nietykalności w pierwszych kilku tygodniach lub miesiącach w firmie. Jako nowy pracownik możesz wykorzystać ten „efekt halo”, określając i osiągając wczesne sukcesy. Zdaniem Michaela Watkinsa należy ostrożnie wybierać tego typu zamierzenia. Nie staraj się zostać bohaterem, podejmując się najbardziej ambitnych problemów, jakie możesz sobie wyobrazić. Zamiast tego wybierz początkowy sukces, który zmotywuje zespół, da się go szybko osiągnąć i przyniesie efekty operacyjne lub finansowe. Istotne jest również, aby planując realizację wczesnych sukcesów nowi liderzy pamiętali o kulturze firmy, polegając na doświadczonych członkach zespołu, którzy mogą im pomóc w określeniu, co zostanie odebrane jako sukces, a co nie.

Buduj zaufanie w relacji ze swoim zespołem

Jeśli zaczynasz pracę w roli nowego szefa, pamiętaj, że większość osób odczuwa niepokój w relacji z nowym przełożonym. Mogą się zwlekać z akceptacją, zanim nie poznają ciebie oraz twoich intencji związanych z ich rolą. To z kolei może ograniczyć twoją skuteczność w roli lidera, jeśli nie masz planu, jak podejść do tego problemu. Aby pomóc pracownikom w zrozumieniu, na czym ci zależy, jasno i z entuzjazmem zaprezentuj swoją wizję oraz plan realizacji celów, jakie pragniesz osiągnąć ze swoim zespołem. Zachęć podwładnych do przedstawienia własnych wniosków i opinii. Szczerze mów o wyzwaniach, które cię niepokoją. Działania te mogą ci pomóc w zrobieniu pozytywnego pierwszego wrażenia, co jest istotnym krokiem na drodze do osiągnięcia zaufania oraz szacunku.

Dzięki odrobinie planowania i zastanowienia, możesz przejąć kontrolę nad procesem swojego wdrożenia, przyśpieszając proces nauki i budując trwał relacje, które pomogą ci odnieść sukces.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kandydat idealny »

Oczami headhuntera: jak dać się złowić? 

Marta Wiechowska PL

Jak być widocznym dla headhuntera i nie popełniać błędów, które zamiast przybliżać do celu, sprawiają, że telefon stale milczy?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy