X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Wyzwania CFO w zarządzaniu ryzykiem strategicznym [RELACJA]

3 min

Wyzwania CFO w zarządzaniu ryzykiem strategicznym [RELACJA]

Zmiany rynkowe i kulturowe wymagają odpowiedniej, żywej i odważnej, reakcji ze strony organizacji, które nie mogą pozwolić sobie na trwanie w znajomych, bezpiecznych strukturach i modelach działania. Na naszych oczach zmienia się rola dyrektorów finansowych. CFO nie jest już dzisiaj tylko księgowym, ale staje się partnerem strategicznym dla biznesu.

Misją Klubu CFO HBRP jest wspieranie dyrektorów finansowych w nowych wyzwaniach i umożliwianie wymiany doświadczeń. Ostatnie śniadanie biznesowe Klubu zostało poświęcone roli, jaką CFO odgrywa w zarządzaniu ryzykiem strategicznym w organizacji.

Spotkanie otworzyła dr Urszula Wysocka – opiekun merytoryczny Klubu CFO oraz dyrektor ds. rozwoju biznesu ICAN Institute, która wprowadziła uczestników do tematu przytaczając wyniki raportów dotyczących zarządzania ryzykiem w globalnych organizacjach. Następnie Alicja Dworowska (Synexus Clinical Research Ltd.) podzieliła się swoimi doświadczeniami przedstawiając wdrożenie procesu zarządzania ryzykiem z praktycznego punktu widzenia. Ostatnia część spotkania była poświęcona dyskusji z udziałem zaproszonych ekspertów, którzy mówili o swoich doświadczeniach związanych z zarządzaniem ryzykiem strategicznym w swoich organizacjach. W dyskusji udział wzięli:

  • Alicja Dworowska – dyrektor finansowy w Synexus Clinical Research Ltd.,

  • Piotr Tokarczuk – członek zarządu, dyrektor finansowy TIM S.A. we Wrocławiu oraz członek rad nadzorczych spółek GK TIM: 3LP S.A., Rotopino PL S.A.,

  • Agnieszka Zdrzałka – zastępca dyrektora CUW ds. Finansowania i Kontroli w Grupie Wróbel,

  • Paweł Zieliński – członek zarządu/CFO Bilfinger SE E&M Continental Europe, MULTiSERWIS Sp. z o.o.

Ryzyko strategiczne – wprowadzenie

Ryzyko strategiczne wynika z decyzji biznesowych dotyczących inwestycji, rozwoju i lokowania kapitałów. Odnosi się do poziomu korporacyjnego i wpływa na efekty rozwoju i wdrażania strategii firmy. Obecnie przyjmuje się, że czynnikami ryzyka mogą być wszystkie elementy składające się na otoczenie biznesowe firmy.

Jak zmienia się rzeczywistość?

Żyjemy w czasach VUCA (akronim od angielskich słów oznaczających zmienność, niepewność, niejasność i złożoność), co zmusza nas do poszukiwania nowych strategii działania i reagowania na coraz bardziej skomplikowane sytuacje – trudne do przewidzenia, a czasami nawet do wyobrażenia. W ostatnich kilkunastu latach przeszliśmy jako cywilizacja od uporządkowanego liniowego świata do środowiska turbulentnego. Na naszych oczach reguły gry zmieniły się bezpowrotnie.

Jak zmienia się rola CFO?

Rola dyrektorów finansowych ulega obecnie wyraźnej ewolucji – z menedżerów nadzorujących kwestie księgowe stają się oni liderami zmian w przedsiębiorstwach. Nowe wyzwania prowadzą do rozszerzenia obszaru kompetencji i wpływów CFO.

Dyrektorzy finansowi coraz mniejszą część swojego czasu w pracy poświęcają na zadania związane stricte z finansami firmy. Pozostałe godziny zajmują im działania strategiczne, związane z zarządzaniem, analizą danych czy badaniem wydajności zespołów.

Jak firmy radzą sobie z tymi zmianami?

Każda organizacja ma system zarządzania ryzykiem, dopasowany do branży, wielkości i profilu ryzyka. Jednym z największych wyzwań jest integracja obszarów ryzyka i strategii w taki sposób, aby przy efektywnym zarządzaniu ryzykiem firma osiągała jak najlepsze wyniki biznesowe.

1. Kultura świadomości i otwartej komunikacji

Warunkiem efektywnego przygotowania strategii jest zrozumienie rodzajów ryzyka, jakie wiążą się z kreowaniem wartości biznesowej. Firmy powinny zwrócić się w stronę kultury organizacyjnej opartej na otwartej komunikacji. Kluczowe jest szerzenie świadomości co do obszarów ryzyka wśród wszystkich członków organizacji, nie tylko top menedżerów – podkreślała podczas spotkania Agnieszka Zdrzałka (Grupa Wróbel).

2. Przykład idzie z góry

To polityka działania zarządów i postawa top menedżerów nadaje firmie kształt. Zatem na barkach kadry menedżerskiej wysokiego stopnia spoczywa obowiązek odpowiedniego prowadzenia podlegających im zespołów ku dobrym praktykom zarządzania czynnikami ryzyka w ramach poszczególnych specjalizacji. Jesteśmy przykładem koncernu, który potrzebował kryzysu, aby się obudzić i wprowadzić konieczne zmiany. Wyciągnęliśmy wnioski dopiero z negatywnego doświadczenia. To było wydarzenie, które otworzyło nowy etap w życiu całego koncernu, ponieważ kryzys zaowocował kompletną restrukturyzacją kultury organizacyjnej i systemów compliance. Innym firmom radzę nie czekać ze zmianami tak długo – mówił Paweł Zieliński (MULTiSERWIS).

3. Czujność ponad wszystko

Żaden model zarządzania ryzykiem strategicznym, który sprawdza się w firmie w danym czasie, nie daje gwarancji powodzenia w przyszłości. Kryzys może przyjść z każdej strony, dlatego należy obserwować, jak zmienia się krajobraz socjopolityczny i reagować na bieżąco – radziła Alicja Dworowska (Synexus Clinical Research Ltd.).

Trzeba być po prostu niezwykle czujnym. Obserwować środowisko biznesowe, tendencje gospodarcze, klientów i monitorować na bieżąco potencjalne czynniki ryzyka, które mogą mieć swoje źródło zarówno w naszej firmie jaki i szerokim otoczeniu – dodawał Piotr Tokarczuk (TIM Wrocław).

Klub CFO powstały z inicjatywy „Harvard Business Review Polska” zrzesza społeczność ambitnych menedżerów‑finansistów, którzy chcą być aktywnymi liderami zmian w branży.

Zachęcamy do odwiedzenia strony klubu i wypełnienia formularza zgłoszeniowego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak osiągać coraz lepsze wyniki? »

Jak dyrektor finansowy i radca prawny mogą lepiej współpracować w twojej firmie? 

Ten kluczowy dla firmy sojusz zasługuje na znacznie głębszą analizę oraz wykorzystanie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy