X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Wydłuż swój dzień o godzinę

Ron Ashkenas  · 3 min

Wydłuż swój dzień o godzinę

Co byście zrobili, gdyby ktoś podarował wam dodatkową godzinę? Brzmi jak zabieg scenariuszowy rodem z komedii romantycznej - ale w rzeczywistości jest to „prezent”, który wielu ludzi na świecie otrzymuje mniej więcej o tej porze każdego roku. Mowa o przejściu z czasu letniego na czas zimowy, kiedy przestawiamy zegarki, przeżywając jedną godzinę jeszcze raz.

Należy jednak zaznaczyć, że tak naprawdę to wcale nie jest „dodatkowa” godzina. Tracimy ją z nadejściem wiosny, więc zmiana ta w żaden sposób nie wpływa na długość naszego życia. Warto się jednak zastanowić, co można by zrobić z taką dodatkową godziną - tym bardziej, że menedżerowie najczęściej narzekają właśnie na brak czasu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zwiększyć zasoby energetyczne, by pracować szybciej i lepiej? »

Zarządzaj swoją energią, a nie czasem 

Tony Schwartz

Gdy wymagania firm rosną, wiele osób dostosowuje się do nich, pracując dłużej. Nieuchronnie prowadzi to do wypalenia, które jest kosztowne i dla organizacji, i dla pracownika. Jednocześnie ludzie często traktują po macoszemu źródło, dzięki któremu są w stanie pracować – własne zasoby energetyczne. Zwiększenie tego zasobu to najlepszy sposób, by pracować szybciej i lepiej.

Marnotrawstwo czasu

Kilka lat temu wraz z Robertem H. Schafferem napisaliśmy dla HBR tekst, w którym tłumaczyliśmy, dlaczego menedżerowie marnują czas. W tym materiale postawiliśmy pytanie, które zadaliśmy dziesiątkom menedżerów: „Wyobraź sobie, że prezes twojej spółki poprosiła cię o przyjęcie nowego zadania - pracy bezpośrednio dla niej. Projekt ten miałby zająć ci jeden dzień w tygodniu, ale musiałbyś wykonywać swoje dotychczasowe obowiązki w krótszym czasie. Czy podjąłbyś się tego nowego zadania?”. Zadaliśmy to pytanie setkom menedżerów - z których większość narzeka na brak czasu - i 99% z nich stwierdziło, że by się zgodziło.

Prawda jest taka, że wszyscy dysponujemy „dodatkowymi” godzinami i wcale nie musimy przestawiać zegarków, żeby uzyskać do nich dostęp. Czasami żeby je znaleźć, musi nas o coś poprosić prezes lub pojawić się problem z klientem, czasami zaś wystarczy trochę samomotywacji, np. chęć pozamykania spraw przed pójściem na urlop. Wszyscy jednak wiemy, że te ukryte godziny istnieją, kryją się pod przykrywką niepotrzebnych spotkań, nieefektywnych procesów w pracy, przestojów, falstartów, doskonaleniu prezentacji w PowerPointcie, poszukiwaniu zaginionych plików oraz innych czynnikach, które kradną nasz czas. Można powiedzieć, że należą one do normalnego rytmu niedoskonałego funkcjonowania organizacji, ale podświadomie (a czasami świadomie) wiemy, że te przypadki nieefektywności stanowią dla nas poduszkę bezpieczeństwa. Na wypadek gdybyśmy musieli nagle przyspieszyć kroku.

Jak odzyskać utracony czas?

Mimo to większość menedżerów ma tych poduszek więcej niż w rzeczywistości potrzeba - a część tego czasu można poświęcić na zmniejszenie odczuwanego dziś przeciążenia, nie czekać z tym na sytuację kryzysową czy nadzwyczajną. Jeżeli tak jest w waszym wypadku, podaję poniżej kilka pomysłów, jak można w naszym grafiku znaleźć i odzyskać kilka dodatkowych godzin:

  • Przeprowadź szybką analizę swojego kalendarza. Przejrzyj ostatnie kilka miesięcy w swoim kalendarzu, wszystko jedno, czy prowadzisz go w Outlooku, Lotus Notes, czy w formie tradycyjnej. Zaznacz wszystkie czynności lub spotkania, które - patrząc wstecz - faktycznie popchnęły twoją pracę lub realizację celów do przodu. Zastanów się nad pozostałymi elementami. Które z nich nie miały żadnego wpływu na realizację wymienionych celów? Gdybyś nie poświęcił im czasu, czy coś by to zmieniło? Sprawdź, czy układają się w jakiś wzór. Wreszcie spójrz na nadchodzące miesiące i zobacz, czy nie zawierają one spotkań bądź działań, które można bez konsekwencji pominąć.

  • Proś o informację zwrotną. Często sami nie zauważamy tego, jak marnujemy czas, inni jednak to widzą. Dlatego w następnej kolejności poproś swoich podwładnych czy współpracowników, by powiedzieli o działaniach, które mógłbyś wykonywać rzadziej, krócej lub w ogóle ich zaniechać. Przykładowo pewien menedżer, który tak właśnie uczynił, usłyszał, że nie musi uczestniczyć w cotygodniowych spotkaniach poświęconych sprawom operacyjnym; prowadził je jeden z jego podwładnych - były to spotkania, w których zwykle brał udział, gdyż miało to być wyrazem „wsparcia udzielanego prowadzącemu”.

Nikt z nas nie może pozwolić sobie na luksus pozyskiwania czasu przez zwykłe cofnięcie wskazówek zegara - chyba że przechodzimy właśnie na czas zimowy. W pozostałych przypadkach musimy wymyślić coś innego.

A jak wam udaje się znaleźć dodatkowe godziny?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak efektywnie łączyć życie zawodowe z prywatnym? »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy