X
Następny artykuł dla ciebie

Wszystko, co musisz wiedzieć o udzielaniu negatywnej informacji zwrotnej

Sarah Green

Na rynku rad i zaleceń istnieje wiele sprzecznych wskazówek co do tego, jak powinniśmy udzielać negatywnej informacji zwrotnej. Czy naprawdę powinniśmy krytykować czyjąś pracę, jeżeli musimy to zrobić?

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, przewertowałam nasze archiwa w poszukiwaniu najlepszych potwierdzonych - w praktyce czy badaniami - wskazówek, jak należy postępować i czego lepiej unikać. Oto czego się dowiedziałam...

Nigdy, przenigdy nie częstuj cukierkiem z gorzkim nadzieniem

Nie opakowuj krytyki komplementami. To brzmi nieszczerze, a do tego ryzykujesz, że rozwodnisz przekaz. Zamiast tego oddziel to, co w przekazie ma być negatywne, od pozytywów - ale nie rób z tego drugiego opakowania.

Ustal regularne spotkania kontrolne z podwładnymi, podczas których będziesz mówił im, co sądzisz o ich pracy - niezależnie jak ją oceniasz - tak, by stały się rutynowym punktem w tygodniowym harmonogramie zajęć.

Nie łącz rozmów, w których krytykujesz pracę rozmówców, z uwagami na temat płacy czy awansu

Wytwarza się wtedy zbyt wiele negatywnych emocji i nawet najłagodniejszy pracownik będzie miał trudności, by znieść to bez ostrej reakcji. Lepiej te dwa tematy omawiać osobno.

Zasada chwal głośno, gań po cichu to stara mantra zarządzania. Czasami jednak krytykę trzeba wyrazić na forum publicznym. Aby pracownicy czuli się odpowiedzialni za swoje działania, czasami trzeba omawiać kwestie wydajności w grupie, nawet jeżeli to nie do końca wszystkim pasuje.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wydobyć informacje? »

Jak wydobyć informację zwrotną, kiedy nikt nie kwapi się jej udzielić 

Barbara Mistick , Karie Willyerd

W miarę rozwoju kariery musisz brać na siebie coraz większą odpowiedzialność za poszukiwanie rzetelnej informacji zwrotnej.

Poproś o pozwolenie

Może to zabrzmi dziwnie - zwłaszcza jeżeli jesteś szefem - ale jeżeli rozpoczniesz rozmowę od słów czy mogę coś powiedzieć na temat twojej pracy?, dajesz pracownikowi do zrozumienia, że zaraz może usłyszeć coś niemiłego (co może go trochę przygotować na przyjęcie krytyki).

Unikaj bezpośredniego przechodzenia do wniosków czy wchodzenia w rolę służbisty poprzez ścisłe trzymanie się faktów

Na przykład jeżeli pracownicy wychodzą z pracy za wcześnie, a przychodzą spóźnieni, może wynika to z problemów rodzinnych albo kwestii zdrowotnych. Wystarczy, że powiesz, co zaobserwowałeś, i poprosisz o wyjaśnienie.

Postaraj się uzasadnić swoje pytanie troską o realizację wyników

Nie mów od razu tej osobie, że coś z nią jest nie tak. W rozmowie lepiej skoncentrować się na roli, jaką pracownik ma do odegrania, by zapewnić sukces przedsięwzięciu, oraz tym, jak rola ta może być ważna, jeżeli tylko zdecydowałby się zmienić podejście w pracy. Zapytaj go: jakie są twoje cele?

Mów konkretnie, na jakich zachowaniach ci najbardziej zależy

Jeżeli masz do przekazania coś szczególnie przykrego, pomyśl o możliwości dania pracownikowi wolnego popołudnia. Badania pokazują, że najlepsi pracownicy są szczególnie narażeni na dyskomfort psychiczny w obliczu większych niepowodzeń. Okaż współczucie, ale nie przez próby łagodzenia ciosu pochwałą - najpierw powiedz od razu, o co chodzi, a następnie daj mu przestrzeń, by mógł się pozbierać.

Jeżeli osoba, której udzielasz krytyki, zaczyna się bronić i kontratakować, pamiętaj, jaki jest twój cel i preferowany poziom relacji z tą osobą. Nie jesteś w stanie przygotować się na każdy możliwy mechanizm obronny drugiej strony, ale możesz kontrolować własne reakcje.

Pamiętaj, że każdy oczekuje konstruktywnej krytyki - tak, nawet przedstawiciele pokolenia milenijnego oraz pracownicy z ogromnym doświadczeniem. Firma konsultingowa Zenger Folkman zauważyła, że choć menedżerowie nie lubią mówić swoim podwładnym o negatywach, wszyscy pracownicy chcieliby to usłyszeć - często odbierają to jako informację bardziej przydatną od pochwał.

Trzeba tu jednak poczynić jedno ważne zastrzeżenie - chodzi o idealną proporcję uwag pozytywnych do negatywnych. Choć może sami nie chcemy się do tego przyznawać, lubimy i potrzebujemy być chwaleni. Badania prowadzone nad najlepszymi zespołami i najszczęśliwszymi małżeństwami wykazały, że idealny stosunek komplementów do uwag krytycznych wynosi 5:1. A więc chwal jak najczęściej członków swojego zespołu - tylko nie rób tego w tym samym czasie, kiedy ich krytykujesz.

A kiedy ich chwalisz, chwal za zaangażowanie, nie za zdolności. Carol Dweck, prowadząc badania nad tym zagadnieniem, dowiodła, że jest to najlepszy sposób na utrzymanie wysokiego morale pracowników, gdyż wtedy przestają się oni obawiać krytyki i nie traktują jej jako ataku na własną osobę. Ostatecznie, jeżeli przez całe życie słyszałeś, że jesteś bardzo mądry!, krytyka może cię wprawić w zakłopotanie czyżbym był teraz głupi? Koncentrowanie pochwał na zachowaniach - naprawdę wszyscy się przy tym napracowaliście albo jestem naprawdę pod wrażeniem, jak ciężko pracowaliście, by to dokończyć w terminie i zmieścić się budżecie - oznacza, że kiedy będzie trzeba wyrazić jakąś konstruktywną krytykę, istnieje większe prawdopodobieństwo, że pracownicy przyjmą ją tak samo, a nie jako atak na własną osobę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak rozmawiać z pracownikiem? »

Pracownicy chcą być krytykowani, a ty unikasz negatywnych informacji zwrotnych 

Jack Zenger , Joseph Folkman

Ludzie oczekują konstruktywnej krytyki od przywódców. Menedżerowie czują się jednak nieswojo, przekazując krytyczne uwagi.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy