X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Work-life balance – tu nie chodzi o równowagę

Christine Riordan  · 3 min

Work-life balance – tu nie chodzi o równowagę

Wspinaczka po drabinie kariery często wiąże się z potrzebą pozostawania w pracy po godzinach i rozwiązywania trudnych, złożonych problemów. Jednego dnia praca może nam sprawiać przyjemność, a drugiego - wręcz przeciwnie. Nieustannie stajemy wobec dylematu, jak łączyć trudne do pogodzenia aspekty życia zawodowego i prywatnego, nie pozwalając, by negatywne emocje przenikały z pracy do domu i zatruwały nam relacje z bliskimi.

Ostatecznie, jak potwierdzają badania, osoby, które uważają, że nie mają czasu na życie rodzinne, w pracy czują się wyczerpane i rozkojarzone. Dodatkowo, negatywne emocje, przenosząc się na życie prywatne, mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, problemów w relacjach z rodziną i przyjaciółmi oraz utraty zadowolenia z życia czy podwyższonego poziomu stresu.

Są jednak ludzie, którzy bez większego wysiłku jakoś sobie z tym radzą - odnoszą sukcesy w pracy, a jednocześnie prowadzą satysfakcjonujące życie osobiste. Jak oni to robią? Oto kilka wskazówek.

1. Dąż do efektywności - a nie równowagi- w relacji między pracą a życiem osobistym

Określenie „równowaga między życiem zawodowym a prywatnym” może wskazywać, że ten, kto chce ją osiągnąć, czas między te przestrzenie powinien dzielić po równo. Catalyst, firma zajmująca się badaniem funkcjonowania kobiet w biznesie, mówi o „efektywności relacji między pracą a życiem osobistym” i radzi, by dążyć do sytuacji, w której praca będzie zharmonizowana z innymi aspektami naszego życia. Prowadzący w tym zakresie badania Jeffrey Greenhaus i Gary Powell idą w tym rozumowaniu jeszcze dalej, zalecając, by traktować życie zawodowe i prywatne jak sprzymierzeńców. Twierdzą również, że fakt odgrywania wielu różnych ról, np. rodzica, partnera czy pracownika, może w rzeczywistości wpłynąć pozytywnie na naszą kondycję psychofizyczną - zwłaszcza kiedy wszystkie te role są odgrywane bardzo starannie i zarządza się nimi jako całością.

Stałe zwiększanie efektywności osobistej to jedna z kluczowych umiejętności menedżerskich »

Marissa Mayer, dyrektor wykonawcza Yahoo, stała się obiektem zainteresowania naszych badaczy, kiedy wróciła do pracy po urodzeniu syna. Potrafiła połączyć rodzicielstwo z wykonywaniem funkcji kierowniczych w taki sposób, by móc spełniać się w obu rolach. W obliczu tego typu wyborów należy, podobnie jak Mayer, przyjąć postawę holistyczną i traktować karierę jako integralną część życia, a nie osobne, obowiązkowe zajęcie. Aby uniknąć przenikania toksycznych emocji w relacji praca‑dom (i vice versa),powinniśmy umieścić wszystko w jednym „pojemniku” i dobrze to poukładać - taki zabieg może zmniejszyć napięcia na tej linii.

Richard Branson, prezes Virgin Airlines, przyznał, że niektóre z jego najlepszych pomysłów powstały właśnie dzięki temu, że w domu rozmawiał z dziećmi o sprawach zawodowych. Nawet w okresie najbardziej wytężonej pracy, najpraktyczniej i najskuteczniej jest połączyć nasze osobiste priorytety związane z pracą, rodziną, zdrowiem czy dobrym samopoczuciem w jeden system. Taka zmiana podejścia może zaowocować podniesieniem naszego poziomu energii psychofizycznej, że nie wspomnę o takich korzyściach jak trzeźwiejsze spojrzenie na pracę czy podniesienie poziomu koncentracji na bieżących zadaniach.

2.Określ, czym jest dla ciebie sukces w każdej z przestrzeni twojego życia

Każdy musi jakoś zdefiniować swoje własne pojęcie „sukcesu”. Ostatecznie, zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, definicja sukcesu zależy od osoby. U kresu naszego życia to my sami - a nie kto inny - patrząc w przeszłość, będziemy w stanie ocenić, czy odnieśliśmy sukces. Należy też zdać sobie sprawę z tego, że sukces dla każdego wiąże się z czymś innym. Ryan Smith, współzałożyciel Qualtrics, zabiega o sukces w następujący sposób: „Co tydzień dokonuję przeglądu ról, jakie odgrywam w życiu - ojca, męża, prezesa, samego siebie - i zastanawiam się, jakie działania mogą pomóc mi poczuć, że jestem człowiekiem sukcesu, który spełnia się w odgrywanych rolach.

Ten cotygodniowy rytuał pomaga mi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy robię wszystko, co w mojej mocy, by zaspokoić potrzeby własne i moich bliskich. Jest to bardzo ważne, gdyż nie mogę stracić z oczu ani spraw biznesowych, ani potrzeb mojej rodziny - wszyscy wiemy, co się dzieje, kiedy coś się w tej kwestii zaniedba”. Smith radzi, by o priorytetach i postrzeganiu sukcesu rozmawiać z osobami, które są dla nas najważniejsze. Czyniąc to, zyskamy cenne, świeższe spojrzenie na toczące się sprawy, a być może nawet lepsze zrozumienie sensu wykonywanej pracy i naszych celów życiowych.

3. Utrzymuj kontrolę

Eksperci twierdzą, że ludzie mający wrażenie, że utracili kontrolę nad swoim życiem, mogą odczuwać silny stres. Przejmij więc kontrolę nad przebiegiem własnej kariery - prześledź swoje dotychczasowe wybory, motywacje czy preferencje. Na przykład wiele osób lubi spędzać dużo czasu w pracy, ponieważ po prostu lubią to, co robią. Dlatego też w ich przypadku praca po godzinach nie jest wcale taka obciążająca. Każdy powinien znaleźć sobie taką pracę, jaka mu najlepiej odpowiada. Jeżeli to możliwe, powinniśmy wyznaczyć sobie granice.

Wielu dobrych menedżerów, którzy pracują do późna, mówi, że wyznaczyli dla pracy określone cele i nałożyli pewne ograniczenia. Frits van Paasschen, prezes Starwood Hotels w wywiadzie opublikowanym niedawno w Wall Street Journal powiedział, że „trzeba zrobić coś, by praca nie absorbowała nas bez reszty. Należy dbać o ciało i umysł, wygospodarowując czas na życie rodzinne oraz inne zajęcia, które ładują akumulatory - w ostatecznym rozrachunku wszystkie te działania podnoszą naszą produktywność”. Powinniśmy również pamiętać o tym, do czego dążymy w naszej pracy, i o tym, jaki jest jej głębszy sens.

Jak zauważyła Anna Quidlen: „Jeżeli odniosłeś sukces, ale nie na swoich warunkach, jeżeli wszyscy dookoła są pod wrażeniem, ale ty sam masz wątpliwości -oznacza to, że nie był to żaden sukces”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak planujesz swój dzień? »

Czy jesteś dumny z tego, jak spędzasz czas? 

Elizabeth Grace Saunders

W jaki sposób spędzasz czas? Jakie czynności zabierają ci go najwięcej? Z czego, w pierwszej kolejności, powinieneś zrezygnować?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy