X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Wielkie firmy korzystają z analityki, ale brakuje im kultury opartej na danych

Thomas H. Davenport, Randy Bean  · 4 min

Wielkie firmy korzystają z analityki, ale brakuje im kultury opartej na danych

Przez sześć kolejnych lat firma NewVantage Partners prowadziła coroczną ankietę, której celem było sprawdzenie, jak dyrekcje dużych firm podchodzą do danych. Co roku ich liczba wzrasta, rośnie też deklarowane poczucie pilności skutecznego wykorzystania danych. W tym roku wyniki okazały się zarówno bardziej zachęcające, jak też bardziej niepokojące niż w przeszłości.

Sześć lat temu pytania i odpowiedzi w ankiecie koncentrowały się głównie na dużych zbiorach danych (big data), które były czymś stosunkowo nowym w świecie biznesu. W ankiecie z 2018 r. uwaga przesunęła się ku sztucznej inteligencji (SI). Dziś w dużych, zaawansowanych firmach mają już one dobrze ugruntowaną pozycję. Można zaobserwować zarówno silniejsze przekonanie, że projekty big data oraz SI zapewniają wartość, jak i obawy, że pozycja dotychczasowych potentatów zostanie osłabiona przez start‑upy.

W ankiecie uczestniczyli menedżerowie wyższego szczebla z 57 dużych korporacji. Usługi finansowe, sektor, z którego pochodziło najwięcej firm w ankiecie, należy do tych, w których zapotrzebowanie na dane jest największe. Uczestnikami badania były również firmy z branży nauk przyrodniczych, produkcyjnej, telekomunikacyjnej oraz online. W porównaniu z pierwszymi ankietami grupa samych respondentów uległa pewnej zmianie: zawsze wysoki był wśród nich procent dyrektorów odpowiedzialnych za dane, ale w tym roku liczba dyrektorów ds. danych wzrosła do 56% w porównaniu z 32% w zeszłym roku. W 2012 r. jedynie 12% firm uczestniczących w ankiecie miało w ogóle stanowisko dyrektora ds. danych.

Podczas gdy SI trafia na nagłówki gazet w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, ankieta uwzględnia zarówno big data, jak i sztuczną inteligencję. Terminologia ulega zmianom, ale nie ustaje eksplozja danych i potrzeba ich zrozumienia. Projekty big data i SI trudno już odróżnić od siebie w praktyce, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę to, że uczenie maszynowe należy do najpopularniejszych technik radzenia sobie z dużymi zbiorami szybko zmieniających się danych. To również kwestia rosnącej popularności statystycznego podejścia do sztucznej inteligencji, na przykład technologii głębokiego uczenia się (deep learning). Dlatego też traktujemy mechanizmy analizy danych, big data oraz SI jako elementy tego samego kontinuum. Prawie wszyscy respondenci (97%) twierdzili, że inwestują w tego typu projekty.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Być może najlepszą wiadomością wynikającą z ankiety jest to, że firmy są wciąż przekonane o wartości, jaką zapewniają im projekty big data i SI. Aż 73% respondentów stwierdziło, że tego typu inicjatywy przyniosły im wymierną wartość. Liczba ta jest o połowę wyższa w porównaniu z ankietą w 2017 r., co sugeruje, że firmy osiągają większą wartość, oswajając się z tymi technologiami.

Rodzaj osiąganej wartości nie różni się specjalnie w porównaniu z innymi wcześniejszymi rodzajami technologii. Zgodnie z naszym przekonaniem, że big data i SI stanowią przedłużenie zdolności analitycznych, najczęstszymi – i potencjalnie najskuteczniejszymi – celami zastosowania tych technologii jest „zaawansowana analityka i lepsze podejmowanie decyzji”. Trzydzieści sześć procent respondentów uznawało to za swój priorytet, podczas gdy 69% osiągnęło już sukces w realizacji tego celu. Typowymi celami są również lepsza obsługa klientów oraz ograniczanie wydatków. Zaledwie jedna czwarta firm (27%) dąży do osiągnięcia jakiegoś połączenia innowacyjności i przełomu, szybkości w dotarciu na rynek oraz inicjatyw monetyzacji danych. Programy monetyzacji danych mają najniższy priorytet i najniższy współczynnik sukcesu (27%).

Jednym z największych powodów obaw uczestniczących w badaniu dużych korporacji jest zagrożenie przełomem ze strony nowych uczestników na rynku. Prawie czterech na pięciu respondentów przyznało się do obaw związanych z przełomem i wyparciem ze strony firm z sektora technologii finansowych oraz specjalizujących się w big data. Za zdecydowanie najbardziej przełomową technologię uważa się sztuczną inteligencję. Siedemdziesiąt dwa procent uznało ją za najbardziej wpływową przełomową technologię – znacznie więcej niż obliczanie w chmurze (13%) oraz blockchain (7%).

Innym ważnym i utrzymującym się problemem jest niska prędkość przyjmowania kultury opartej na danych przez firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej. Prawie wszyscy respondenci (99%) stwierdzili, że ich firmy starają się zmierzać w tym kierunku, ale jedynie ok. jednej trzeciej udało się cel ten zrealizować. Coroczne badania ujawniają tę lukę, a poziom sukcesu nie zmienił się znacznie wraz z upływem czasu. Bez wątpienia firmom potrzeba bardziej ukierunkowanych programów mających na celu osiągnięcie zmiany kulturowej opierającej się na danych. Wiele start‑upów tworzyło bazujące na danych kultury od początku swojego istnienia, co stanowi główną przyczynę, dla której firmy o ugruntowanej pozycji obawiają się płynącego z tej strony przełomu.

Jednym ze sposobów radzenia sobie z przełomem i zmianą spowodowanymi przez dane, które stosują dotychczasowi potentaci, jest stworzenie nowych ról zarządczych. Niemniej nadal nie wiadomo, jak mają się do siebie rozmaite stanowiska związane z danymi (dyrektor IT, dyrektor ds. danych, dyrektor ds. cyfryzacji, dyrektor ds. analizy danych).

Jeśli chodzi o stanowisko dyrektora ds. danych, istnieje zasadniczy spór co do głównych obowiązków związanych z tą rolą oraz rodzaju doświadczenia, jakie jest dla niej najbardziej adekwatne. Trzydzieści dziewięć procent respondentów mówi, że głównym obowiązkiem dyrektorów ds. danych jest strategia oraz wyniki w zakresie danych, natomiast 37% przydziela te obowiązki innym członkom dyrekcji, a 24% przyznaje, że nie są one przypisane jednej roli. Jeśli chodzi o doświadczenie, 34% respondentów uważa, że dyrektorzy ds. strategii powinni być agentami zmian wywodzącymi się spoza firmy, podczas gdy 32% uważa, że powinni być to doświadczeni pracownicy firmy. Jasne określenie ról menedżerów wyższego szczebla zajmujących się danymi ma istotne znaczenie zarówno podczas kierowania projektami SI/big data, jak i we wprowadzaniu zmian kulturowych. Podczas gdy wszyscy respondenci uważali ją za istotną, większość firm nadal nie ma całościowej strategii danych.

Nieustanny wzrost znaczenia oraz wyzwania związane z dużymi zbiorami danych stanowią jedną z najważniejszych cech współczesnej gospodarki i społeczeństwa. Wyniki badań zapewniają ciekawą i użyteczną dokumentację tej rewolucji w czasie. Rozwój SI tylko pogłębia ten trend. Kluczem do sukcesu będzie ustalenie tego, jak powinny reagować firmy, przydzielenie jasnych obowiązków i odpowiedzialności za strategie i wyniki związane z danymi oraz dalsze wprowadzanie niezbędnych zmian w systematyczny i skuteczny sposób.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poleganie na analitycznym myśleniu »

Plusy i minusy wyliczania plusów i minusów 

Chris Charyk

Lista plusów i minusów przydaje się wyłącznie jako ogólne narzędzie wspomagające wstępną analizę tematu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Thomas H. Davenport

Zasłużony profesor zarządzania i informatyki w Babson College i współzałożyciel International Institute for Analytics.

Randy Bean

Prezes i partner zarządzający firmy doradczej NewVantage Partners.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy